SAREK-Helikopter!!!

Om man nu vill gå in....

Sitoälvsbron till Aktse är 16 km på väg och stig. Trevligare än Kungsleden? Tycker jag åtminstone.

Annars är helikopter till Stalo ett utmärkt sätt att nå fjällvärldens innersta utan att bli blå?
 
far o flyg..

Det finns en del rätt avlägsna platser i Sibirien. Kanske skall man "gå in" för att ha rätt att vistas där också?
 

Guest

Gäst
Billigare alternativ, Tjåmotis

Hej,
Om ni vill komma billigare undan så tar ni av till höger innan Tjåmotis med bil, kör så långt det går mot Sitoätno, gå cirka 10-12 km ta båten upp i deltat med Lennart Länta.
Hälsningar
Anders Gunnare
 
Jag tycker att det finns ett värde i att hålla flygtrafiken (och annan mänsklig påverkan) till ett minimum i och kring vissa av våra fjällområden, tex Sarek och Padjelanta. En av de saker som gör just Sarek unikt är ju dess ödslighet.
Av samma anledning tycker jag att man bör vara extremt återhållsam med broar, vindskydd etc i dessa områden. Detta trots att vissa delar av områdena då kanske blir svåråtkomliga och mycket lite besökta.
Detta sagt utan att lägga någon värdering i huruvida folk tycker om att bära tunga ryggsäckar eller inte.

Sedan kan jag tycka att man som vandrare missar en del av upplevelsen om man flyger rätt in i de centrala delarna av fjällområdena, men det är ju mer en fråga om tycke och smak.

/Pelle
 
buss/taxi/bil/båt

Eller om ni nu inte har bil:
Ta bussen från Kvikkjokk till hållplatsen i en liten håla som jag för stunden glömt namnet på. Där bor det en kille gärna kör er i sin taxi till skogsvägen som nämndes ovan. Vill man inte gå denna kan Lennart komma och hämta er antingen i sin fina (eller nja...) Toyota eller med en 4-hjuling plus släp innan han kör er med båten till Aktse. Om du ringer Lennart har han koll hur även taxin bokas.

I somras gjorde jag och flickvännen ungefär motsvarande tur fast åt andra hållet (plus att vi kunde skippa taxin genom att få skjuts med Lennarts fru som ändå skulle åka den vägen). Att vi genade ut ur Sarek berodde på att Linda fyra dagar tidigare en liten bit norr om Aktse ramlat och slagit i knät illa. Senare visade det sig visserligen att knäskålen var spräckt och att en helikoptern kanske inte varit så dumt i alla fall, men det är ju en helt annan historia...

Familjen Läntha får du tag i på följande nummer: 0971-22022 eller 010-2612828.

/Uffe
 
till Aktse via Tjåmotis

1998 års Rapadalsvandring startade med att vi steg av bussen i Tjåmotis, en by strax före Kvikkjokk.,

Vi fick skjuts av en man som bor alldeles vid busshållplatsen i Tjåmotis. Pris 150 kr har jag för mig.Det var bara att knacka på och säga till. Man blir skjutsad till en parkeringsplats vid bron över Sitoätno. Där börjar den sk "cykelstigen".

Sen fick vi gratisskjuts (hade tur) med fyrhjuling (terrängfordon)från Sitoälvsbron till Laitaures östra båtlänning. Denna sträcka är cirka 10 km. Vill man gå hela vägen till Aktse (utan båtttransport så är det 16 km).

Nåväl, vid Laitaures östra båtlänning blev vi hämtade med båt av Läntha (hade ringt och beställt i förväg) och åkte därifrån ända in till Nammatj. Pris 250 kr per person har jag för mig.

Billigare än flyg och underbar båttur (om vågorna hade varit lite lägre :)

MVH Mats Frank, Umeå
 
Jag håller med om att nöjesinflygning med helikopter borde hållas till ett minimum, ödsliga områden borde förbli ödsliga. Det är ju en del av tjusningen och fungerar som en belöning för dem som tar sig dit. Om det överallt droppar ned folk med helikopter så minskar värdet med att ta sig dit. Det är iallafall vad jag tycker utan att igentligen veta något om området ifråga.

Leif...
 
Re: far o flyg..

sickboy; sa:
Det finns en del rätt avlägsna platser i Sibirien. Kanske skall man "gå in" för att ha rätt att vistas där också?

I USA (som ändå var först med natinalparker) har man ju löst det genom att dra asfalterade vägar rakt igenom. Det underlättar ju tillgängligheten för ALLA. Sedan kan man ju minska slitaget genom att man inte får gå i terrängen utan måste hålla sig till vägen. Naturen anpassar sig alltid, björnar och älgar kommer snart att tigga mat vid vägen så att alla får fina fototillfällen .
 
Inte mitt i Sarek direkt...

Att flyga till Aktse och spara ett par dars vandring i björkskogen på kungsleden tycker inte jag är något större fel. Ska man ta sig från Aktse in till centrala Sarek tar det ju i alla fall minst tre dars vandring så någon latmansvandring är det ändå inte. Om man bara har en vecka att tillgå så hinner man faktiskt inte igenom Sarek utan att stressa och stress har ju inte med fjällvandring att göra, det ger bara mindre tid för naturupplevelser och dessutom skapar det fara eftersom man blir tvungen att ta onödiga risker vid vad, etc. för att hinna fram i tid.
Nej Lars, ta du med gott samvete helikoptern till Aktse och vandra lugnt därifrån, strunta i dessa som tydligen vill utestänga vissa och ha Sarek för sig själva.

MVH ///Claes, http://fjallen.get.to/

ps. Ska vi förbjuda samernas båttrafik över sjöarna på kungsleden också (det är ju också motortrafik) och tvinga vandrarna att ro över de ibland ganska stora sjöarna???? Jag tror nog att till och med superfjällrävar som Jan-Eilert, Nils och Leif utnyttjar den möjligheten när tillfälle bjuds!
 
Stor forskjell på Sibir og Skandinavia

Leon; sa:
tycker jag att man bör vara extremt återhållsam med broar, vindskydd etc i dessa områden. Detta trots att vissa delar av områdena då kanske blir svåråtkomliga och mycket lite besökta.

Enig med Pelle i det han skriver her. Vi har nok av områder som kan passe alle. Noen bør få være øde og "utilgjengelige". Alle finner ikke ødemarksopplevelsen av å gå langs merkede løyper og over broer tilrettelagt av mennesker. Hele poenget med å ferdes i Sarek, Børgefjell og så videre er å oppleve ødemarken. "Det opprinnelige". Et annet viktig argument er fredningsverdien. Flere folk fører med seg mer søppel. Mer forstyrring ovenfor fredete dyrearter og så videre. I Norge og Sverige har vi ikke så strenge fredninger i nasjonalparkene våre. Derfor finnes noen steder hytter, broer, merkede stier. Jeg mener at noen av parkene bør være totalt uten påvirkning- deriblant helikopter.

Har også lyst å si at en kan ikke sammenligne flytrafikk i skandinavia og i Alaska/Canada/Sibir. Der er områdene enorme. Det er de IKKE her i Skandinavia. Fredningsformene er heller ikke så strenge. Det er kun få nasjonalparker som ikke er full av merkede stier, hytter/ rastskydds og tilrettelagte fasiliteter.

Når du snakker om Sibir: I Sibir er det også fredete områder du ikke får fly inn til. Det er områder som det ikke er lov å ferdes i som turist. Samme form for freding finnes også i Finland- Der kalles de "naturparker" Den største heter "Kevo" i lappland. Der er det ikke lov å bedrive friluftsliv.

Håper fortsatt jeg slipper å møte "helikopter-villmarkingene".
 
Vi åkte taxi-terrängfordon-båt (ca 600kr) till Sarek förra året och konstaterade att hade vi tagit flyg hade det kostat ungefär lika mycket och vi hade dessutom sparat en halv semesterdag.
 
Vadå öde och otillgängliga???

potetmoses; sa:
Vi har nok av områder som kan passe alle. Noen bør få være øde og "utilgjengelige". Alle finner ikke ødemarksopplevelsen av å gå langs merkede løyper og over broer tilrettelagt av mennesker. Hele poenget med å ferdes i Sarek, Børgefjell og så videre er å oppleve ødemarken. "Det opprinnelige".

Jag skulle väl inte direkt påstå att Kungsleden från Kvikkjokk till Aktse är öde och otillgänglig. Inte heller ligger den i SAREK!
Jag tror inte att någon som uttalat sig i den här diskussionen tycker att det ska gå att få helikoptertransport in i nationalparken utan bara ha möjlighet att komma i närheten för att få tiden att räcka till för att kunna få ut så mycket som möjligt av sin Sarekvistelse!!

(Möjligheten att flyga till Aktse har funnits länge! Under dom vandringar som jag gjort i Sarek har jag inte kunnat märka någon ökning av flygtrafiken över området utan snarare en minskning.)

///Claes, http://fjallen.get.to/


[Ändrat av cnygardh 2002-04-17 kl 13:40]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
fson "Med helikopter över Sarek" Fjällvandring 10
Kerran Helikopter i Sarek Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.