Rutter-Följa väg

Sedan en tid tillbaka har jag byt upp mig från Garmin 12 till Garmin GPS76C och Friluftskartan. Jag är i allt väsentligt mycket nöjd. Jag lyckas dock inte få automatisk rutt att fungera när jag väljer ”Följa väg”. Problemet är följande; Jag vill t.ex. använda min GPS när jag cyklar på små skogsvägar. Jag lägger en lämplig rutt. I inställningsfönstret ”automatisk rutt/alternativ väljer jag automatisk/bästa rutt/cykel och undvik allt utom grusvägar (det är ju där jag är). Jag väljer rutten och ”navigera” och därefter "Följa väg" och slutligen "Kortaste". GPS:en visar att den söker lämplig väg. Resultatet är en katastrof. Den visar mig ut till närmsta större väg, sedan skall jag köra på den och sedan in till första punkten i rutten. Vad gör jag för fel? Någon som har tips eller förslag?
Anders
PS Köpte till GPS Learning 2, den ger ingen information om ovanstående och även i övrigt är den tunn på kunskap och inte prisvärd enligt min uppfattning DS
 
Sådan ruttberäkning kräver en karta, som har stöd för detta. Den enda kartan som medföljer, med sådant stöd, är baskartan. Där finns inte mindre vägar än länsvägar utsatta. De är därför du får så konstiga rutter.

Den karta som rekommenderas till en GPSMAP 76C är City Select Europe v7. Tyvärr ganska dyrt.

Fix-och-trix-lösningar finns, involverande SendMap för att få in kartor från MetroGuide, utan att då utesluta ruttberäkningsinformationen. Sökmöjligheterna blir tyvärr begränsade med denna lösning. Billigare, lite sämre och krångligare än med City Select.

Anders
 
Tack för svar, det var hjälpsamt. Jag avstår nog från inköp av City Select. Det går ju bra att följa med på kartan (det är verkligen kul) och om man vill kan man ju lägga in vanliga waypoints och ev navigera "fågelvägen" till dem.
Tackar/Anders
 
Med hjälp av Mapsource kan man göra en rutt, med flera waypoints, som man kan föra över. Det blir samma resultat, men är lättare att göra på datorn, om man har möjlighet att planera lite i förväg.

Anders
 
Trips and Waypooints

För att anknyta till en diskussion här för ett par dar sen - det är väl just för sådant som Trips and Waypoints är tänkt. MapSource går väl inte att skaffa separat, utan man får väl det programmet när man köper en kartprodukt?

AndersLj
 
Många Anders är det

City Select och MetroGuidekartorna från Garmin är bra och prisvärda och Friluftskartan är tyvärr inte alls lika användbar för färder på vägar med GPS-rutter som de första två.

Ett alternativ man kan överväga är att använda ett tidigare registrerat färdspår som du antingen har sparat själv eller tankat hem via http://www. Sådana färdspår med t ex mtb-rutter, skidbestigningsspår, vandringsspår etc kommer sannolikt att bli vanliga på www framöver.

Thure
 
Ja, Mapsource följer med alla kartprodukter, men såvitt Anders kan minnas nu, så hade Anders skaffat sig Friluftskartan, så då antar Anders att Anders redan har Mapsource.

Anders
 
Ein anders Anders

Ein Anders ist wohl gleich gut wie ein anders Anders, oder ein drittes Anders?

(Med reservation för att alla ändelser inte blev helt korekta.) Missade att Friluftskartan levereras med MapSource. Hade jag tänkt hade jag säkert kunnat inse detta. Men jag glömde att Friluftskartan är en Garmin-produkt.

AndersLj
(som av rationella skär särskiljer sitt namn för att låta den mycket flitigare Anders P få ståta med enbart Anders)
 
AndersLj paddlar

Off topic, och off shore:

Även AndersLj paddlade för en vecka sedan. Det var första gången jag satt i en kajak sedan 1960. Även då välte jag omedelbart, bland alla maneterna under en av Bohusläns värsta manetsomrar i mannaminne.

Dock försökte jag tillsammans med en kollega i förra veckan. Direkt när jag satte sig på kajaken tippade den till, varför jag reflexmässigt försökte ta emot med handen mot vattenytan. Men det var bara en halvmeter djupt och jag hade ingenting i fickorna. När jag fått hjälp att komma tillrätta på kajaken för ett nytt försök, och kollegan skulle sätta sig i kajaken, tippade jag till igen, så vi båda välte i sjön. Jag hade inte fattat att man skulle skjuta in benen i det trånga utrymmet, utan satt med knäna under hakan vilket gav alldeles för hög tyngdpunkt. Tredje försöket blev dock lyckat, så vi kom iväg och välte inte mer.

Men eftersom mina ben är tämligen långa missade jag fotstödet, och dessutom var kajaken så lågt byggd att jag knappast kunde kröka benen alls. Efter en kvart hade båda fötterna somnat så rejält att jag inte kunde vifta på tårna längre. När vår korta tur var slut fick jag dras ut ur kajaken eftersom jag pga en skadad axel inte orkade häva mig upp ur sittbrunnen (i vilken jag satt i stort sett fastkilad med min breda bak). Innan jag kunde försöka stiga ned i vattnet fick jag sitta grensle över kajaken i flera minuter och försöka få liv i benen igen.

Så kan det gå när man har lämnat GPS:en hemma.

AndersLj
 
Anders! Anders har ju bara ett inlägg mer än dig sâ inte är han sâ mycket flitigare ;-)
155 mot 1551 *fniss*
 
Finns flitigare

Du har helt rätt, Gunnar.

Men det finns faktiskt folk som får Anders P att framstå som lättjefullheten personifierad. I det på många vis utmärkta forumet DPReview finns det en man som kallar sig för AdamT, och han har sedan han anslöt sig 23 maj 2002 författat 26 351 inlägg. Det blir i snitt 161 per vecka. Det är inte några dåliga inlägg alls, utan han måste ses som en av de tyngre och mer vederhäftiga debattörerna. Ofta illustrerar han sina åsikter med bra bilder. Dessutom försörjer han sig som professionell fotograf. Troligen kan han skriva inlägg i sömnen, för han lär väl knappast kunna arbeta som fotograf i sömnen. Men det är klart, med dagens allt mer automatiserade kameror så vet man aldrig...

andersLj
 
Lås på väg

Off topic, in the air

Jag ville göra några höjdtester med GPSen och trackfilen förra våren och hade tillfälle att montera min GPS i cockpit på fallskärmsklubbens plan.

Jag hade av någon anledning GPSen inställd på ”Lås på väg” Till, vilket jag inte brukar ha.

När planet på 1500 m höjd korsade bilvägar så låste GPSen på bilvägen och följde bilvägen fastän flygvägen bitvis var > 500 m vid sidan av bilvägen.

Så ”Lås på väg” funkar fast GPSen inte befinner sig på marken.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneagk App för att planera rutter Navigering 4
Caminista Mobilapp som kan logga och länka ihop flera rutter? Navigering 8
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
Fridfull Rutter i Garmin 60CSx Navigering 3
svbo Mapsource och visning av rutter Navigering 3
Uteleli Rutter till Garmin 60Csx Navigering 2
perdans USB eller seriell port för överföring av rutter/spår ? Navigering 10
patrix10 Rutter metroguide europe7? Navigering 7
ake_nyberg Exakta GPS-rutter över kebnekaise-området efterfrågas Navigering 2
catswed Föra över rutter till Garmin etrex Venture Navigering 3
wongfu Får inte planerade rutter att fungera med Garmin 60c Navigering 7
zbx Spara rutter till 60C Navigering 18
bwho Antal punkter i spår och rutter Navigering 24
mrhandley Kalibrera karta, rutter och lite mer Navigering 5
Ka-Ka Friprogramvara för att hantera waypoints och rutter? Navigering 6
Bringner Rutter i eTrex Legend. Navigering 5
knutte56 Rutter i Vistan Navigering 12
ronnyh Rutter. Navigering 0
maskon App för att följa spår Navigering 3
aik_putte Följa GPS spår direkt i datorn Navigering 8
Cederhorn Följa spår tillbaka. Hur gör man ? Garmin 60 Navigering 6
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
Maua Ersättare till Garmin 60CS på väg! Navigering 24
kalleka Etrex Legend - displaybild med väg och waypointsflagga Navigering 4
Tomax Lås på väg Navigering 7
ALj Nya eTrex på väg Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.