Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt!

Komplex fråga med flera dimensioner. Min första reaktion är bra. Men det finns mycket ickesamer som inte äger mark som har jakten som största glädjekälla. Motsättningar mellan samer och övrig lokalbefolkning är inte bra. Ordförande för samebyn säger att de värdesätter bra grannskap och har större problem som kräver "grannsamverkan" i positiv mening.
Är det pengarna som får styra och man säljer ut småviltsjakten till högst betalande (tyskar) skapas nog ett stort sår mellan grannarna istället.

Tror den här frågan är för komplicerad för "sörlänningar" för att bara trycka på gilla knappen. Respekten för samernas rättigheter kräver också att man ser den övriga befolkningen i renbetesland. I min värld har de flesta ickesamer som bor i jämsides med samer stolthet i synen på dessa deras grannar. Men det finns extrema krafter i båda läger som kan underblåsa motsättningarna. Jag känner till båda dessa grupper och det behövs inte mera motsättningar i vår värld. Jag hoppas och tror att samebyn hanterar det här varsamt och med respekt för de, sina närmaste grannar, vars jakt och fiske är lång långt mycket mer betydelsefullt än för de turister som tillfälligt gör sitt gästspel.
Frid!
 
Det finns uppskattningsvis runt 30 000 samer i Sverige: Ungefär 10 procent av dem är medlemmar i en sameby.
Det betyder att ca 3000 människor mer eller mindre ska få använda nästan 40 procent av Sveriges yta till att upprätthålla en näringsgren som sedan länge är ohjälpligt olönsam. Dessutom anser de att de för samma yta ska bestämma över jakt, fiske, var det får byggas vindkraftverk, var gruvor får anläggas.
De resterande 60 procenten av Sverige får vi övriga 9 590 000 svenskar eventuellt ha något att säga till om. När jag tänker efter så har ju de 3000 medlemmarna i samebyarna lika mycket att säga till om där, som jag har.
 
Det betyder att ca 3000 människor mer eller mindre ska få använda nästan 40 procent av Sveriges yta till att upprätthålla en näringsgren som sedan länge är ohjälpligt olönsam. Dessutom anser de att de för samma yta ska bestämma över jakt, fiske, var det får byggas vindkraftverk, var gruvor får anläggas.

Bara för att få ordning på arealerna. Områdena det totalt skulle kunna handla om är - vad jag kan förstå - mark ovan odlingsgränsen i Norrbottens och Västerbottens län samt i renbetesfjällen i Jämtlands län. Alltså ca 65 000 km². Dessa läns totala areal är 202 772 km², vilket innebär att det handlar om ca 32 % av arealen i dessa tre län. Jämför vi med hela Sverige blir det ca 14,4 % (om det inte finns/ingår renbetesfjäll i fler län). Det är förvisso stora arealer, men inte 40 %.

Men finns det fel i min beräkning så är det bara att höra av sig. ;-)
 
@ UteMats: Men du tänkte väl på hela samebyarnas areal, antar jag. Inte bara de områden som den här jakt- och fiskerätten handlar om.
 
Jag måste bara återge en kommentar från ett annat forum

"Girjas ska nog inte dra för höga växlar gällande domen, för när man tittar historiskt på liknande domar, så ser man att ca 98 % av alla domar som i tingsrätten blir till den andres fördel ändras till motpart.
För tittar man på vilka som sitter i Tingsrätten och dömer så kan man snabbt förstå deras medlidande med (urbefolkningen), men tyvärr så ser nog inte ledamöterna i Hovrätten på samma sätt.
Sen till sakfrågan ,varför ska 3000-4000 tusen renägande samer få bestämma över en kvarts areal av hela Sverige. Och vad händer med dom så kallade fiske samer och asfalt samer , kommer dom att få ta del av alla rättigheter ???????? troligen inte.....
Lapp utan Renar..."
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...