Sårjåsjaurestugan

Planerar en vandring Vaisaluokta- Sulitjelma: någon som vet om Sårjåsjaurestugan har samma utrustning som övriga stf-stugor, jag tänker ffa på madrasser och filtar? (Såvitt jag förstår har stugan ingen stugvärd.)

/"Lätt packad"
 
"Konsul Perssons stuga"

Hej
Jag utgår från att ni menar "Konsul Perssons stuga"
Ett underbart ställe ni skall till, dock är stugan inte i bästa skick. Men den går alldeles utmärks att bo i. Filtar och madrasser finns, det finns också kokkärl i vis omfattning. Ibland finns det gasol till köket, ved finns inte. Stugan är två små rum med 4 bäddar i varje, det finns också toa.
Den Norska Hyttan som finns på er väg väster ut, är mycket väl utrustad, dock krävs att ni skaffar nyckel till denna.
 
Fint val!

Hej

När jag passerade där för ca 3-4årsedan i augusti
så var det stugvärd där, vi hade tält så jag
vet ej hur stugan är, men den är inte stor, men
ligger på en jättefin plats, en av dom finaste
platser jag passerat.
Men på Norska sidan finns det en ny fin stuga
som man måste ha nyckel till, men även en äldre stuga finns, just nedanför den andra och den var olåst
och fullt användbar// Pär
 
Rekommenderas!

Jag måste erkänna att jag var lite rädd att superlativerna om Sårjåsjaure som fjällvärldens vackraste ställe osv var överdrivna - men åter från turen Ritsem-Sulitjelma är det bara konstatera faktum. Sträckan Saltoluokta - Sulitjelma var turens verkliga höjdpunkt!
Särskilt "Konsul Perssons stuga" med sitt enastående läge vid den turkosa Sårjåsjaure - ljusspelet över de norska fjällen i fonden glömmer man inte i första taget. Man överser också lätt med den något bristfälliga komforten: stugan har 2 små rum med 4 korta - 180cm - sängar, tunna madrasser och standardyllefiltar. Gasol fanns men ingen ved till kaminerna - som tur var bar vi med oss ett fång vedpinnar från de lägre regionerna, för natten blev rätt kall. (Stugan är dock delvis renoverad och i bättre skick än tidigare, nya fönster och dörr bl.a. Men varför inte bättre madrasser och täcken också - priset är dock 220:- per natt här som i andra stf-stugor!) Någon stugvärd finns inte sen flera år tillbaks.
Som kontrast följde sen den norska Sorjushyttan vid andra ändan av sjön - mer instängt läge, men ändå mycket vackert - och vilken standard! Här finns det mesta: solaltan, sköna sängar, tjocka täcken, vedkamin och ved, snapsglas och kökshanddukar, soffgrupp och solel-belysning (t.o.m. radio!) - och allt för 150:- natten (75:- för DNT-medlem)!
Ännu mer lyx fanns vid den avslutande alldeles nybyggda NYSulitjelma-hytten - här fanns också el och rinnande varmt o kallt vatten. Och på båda ställena var vi ensamma - trots helg och kanonväder!
(Dock bör observeras att de norska hytterna är låsta och kräver DNT:s standardnyckel. Sådan kan bl.a. skaffas hos bl.a. STF i Ritsem för 200 kronor, 100 kr tillbaks om man lämnar nyckeln åter. Vid Sorjushyttan finns även en olåst äldre stuga, mer lik STF:s ordinarie standard.)
Från Sulitjelma kan man åka buss till Fauske, därifrån antingen med norska tåg söderut eller med bussen Silverexpressen via Graddis-Arjeplog-Arvidsjaur till Jörn (ansluter till natttågen söderut) eller Skellefteå.
Rekommenderas!

/Pär
 
Berätta mer!

Den vandringen har jag funderat på att göra och läste med stort intresse Ditt inlägg. Har gått en dagstur från Norska sidan Ny-Sulitjelma-Sorjushuttan och tillbaka, det var fint. Om man går från Stalo lär det vara ett vad som kan vara litet besvärligt. B.la. detta har fått mig att avstå men hur ser Du på det? Vill helst inte vada över knäna.
Yvonne
 
Jo glaciärälven från Kokeldalstind var ett litet orosmoment även för oss. Men denna sommar var förutsättningarna idealiska: extremt lite snö kvar - dessutom dagarna innan ganska svalt, dvs liten glaciäravsmältning, och inget regn - så vadet var helt oproblematiskt, det gick inte över skaften på mina Alaskakängor. Lite beror det på hur man hittar väg, vadet är brett vid utloppet i sjön, och har flera armar, man får kryssa lite. Det är stenig botten men dock klart vatten trots glaciärursprunget, så man ser var man sätter fötterna.

Under mer ogynnsamma förutsättningar (tidigt på sommaren med mycket snö och varmt väder - eller vid kraftiga regn) kan det förstås bli mer problematiskt, men enligt andra inlägg här på forumet tycks det ändå ganska sällsynt att det går över knähöjd. Så låt inte det hindra dig - i värsta fall kan man ju vända eller vänta på lägre vatten.

/Pär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.