SAREK-Helikopter!!!

Re: Liten upplysning...

cnygardh; sa:
Om du inte visste det så reglerar "storebror" staten allas våra livsvillkor, oavsett vi vill det eller inte, har du inte märkt det?

;) Claes


Skillnaden i det här fallet är ju att Samerna är urbefolkningen och kanske skall ha en egen stat där dom får bestämma själva?

Dom har ju blivit utnyttjade på liknade vis som tex Nordamerikas urbefolkning.
 
Leon; sa:
Jag tycker personligen att det är etiskt tveksamt att åka helikopter till Aktse för att man inte gillar att gå.
Pelle

Men är det någon som sagt att denne vill göra detta då?

Snarare så är det ju så att en del av oss har inte obegärnsat med tid, och vill kanske därför fåt den semester vi har inne i själva Sarek, inte på transport till och från.
 
chralm; sa:
Snarare så är det ju så att en del av oss har inte obegärnsat med tid, och vill kanske därför fåt den semester vi har inne i själva Sarek, inte på transport till och från.

Om anledningen till helikopterfärden är tidsbrist eller olust till anmarschsträckor förändrar inte min inställning.

Pelle
 
Leon; sa:
Om anledningen till helikopterfärden är tidsbrist eller olust till anmarschsträckor förändrar inte min inställning.

Pelle

Nä det är ju möjligt, men det är alltid enklare om man lyssnar på de andra i en debatt.

Föresten, skall vi inte ta bort bron vid Mikka-stugan. Den underlättar ju bara för en massa lata vandrare som är rädda för att vada.

Båttrafiken från Aktse är det nog också bäst att ställa in, precis som den mellan Sito och Rinim samt den över Akkajaure.
 
Det var ett riktigt oväder i Sarek i somras. Det blåste friskt. Temperaturen kröp ned mot noll. Regnet blev snöblandat.

Det märkliga var att en del av vandrarna i Sarek blev överraskade av ovädret. De hade kommit dit i tron att det skulle vara soligt och varmt och vindstilla. Vem hade lurat i dem det?

Det slutade inte bättre än att några av dem höll på att få allvarliga köldskador. Fjällräddningen fick rycka ut. De blev hämtade med helikopter vid Smailaträffen.

Jag frågar er detta: Tror ni inte det är sannolikt att fjällräddningens helikopertrafik i Sarek ökar om det blir bekvämt att ta sig dit?

/Nisse

PS. Jag vill inte ens se helikoptrar på avstånd när jag är i Sarek. DS.
 
Nanobell; sa:
Jag frågar er detta: Tror ni inte det är sannolikt att fjällräddningens helikopertrafik i Sarek ökar om det blir bekvämt att ta sig dit?

Och din lösning är?

Förbjuda helikoptertrafik utanför parken? Dra in bussen till Kvikkjokk?

Det kommer alltd att finnas folk som gör felbedömningar och fel. De flesta av oss gör det någon gång. Kanske inte i Sarek, men någon annanstans eller i något annat sammanhang, och behöver då hjälp av samhället. Det är ganska naturligt tycker jag.

Skall vi vara helt på säkra sidan skall nog alla medborgare vårdas i rymningsäkra rum. På det sättet kan inget gå snett.

BTW. Göran Kropp fick avbryta sit förök till nordpolen vill jag minnas, men det måste ju ha berott på att det var för enkelt att ta sig dit...
 
Långdraget

Hej!

Visst börjar den här debatten bli lite väl långdragen och mer och mer utslätad. Tyckanden avlöser varandra i strid ström. Roliga liknelser blandas med en del rätt naiva osv osv.

Många vill utnyttja den s.k. vildmarken på sitt eget sätt här i landet. Vi har alltid varit bortskämda med vår allemansrätt, unik i världen, vad jag vet. Den utnyttjas till bristningsgränsen på många håll, både av svenskar och utländska medborgare. (Tänker bl.a. på skotereländet i de norra fjälltrakterna, och mer eller mindre industrialiserad kanoting i sydsvenska vattendrag.)

Och som vanligt tar man sig rätt, utan att tänka på att man kanske skulle ägna en stund åt att tänka på "allemansskyldigheten" också.

Den finns inte uttalad någonstans, och glöms ofta bort.

Närmast kan man väl komma, genom att kolla vad som egentligen gäller.

Här nedan finns länk till en utmärkt sajt, som fler borde ta sig en titt på, samt Naturvårdsverkets regler för Sareks nationalpark.

Trevlig läsning!

Mvh
Bert

Länken: http://www.fjallen.nu/5index.htm




Kungörelse med föreskrifter om SAREKS nationalpark; SNFS (1987:9)
Med stöd av 4 § nationalparksförordningen (1987:938) meddelar Naturvårdsverket följande föreskrifter för nationalparken enligt 5 § andra stycket naturvårdslagen (1964:822).

Inom nationalparken är det förbjudet att

anordna upplag
dra fram mark- eller luftledning
anlägga stig eller väg
uppföra eller utöka byggnad eller annan anläggning
bedriva militär övningsverksamhet
företa vetenskapliga undersökningar
bedriva kommersiell verksamhet
gräva, schakta, utfylla, borra, mejsla, måla, spränga eller på annat sätt skada mark och block
bortföra mineral eller annat geologiskt material
bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd, ris och buskar
plocka eller gräva upp växter
inplantera växt- eller djurart
insamla eller fånga insekter, fiskar eller andra djur eller på annat sätt störa djurlivet
jaga eller fiska
använda motordrivet fordon eller motorbåt
använda roddbåt, kanot, kajak eller annan vattenburen farkost i Rapadalen nedströms Sarvesjåkkas tillflöde till Rapaätno
landa med luftfartyg
flyga i dalgångar samt i övrigt under 300 meter över marken
rida
medföra hund
sätta upp tavla, affisch e dyl
ordna orienteringskontroller eller markerade spår
Naturvårdsverket kan ­ om särskilda skäl föreligger ­ meddela undantag från angivna föreskrifter.

Utan hinder av ovanstående förbud är det tillåtet att

personal som är bemyndigad av nationalparksförvaltaren utför åtgärd enligt fastställd skötselplan
tjänsteman i tjänsteärende angående rennärings-, polis-, eller nationalparksförvaltningsärende använder motorbåt, terrängskoter på snötäckt mark, flyger i dalgångar samt i övrigt under 300 meter över marken eller landar med luftfartyg. Anmälan om nämnda ärenden skall ske till nationalparksförvaltningen innan genomförandet
tjänsteman i tjänsteärende angående sjukvårds- eller räddningsärende använder erforderligt fordon eller flyger i dalgångar samt i övrigt under 300 meter över marken eller landar med luftfartyg. Anmälan om nämnda ärenden skall ske till nationalparksförvaltningen om möjligt innan genomförandet, i annat fall snarast efter utfört uppdrag
medlem i Sirkas, Jåkkåkaska, Tuorpon samebyar i samband med renskötselarbete eller husbehovs- och yrkesfiske använder motorbåt, terrängskoter på snötäckt mark eller flyger i dalgångar samt i övrigt under 300 meter över marken eller landar med luftfartyg samt säljer glödkakor, fisk o dyl
plocka bär och svamp
ta torra grenar och kvistar för att göra upp eld eller ordna skydd
medföra kopplad hund under tiden 1 januari-30 april inom hela nationalparken samt hela året vid vandring på Kungsleden.
Ikraftträdande

SNFS 1987:9

Denna kungörelse träder i kraft den 1 januari 1988.
 
Kan inte låta bli att komplettera med ett citat från Axel Hambergs Sarekfjällen (1922), som för övrigt finns återgivet i Tore Abrahamssons Detta är Sarek(1993).

"De inskränkningar i handlingsfrihet, som nationalparksstadgan pålägger turisten, kunna mången gång i betraktande av områdets betydande storlek synas onödigt betungande. Helt annorlunda skulle i alla händelser saken gestalta sig, om ett intensivare turistliv finge fritt utveckla sig. Pretentionerna på komfort skulle sannolikt alltjämt ökas, landsvägar anläggas, broar, hotell, ja kanske järnvägar byggas och reklamannonser målas på bergväggarna."

/Nisse
 
Helikopter!

Puhu!!

Vilken diskusion jag startade!

Tanken var att spara ett par dagar på vandringen genom att utnyttja helikopter.(Semestern är kort)och vi vill få ut så mycket som möjligt av Sarek.Sedan har min turkompis aldrig åkt helikopter så det ville han gärna.Kan också vara kul att få en överblick av området eftersom man aldrig har varit där tidigare.

PS.Vi är inte lata.DS

Mvh L-O
 
Olika syn på tekniska hjälpmedel

Har nu läst igenom alla inläggen och förvånas faktiskt en smula av några av de onyanserade och medvetna ordmärkande inläggen. Trist.

Det är ju en förbaskad skillnad på att tex använda moderna kläder istället för vadmal, nylon istället för bomullstält och gps som extra trygghet och kanske nöje jämfört med att använda sig av helikopter, snöscoter eller terrängfordon för att ta sig fram dit man inte orkar, vill, eller hinner gå.

De senare stör för oss andra, påverkar en känslig och unik miljö negativt och kanske kan leda till att oerfarna och dåligt utrustade människor kan hamna i farliga situationer.

De största delarna av fjällvärlden är faktiskt lätt åtkomliga med fordon av alla de slag, flyg, vägar och järnvägar finns på massor av ställen och för den som vill hinna med en snabb/enkel tur finns i princip obegränsade möjligheter. Jag själv åker gärna båtskjuts här och var och kan kanske tänka mig en tur med snöscoter någon gång.

Men, och detta är det viktiga tycker jag, det finns i princip bara ett ställe i Svenska fjällen med hårda restriktioner, alpin miljö och en fantastisk känsla av orörd natur och det är förstås Sarek. Om man rör sig i området (även om det råkar vara utanför parkgränsen) så är man kanske där för att uppleva just det som skiljer Sarek mot tex Keb-området eller Sylarna. Då är det mycket störande att det bullrar och flygs fram och tillbaka, det förtar helt enkelt en stor del av upplevelsen. Att områden som lätt kan nås ofta är mer nedskräpade, har stora sår i markvegetationen eller på klippan efter eldar osv. är något som jag tycker mig se i alla fall.

Att tex vandra mellan Nikkaluokta och Keb-stationen är knappast någon stor vildmarksupplevelse med tanke på den täta helikoptertrafiken i dalgången. Jag har dock förståelse för att det behövs för att kunna hålla anläggningen igång men i och omkring Sarek finns egentligen inget behov av denna trafik.

Detta har givetvis inget som helst med hur mycket man har på ryggen eller att man vill hindra människor att uppleva denna fantastiska värld. Bara om att det kan väl få finnas åtminstonde en fläck på fjällkartan där man får uppleva känslan av att slippa trafikbuller?

Fjällen är stora och det borde finnas plats för oss alla!

Bästa hälsningar:
Fredrik Sargren
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
fson "Med helikopter över Sarek" Fjällvandring 10
Kerran Helikopter i Sarek Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.