Idéer för turer runt lofoten/tromsö

Hej

Jag funderar på att åka ut till området runt Tromsö eller Lofoten. Har någon några bra idéer på bestigningar man skulle kunna göra? Gärna med lätt klättring (jag är van klättrare, fast ensam så det borde inte vara allt för svårt så klart). Hittills har jag funderat på något i stil med soria moria traversen. Kanske någon här har någon erfarenhet ifrån just den?

på den här sidan verkar det finnas gott om information om troms fylkes toppar på 1000 m+: http://kugo.no/

gick upp genom passet vid färjeläget på vannöya och ner i skipsfjorden för något år sen. väldigt fint. karlsöya som färjan stannar vid på väg till vannöya kan man spendera någon dag på. gå runt på och förundras över kvarlämnad militär utrustning från tyskarna under WW2 och den sanslösa utsikten över lyngen från öns östra sida. kanske är karlsöya lite för platt för dig, men en intressant historia har ön iaf.

ludwig

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hamperockenoch vengsöytraversen ser verkligen mycket intressanta ut! Senja är inte dåligt heller så klart... Däremot verkar som det inte finns så mycket liknande turer längre söder ut, runt narvik och på lofoten. Är det verkligen så eller har jag bara inte letat nog? Den enda intressanta turen där som jag hittade var fløya med djevelsporten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips