Sarek

Hej!
Jag sitter och försöker planera en vandring till nästa år i Sarek.
Vi kommer vara en ganska stor grupp med en blandning av personer med hög erfarenhet till nybörjare.
Med buss tur ifrån Luleå och tillbaks får det ta max 5-7 dagar, och jag tänkte att vi skulle gå förbi Gådoktjåhkkå.
Jag har inte mina fjällkartor med mig och kommer inte kunna kolla på dem på ett tag och skulle behöva hjälp med att dra ut en bra rutt.
Skulle också vilja ha tips på vart man bör åka buss och om det är möjligt att undvika att gå tillbaks samma väg som man kom ifrån.
Går det bussar till någon annan ort i närheten förutom Kvikkjokk?

Jätte tacksam för alla tips jag kan få, ni behöver inte tänka på att erfarenhets graden då vi alla är i hyfsat bra form och kommer kunna hjälpa varandra med packning osv. Men jag vill såklart inte pressa dem som är nya alldeles för hårt. Så vi kanske kan gå lite mer än två mil om dagen.

Mvh // Peter

Att åka till Sitoälvsbron och ta sig till Gådoktjåhkkå och tillbaka samma väg eller via Kvikkjokk är väl inga problem att göra på 5 dagar.
Antar att det är någon speciell orsak att du vill till det berget. Skulle annars välja områden med mera kalfjäll. Är det en större grupp är det ofta olika önskemål och kontition, så man skulle kunna försöka lägga upp turen efter det.
Att gå mer än två mil om dagen är tufft.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tycker att två mil låter mycket, alldeles särskilt om det är en stor grupp, beror ju såklart hur långa dagar man ska ha också. Någon kommer att få skavsår, någon kanske blöter ner sig i en jokk, blir akut hungrig, gör illa sig osv. Kan ju vara kul om det blir en njutning mer än en jägarmarsch om det är nybörjare med. Man kan ju få knepiga vad (= omväg) och blockhav eller 3-4 meters buskage att ta sig igenom också.

Att åka till Sitoälvsbron och ta sig till Gådoktjåhkkå och tillbaka samma väg eller via Kvikkjokk är väl inga problem att göra på 5 dagar.
Antar att det är någon speciell orsak att du vill till det berget. Skulle annars välja områden med mera kalfjäll. Är det en större grupp är det ofta olika önskemål och kontition, så man skulle kunna försöka lägga upp turen efter det.
Att gå mer än två mil om dagen är tufft.

Nej det finns faktiskt inte någon speciell anledning till det berget. Det enda som är lite mer bestämt är att vi vill gå i sarek.
Har du nått tips på bättre områden så vill jag jätte gärna höra. Jo jag vet att två mil är rätt tufft, kommer förmodligen välja en rutt där det inte kommer vara ett krav.

Jag har inte mina fjällkartor med mig och kommer inte kunna kolla på dem på ett tag och skulle behöva hjälp med att dra ut en bra rutt.
Nu kommer jag att låta jäkligt tråkig, men i mina öron låter det här egendomligt. Om du har ansvar för vandringen så måste du för tusan skaffa en ny BD 10:a och sätta igång med planeringen. SEN är det dags att fråga.

Tråkmånsen HåkanF

Nu kommer jag att låta jäkligt tråkig, men i mina öron låter det här egendomligt. Om du har ansvar för vandringen så måste du för tusan skaffa en ny BD 10:a och sätta igång med planeringen. SEN är det dags att fråga.

Tråkmånsen HåkanF

Det är inte jag som är ansvarig på något vis. Saken är den att vi är några i klassen som ville ut och vandra vi kom överens om att vandra i sarek. Jag kollar bara lite mer på alternativen vi har.
Sen är det kanske jag i slutändan som kommer få planera det mesta då det är jag som kom med hela iden från början.
Är BD 10:an verkligen ett krav. Jag har FK00 kartan, tänkte att den borde duga.

Tråkmånsen HåkanF
Nå... jag kanske inte enbart ska vara snorkig. Mitt förslag till tur blir så här:

Kvikkjokk - Pårek - bron över Gådokjåhkå.

Då är du rakt söder Gådoktjåhkkå och nära den utmärkta utsiktspunkten Gådokvarasj.

Sedan skulle jag fortsätta mot öster:

Bron - Vajgantjåhkkå - Bågevarasj - och sedan leta mig söderut till Kungsleden. Du kan då välja att återvända till Kvikkjokk eller att fortsätta till Aktse och söka dig mot civilisationen därifrån.

HåkanF

Ett annat förslag: Stig av bussen i Suorva, gå över dammen och vidare mot Mikkastugan, sedan via Ruothesvagge till Ännonjalmme och med båten över till Ritsem. Kanske gena mellan Akka och Snjufjutjuf... vad det nu heter.
Det blir 6-7 dagar, eller färre om ni är jättetuffa :)
Ni hinner inte gå speciellt mycket dag 1, vill minnas att bussen kommer upp rätt sent.

Ja det är klart att ni kan istället gå ner i Rapadalen och på det viset få en titt på Gådoktjåhkkå, men personligen begriper jag inte vad man ska i Rapadalen och göra innan myggen fryst ihjäl.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips