Sår på tårna?

Jag och min bror var uppe i fjällen och åkte telemark några dar.
Vi båda lärde oss åka förra året, men nu fick skavsår på ovansidan av höger stortå. jag vet inte vad det beror på.
Skulle kolla om det var några fler som har samma problem, eller liknande...

//pär

Crispi?

Om man kör plast-Crispipjäxor så är chansen för sår ovanpå tårna ganska stor, det beror på hur fötterna ser ut. har du problem nedmosade tår ska du testa nyare Scarpa (gamla helsvarta T1 kan nypa lite men inte så mycket som Crispi) eller Garmont. Bägge har böjveck som passar tjocka tår bättre. Har du bara Crispi att tillgå så tejpa ovansidan av tårna INNAN du börjar åka.

P.S. På läderpjäxornas tid var det värre, en säsongs helvete, en säsongs himmel och sedan sladdrigare och sladdrigare. D.S.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
För min del fick åkningen nästan en negativ innebörd efter flera års problem med just detta. Plastpjäxor "en masse" gnagde sönder mina stackars tår just över stortåleden. ScarpaT1, Garmont, Crispi. Folk frågade hur jag bar mig ÅT. Kör väldigt djupt och håller länge i sväng vilket givetvis var bidragande.

Större fel var dock något för LÅNGA pjäxor (alltså eg. för stora) då jag har en mycket bred och HÖG fot.

Lösningen blev till slut Garmont Energy G-fit som i och för sig är dyra men ACK, ACK, ACK så förlåtande för fossingarna...!

Inte ett problem sedan dess.

PS. Testade ALLT innan: skära i innerskon, "lästa ut", kuddar över tårna, tejp, barfota, tjocka sockar etc etc... Så GE inte efter för smärtan!

Körde i veckan med Crispi CXR och dessa gav efter, efter ett par timmar och började gnaga på tårna samt innersidan av foten, fick fina skavsår. Men men vad gör man inte för att få åka telis!!

Jag åkte en hel säsong med ett par CXP. Åker men varje dag i två veckor är det lugnt. Visst gör det ont men efter ett tag får du sån hård hud att det inte längre gör någon skada...
Men man ska inte pina sig i onödan. Det du lider av kan vara följden av att dels ha crispipjuck som är kassa (mina var det) eller också är de för långa, dvs när du flexar så åker dina tår bak och fastnar i bälgen. Detta gör ont!

Min lösning var att köpa ett par garmont gara som med orginalinnersko var lite för trång. Sen gjorde jag en thermogjuten innersko. Har aldrig varit så nöjd. Passade samtidigt på att pressa ut ytterpjäxan i lästen.

Om du känner att det är möjligt så tycker jag att du ska göra dig av med dina gamla crispi om det är så att du får ont. Smärta gör att du blir trött och spänner dig för att avlasta t.ex. tån. Kontentan blir att inte optimerar din åkning utan fiser runt och ojjar dig. När du sen kommit över att det gör ont undrar du varför du är så kass på att åka ligger svaret i dina skor... Så var det för mig iaf iochmed att jag lärde mig åka med smärta i foten.

Hoppas det löser sig!
Fullt ös, hälen lös/samme

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips