"Med helikopter över Sarek"

Någon som läst artikeln i tidningen "Vildmark & Äventyr", där en helikoptertur genom Sarek beskrivs i yviga ordalag på ett helt uppslag som 'den största upplevelse man kan vara med om' eller nåt sånt?
 
En som provat på...

fson; sa:
en helikoptertur genom Sarek beskrivs i yviga ordalag på ett helt uppslag som 'den största upplevelse man kan vara med om' eller nåt sånt?
Flög en tur genom Alkavagge och sedan hela Rapadalen ner i höstas. Skulle säkert uppskattat resan om jag mått bättre... men... å andra sidan skulle jag ju inte befunnit mig i Norrlandsflygs ambulanshelikopter då... (Enda helikoptern vid sidan om samernas arbetshelikoptrar som har i Sarek att göra)

Sanningen att säga hade jag mycket hellre varit frisk och befunnit mig på marken vandrande i Sarek, klart större upplevelse än att flyga heikopter där.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
fson; sa:
Någon som läst artikeln i tidningen "Vildmark & Äventyr", där en helikoptertur genom Sarek beskrivs i yviga ordalag på ett helt uppslag som 'den största upplevelse man kan vara med om' eller nåt sånt?

Har den artikeln funnits, så platsar den tidningen inte in under kategorin "seriös", med den titeln!

//Bert

:(
 
Kan bara instämma. Flög en hel del i Sarek en sommar för många år sedan på uppdrag av Naturvårdsverket.

Visst, det är vackert, lika vackert som en film på TV, ett foto eller en vacker kvinna man ser på gatan. Men det lämnar ingen bestående balsam för själen, som det gör om man lämnar betraktarens roll...

Jörgen
 
Man kan ju också fråga flygvapnets piloter som med stor förkärlek bränner ner genom rapadalen i sina SK60 på sån höjd att man kan se trekronorna på "ovansidan" vingarna. Visserligen är dom vingarna målade i en färg som väl smälter in i omgivningen men ljudet känns inte så naturtroget.

PS! Jag måste dock erkänna att man är lite avundsjuk ändå trots den störda naturupplevelsen DS!
 
Inte läst

artikeln. Skulle helst inte göra det heller. Bullerexploateringen av våra nationalparker bör hållas på ett minimum.

Samtidigt måste jag erkänna att de två gånger jag flugit helikopter i högalpin miljö bjudit på häftiga vyer och att jag förstår att det kan gå att sälja helikopterturer bara för sightseeing till turister.

Är det OK att flyga helikopter in till en stugplats eller ut för att korta an eller utmarsch i våra svenska fjäll t ex under vårvintern då skidföret kan vara dåligt från bilväg? Är det OK att flyga helikopter för att få fin utförsåkning i Sverige respektive alperna?

Kan vara OK om man gör det enstaka gånger och om man i övrigt undviker flyg och bilresor där det finns mer miljöriktiga alternativ?

Thure
 
Re: Inte läst

thureb; sa:
Kan vara OK om man gör det enstaka gånger och om man i övrigt undviker flyg och bilresor där det finns mer miljöriktiga alternativ?

Thure

Det har väl inte med saken att göra. Om man stör massa djur och turister med buller bara för att man inte orkar gå så blir väl inte dom gladare för att man tar tåget istället för bilen nån annan dag? Det är bara ett sätt att döva sitt samvete. Är det OK om jag slänger hundbajspåsar i parkerna om jag återvinner mina mjölkförpackningar?

Helikopterskidåkning är väl OK om man håller sig på fjäll där folk vanligtvis inte går på topptur. Att göra det på Helags eller Kebnekaise är onödigt, det finns massa andra fjäll där det inte ligger nån stuga i närheten.
 
Jag har flugit en del flaff-flaff i svenska fjällen. Av bekvämlighet, tidsbrist etc vad man nu må kalla det. Det känns kanske inte helt okej ska jag erkänna. Samtidigt är det småföretagare som ska sätta korv på matbordet varje dag, de kan inte leva enbart på att hyra sina snurror till renskötseln/vattenfall etc...


Vandrare; sa:
Är det OK om jag slänger hundbajspåsar i parkerna

Också ett av de stora mysterierna, hur folk först bemödar sig om att plocka upp hundskiten i påsar men sen inte orkar bära påsen till en sopstation utan slänger påsen på gräset.... Då måste det ju vara bättre att bara låta skiten ligga tycker jag.
[Ändrat av öringen 2006-05-31 kl 11:23]
 
Re: Re: Inte läst

Vandrare; sa:
thureb; sa:
Kan vara OK om man gör det enstaka gånger och om man i övrigt undviker flyg och bilresor där det finns mer miljöriktiga alternativ?

Thure

Det har väl inte med saken att göra. Om man stör massa djur och turister med buller bara för att man inte orkar gå så blir väl inte dom gladare för att man tar tåget istället för bilen nån annan dag? Det är bara ett sätt att döva sitt samvete. Är det OK om jag slänger hundbajspåsar i parkerna om jag återvinner mina mjölkförpackningar?

Buller är naturligtvis inte oväsentligt men jag ser växthuseffekten som ett större globalt problem.

Det är lite ologiskt att man har skoterförbudsområden för andra än renskötande samer tillsyningsmän etc i Kebnekaisefjällen men tillåter helikoptertrafik. Min huvudpoäng är att helikoptertransport innebär stora utsläpp av koldioxid.

Thure
 
Re: Re: Re: Inte läst

thureb; sa:
Det är lite ologiskt att man har skoterförbudsområden för andra än renskötande samer tillsyningsmän etc i Kebnekaisefjällen men tillåter helikoptertrafik.

Sant, men i detta fallet tackar vi för det ologiska. Tänk dig själv hur det skulle se ut i området om skotertrafiken släpptes fri? Eller, för den delen om helikopter blev skitbilligt och varenda jöns hade råd med en egen....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Kerran Helikopter i Sarek Fjällvandring 3
L-O SAREK-Helikopter!!! Fjällvandring 46
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 14
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
helenabrogren Dela helikopter Kvikkjokk - Nammatj 17 aug Fjällvandring 1
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
niben Helikopter från Kiruna till Keb? Fjällvandring 27
Islet Helikopter? Fjällvandring 3
fem padjelanta utan helikopter Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.