SAREK-Helikopter!!!

Hej!

Vi funderar på att ta en helikopter från Kvikkjokk till Aktse för att spara nån dags vandring till Rapadalen.Är det någon som vet vad det skulle kosta i så fall?
 
Ring och fråga!

Det är många år sedan jag flög i fjällen så det har nog ändrats en hel del. Enklast är att ringa och höra efter själv. Norrlandsflyg (Huvudbasen i Gällivare) har tel. 0970 14065 och Lapplandsflyg (Information och bokning Umeå) har 090 129050. Då vet du, själv kan jag bara gissa!

MVH ///Claes, http://fjallen.get.to/
 
Helikopter - host - hark- tvi!- tvi!

Helikopter inn i Sarek. Jeg tror jeg kaster opp. Bruk beina! Tenk på de stakkars jævlene som har gått innover i ett par uker og så plutselig kommer dere med helikopter med ryggsekken full av mat og sier: "villmarksliv er da ingen sak" "Vi har vært i Sarek"... Dere har ikke vært i Sarek! GÅ - DET ER MIN OPPFORDRING..
 
Håller med!

Åka helikopter till Aktse! Var blir nästa landningsplats? Smailaträffen?

Men det har ju förresten redan inträffat, fast i omvänd riktning. I somras träffade jag på ett par vid Smailaträffen som väntade på att bli hämtade med helikopter. De frös om sina små rompekillefingrar. Löjliga figurer som tror att Sarek är någon jävla söndagsutflykt.

/Nisse
 
Re: Håller med!

Nanobell; sa:
Löjliga figurer som tror att Sarek är någon jävla söndagsutflykt.
/Nisse

Det är ju tur att vi har riktiga karlakarlar som du i fjällen. Mer er otroligt ödmjuka attityd så får ni verkligen fler att bli intresserade av fjälvandring.

Jag har ingen aning om varför de blev hämtade vid Smailaträffen, men tydligen ansåg fjällräddningen/polisen att de skulle hämtas. Inne i Sarek får man normalt inte landa, så där lär det inte bli någon stor turisttrafik med helikopter.

Utanför Sarek får man landa, samt några platser i Padjelanta. Med den begränsade semester de flesta har kan helikopter vara et alternativ för att få ut maximalt mycket av sin fjällvandring. Att ta helikopter till exempel till Tarralouppal för att på det sättet komma närmare kärnområdet snabbare och kunna tillbringa mera tid där.

Jag tycker inte att den trafik som förekommer i Sarek och Padjelanta är så störande. Den är klart mer begränsad än den som finns mellan Nikkaloukta och Keb...
 
Priset finns här!!

Jösses, jag trodde dessa dryga fjällvandrare som äter spik och skiter nubb var utdöda. De som anser att har man inte plågats med skavsår och minst 30 kilo på ryggen är man ingen Riktig fjällvandrare... Det är i alla fall nån tröst i sammanhanget att den ene var norsk...

Jag flög helikopter mellan Kvikkjokk och Aktse (eller närmare bestämt Nammatj) och det var det bästa jag har gjort i fjällvandrarväg. Jag slapp gå den långa och enligt mig tråkiga kungsleden utan kunde istället lägga de dagarna inne i Sarek.
Sedan är det som så att i Sarek råder som sagt allmänt landningsförbud för helikoptrar (renskötare och statlig personal undantagna) så infygande av turister till ex Smailaträffen existerar absolut inte. Utanför parken flyger Lapplandsflyg till några få ställen på reguljär basis och resten sker som ren beställningsverksamhet. Med andra ord, ser du en helikopter inne i Sarek är det ingen turist som latar sig.

Nu till priset, jag flög med Lapplandsflyg och för två personer Kvikkjokk-Aktse kostade det 1550 kr med moms. Det tog ca 20 minuter. Helt klart värt pengarna.

Kan man få önska och hoppas att vi slipper dryga inlägg på utsidans forum i framtiden och istället vara ödmjuka för varandras ideér och diskutera dessa på ett konstruktivt och respekterande sätt?
 
Re: Priset finns här!!

wap; sa:
Jösses, jag trodde dessa dryga fjällvandrare som äter spik och skiter nubb var utdöda. De som anser att har man inte plågats med skavsår och minst 30 kilo på ryggen är man ingen Riktig fjällvandrare... Det är i alla fall nån tröst i sammanhanget att den ene var norsk...

Kan man få önska och hoppas att vi slipper dryga inlägg på utsidans forum i framtiden och istället vara ödmjuka för varandras ideér och diskutera dessa på ett konstruktivt och respekterande sätt?

Det du ger uttryck för är INTE bara ett drygt inlägg utan också rena fördomar, inget bra föredöme! Låt folk ge uttryck för sina åsikter utan att håna dem för deras ursprung.
 
Må legge til.

Sært og umoderne å gå i fjellet
Hipt å ta helikopter.

Ja vist skal man være ydmyk ovenfor andre når det gjelder friluftsliv. Har ikke lyst til å ødelegge noens lyst til å gå i fjellet. Jeg har allikevel den mening. (Kanskje den er sær og umoderne?) at de innerste fjellstrøk tilhører disse få som orker å gå inn. Det har ingenting med å spise bark og skite gråstein. Det har med det at hvorfor skal våre mest øde fjellområder være allemannseie? Kan ikke det ikke være slik at i disse innerste områdene møter en ingen, eller noen yderst få som det er gøy å treffe. Og ikke disse jeg har møtt med helikopter ved et par anledninger: Med kjølebag og belly boats og gud veit hva for noe tull de har strødd rundt i leiren sin. Fordi de blir flydd inn i disse områdene.
Derfor håper jeg at DE ØDE FJELLOMRÅDENE MÅ FORTSETTE Å VÆRE UTILGJENGLIGE- FOR NOEN!
[Ändrat av potetmoses 2002-04-17 kl 10:13]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
fson "Med helikopter över Sarek" Fjällvandring 10
Kerran Helikopter i Sarek Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.