Rogen runt

Har funderingar på att vandra Rogen runt i september: Käringsjön-Rogen-Storrödtjärn-Skedbro-Käringsjön. Vi har tält (och förhoppningar om att hitta tältplatser i den steniga terrängen). Frågan är om det är möjligt att gena nordväst från Storrödtjärn till leden mot Skedbro-stugan? Dvs INTE följa leden via Hävlingen, Sylen och Svukuriset, utan bana vår egen väg mellan sjöarna. Är det för stenigt, blött, snårigt..?
 
Jag gick mellan småsjöarna ovanför Rogen för två år sedan, å det gick bra.
Väldigt fint vid sjöarna :) Men det kan vara lite svårt att orientera sig där, så man får nog räkna med att det tar lite längre tid. Det kan va lite snårigt på några ställen, men inga större problem. Tänk bara på att ha stabila kängor i den steniga terrängen :cool:

//Gustav\\
 
Om jag fattat rätt så gick vi den genvägen för ett par år sen. Det var ingen lek kan jag säga :)

Min häl har inte riktigt återhämtat sig än efter en dags hoppande på meterhöga stenar, bärandes 25 kg. Och då var vi bara halvvägs...

Men vill man ha lite äventyr - så visst! Och det var ganska fint kring bredån.
 
Söder om Rogen

Keras2006; sa:
Jag gick mellan småsjöarna ovanför Rogen för två år sedan, å det gick bra.
Tack för svaret, men jag menar söder om Rogen, förbi Bredåsjön.
supergeten; sa:
Min häl har inte riktigt återhämtat sig än efter en dags hoppande på meterhöga stenar, bärandes 25 kg. Och då var vi bara halvvägs... Men vill man ha lite äventyr - så visst! Och det var ganska fint kring bredån.
Ajdå, det låter jobbigt. Jag har en förstagångsvandrare med mig... Gick ni mellan Bredåsjön och Rogen eller rundade ni (söder om) Bredåsjön? Och gick ni norr eller söder om om nästa sjö (Lille Vonsjöen)?
 
Vi gick mellan bredåsjön och rogen - ända fram till rogsvolas topp. Där blev det några timmars sömn rätt av (på med myggnätet på huvudet och sen tvärslocknade vi :)

Vår första etapp av "genvägen" var således: storrödtjärn - bredån. Den var grym, storsten (bitvis) och kuperat som rackarns.
Övernattning vid bredån.
Andra dagen blev ännu ett skuttande, nu längs rogens strand (det var nog under denna del min häl började tröttna...), därefter fortsatte vi i kuperad skogsterräng under natten upp till rogsvola.

Jag rekomenderar inte denna tur för en förstagångsvandrare :)

Ps: det var otroligt varmt när vi gick - kan ju vara en anledning till att vi upplevde det som ett "litet helvete" :)
 
Följ leden!

Har vandrat utanför lederna runt: "Stor-Våndsjön" och "Bredåsjön".
Det var en upplevelse......men inget att rekommendera oerfarna vandrare.

Det var bitvis mycket tungt... svårorienterat och stora stenblock.


Mitt tips är att följa leden eller ta en kanot... :)


Mvh,
Pelle
 
Ändrar rutten...

Hmm... Det låter som om jag får tänka om lite... :) Tack för svaren, jag kommer att hålla mig till leden. Vill ju inte avskräcka en person som aldrig varit i fjällen tidigare!
 
Vår sträcka

Hej !!
Gick sträckan från Grövelsjöns anläggning - Hävlingen osv till Svukuriset och sen 16 km tillbacka till Grövelsjön. Var en härlig pplevelse. Då när vi vandrade fanns det ingen stuga vid Rogen, vilket det gör i dag
 
Här ser du ett av de snällare lägena längs västra Bredåsjön, längs stranden
cpic44bed93557a5d.jpg


och högre upp
cpic44bed9a06ef04.jpg


Ser likartat ut på östra sidan. Har lagt in några fler bilder över området i mitt album.

Bara den med verklig förkärlek för sten väljer medvetet att gå strax söder om Lilla Vonsjoen
cpic40c18b3829276.jpg


Tätare mellan stenarna än i Töfsingdalens nationalpark.

I dessa relativt otillgängliga områden finns också riktiga pärlor, men jag håller med zeromaker och supergeten; att bjuda en förstagångsvandrare på turen är nog att göra denne en björntjänst.

Raskesven
 
Fattat poängen!

Raskesven; sa:
I dessa relativt otillgängliga områden finns också riktiga pärlor, men jag håller med zeromaker och supergeten; att bjuda en förstagångsvandrare på turen är nog att göra denne en björntjänst.
Om jag inte redan var övertygad om att ändra rutten blev jag det nu... Det verkar vara så långt ifrån genväg man kan komma. :) Som sagt, vi håller oss till leden!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
k_b på skidor runt Femundsmarka och Rogen. Fjällvandring 6
dr_ljungberg Rogen Runt - Rockar fett eller suger stort? Fjällvandring 8
JohnRJ Rogen och Käringsjön i november Fjällvandring 5
Jonity Urberg rogen 75 Fjällvandring 3
Kraftverket Blåhammaren - Storerikvollen vs Rogen – Kärringsjön – Skedbro Fjällvandring 5
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
mariaa Tältmöjligheter i Rogen Fjällvandring 5
Gregorius Oledat i Rogen Fjällvandring 10
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
niklas-73- Rogen området Fjällvandring 5
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
beowulf Rätt rutt i Rogen Fjällvandring 45
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Jennsa Erfarenhet av vandring förbi Rogen? Fjällvandring 12
mindful Sonfjället - Rogen - Grövelsjön Fjällvandring 0
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
supergeten Rogen/Femundmarka med hund. Fjällvandring 2
pal2 Grövelsjön/Rogen början Juni Fjällvandring 0
jlofg Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen..... Fjällvandring 2
fhnfhn Dricksvatten i Rogen Fjällvandring 22
Ulf.N Rogen området Fjällvandring 4
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.