Rutter-Följa väg

Detta av den enkla anledningen att de kartor, exempelvis MetroGuide eller City Select, som stödjer "Lås på väg", saknar höjdinformation.
Din GPS vet alltså inte var marken är, så den kan inte veta om du flyger eller ej.

Andra kartor, som Friluftskartan, innehåller höjdkurvor, men bara som grafiska ting att visa på kartan. Inte heller med dessa kan GPS:n själv få ut vilken höjd marken befinner sig på.

Det krävs topografiska kartor som stödjer DEM (Digital Elevation Model) för detta. Eller en flyg-GPS, som exempelvis den iQue 3600a jag brukar släpa runt på. Den har en terrängkarta, täckande Europa och Afrika, där man delat in världen i rutor (tror de är 500 * 1000 meter) med höjdinformation. Den kartan tar 35 MB, vilket är en anledning till att 3600a fått 96 MB internt flashminne.
Med den kartan kan 3600a avgöra om du verkligen flyger eller ej, exempelvis när den ska fylla i din flygdagbok automatiskt.

Anders (som åtminstone skrivit 5680 inlägg på PDAstreet...)
 
Hej alla andra Anders och övriga.
Tack för era goda tips och även många kul off topic. Och även jag paddlar off shore.
Om jag nu trots allt skulle bestämma mig för City select, kan man ha både den och Friluftskartan inladdade i GPS:en?

Anders (mindre kunnig än mina namnes här)
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jada. Det er bare å markere de kartbitene du skal ha i PCen og overføre dem til GPS.
Kartene er hiarkiske. Så med "alle" kartene åpne på GPSen ligger CS øverst, så kommer Friluftskartan og baskartan i bunnen.
Jeg disabler de kart-typene jeg ikke bruker på GPSen, regner med at prossesoren går litt raskere da.
 
Åtminstone med lite äldre enheter, som har långsammare processorer, kan man vid vissa skalor se på skärmen hur en karta ritas upp, och sedan genast ersätts med en annan, som har högre prioritet.

Bäst är därför att köra med en karta i taget, det är riktigt. Det går dock inte att räkna ut en rutt på CS, om man inte har den kartprodukten tillslagen. Däremot kan man följa instruktionerna, när väl rutten är uträknad, även om man sedan slår av kartan igen. Fungerar i alla fall så i iQue.

Anders
 
Anders paddlar; sa:
Hej alla andra Anders och övriga.
Tack för era goda tips och även många kul off topic. Och även jag paddlar off shore.
Om jag nu trots allt skulle bestämma mig för City select, kan man ha både den och Friluftskartan inladdade i GPS:en?

Anders (mindre kunnig än mina namnes här)

Jag har problem med detta. Ska markera flera sektioner från 2 olika kartblad av Norska terrängkartan för att skicka till GPS...men får inte riktigt till det.. nån som vet hur jag ska göra? Har en Garmin GPS 76CS
 
Öppna Mapsource, välj den ena kartprodukten, välj kartblad i den produkten (de ska bli rosa), välj nästa kartprodukt, välj kartblad i den osv. Fortsätt så tills alla önskade kartblad är valda. Skicka sedan över hela klabbet till din GPS på en gång.

Anders
 
När lås på väg

I kartmenyn på Garmin-GPSer kan man välja "Lock on road" = lås på väg. Jag har märkt att det ställer till en del trassel t ex så kan färdspår bli rätt felaktiga om man t ex åker skridskor. Färdspåret kan felaktigt anknyta till en bilväg eller stig på Friluftskartan Pro eller annan karta.

Finns det några tillfällen man har nytta av "lås på väg"? Är det praktiskt vid autorutt?

Jag använder min GPS mest på cykel, inlines eller i kajak på skridskor skidor eller till fots men har också visst intresse av autoruttmöjligheter i bil.

Jag har sökt här på forumet men det är inte så lätt att hitta ett inlägg som berör min fråga.

Thure
 
I kartmenyn på Garmin-GPSer kan man välja "Lock on road" = lås på väg. Jag har märkt att det ställer till en del trassel t ex så kan färdspår bli rätt felaktiga om man t ex åker skridskor. Färdspåret kan felaktigt anknyta till en bilväg eller stig på Friluftskartan Pro eller annan karta.

Finns det några tillfällen man har nytta av "lås på väg"? Är det praktiskt vid autorutt?

Jag använder min GPS mest på cykel, inlines eller i kajak på skridskor skidor eller till fots men har också visst intresse av autoruttmöjligheter i bil.

Jag har sökt här på forumet men det är inte så lätt att hitta ett inlägg som berör min fråga.

Thure
Jag har lås på väg när jag bilnavigerar eftersom pilen då håller sig till den väg jag kör även om det finns parallella och slipper åka i diket.
När jag går med GPS i skog så slår jag ofta av lås på väg för att den direkt ska följa min position.
Tittar jag på gamla spår så ligger de nog där de är i verkligheten och inte låsta på väg även om detta är valt. Som jag uppfattat det så visas bara positionen på en väg, men spåret lagras där man varit. Jag har ett gytter av spår runt mitt hem som INTE ligger på vägen trots roadlock.
 
Jag har noterat det här fenomenet på min Vista HCx. Lite irriterande att medelhastigheter och färdspår blir fel i och med att enskilda spårpunkter ligger fel på en väge eller stig i närheten.

Kanske så skiljer det mellan olika modeller/mjukvaror?

Thure
 
Jag har lås på väg när jag bilnavigerar eftersom pilen då håller sig till den väg jag kör även om det finns parallella och slipper åka i diket.
När jag går med GPS i skog så slår jag ofta av lås på väg för att den direkt ska följa min position.
Tittar jag på gamla spår så ligger de nog där de är i verkligheten och inte låsta på väg även om detta är valt. Som jag uppfattat det så visas bara positionen på en väg, men spåret lagras där man varit. Jag har ett gytter av spår runt mitt hem som INTE ligger på vägen trots roadlock.

Man hade nog mer användning av Lås på väg innan dom tog bort SA störningen. Jag kör sällan bil och använder nästan aldrig lås på väg. Men den gången jag vill kolla höjdmätningen och hade GPSen i fallskärmsklubbens plan, så hade jag av någon anledning lås på väg (se inlägg på sidan 1)

Så här fel kan det bli när man har lås på väg.

FKA_paint.gif


Skärmdump från Friluftskartan med tillstånd från Sportmanhip

Jag har ritat med rött där jag tror att planet flög. Pratade med piloten några veckor senare och han ritade på min pappersutskrift som jag hade med mig. Men det var lite bökigt att rita i ”frihandspennan” i datorn (nybörjare).

Per Brune
 
Garmin Quest

Jag skrev inte vilken GPS jag har, men en Quest är det. Det kan kanske skilja på modeller och firmware. Får kolla igen. Flygspåret ovan var tydligt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips