på skidor runt Femundsmarka och Rogen.

Hej.
Inför vintern (jul/nyår) planerar jag att skida ensam 4-8 dagar i Femundsmarka och Rogen.

jag undrar kort och gott om någon har erfarenheter av området och några kommentarer att lämna?
jag är väl medveten om att dagarna är korta och att ev. provianteringsställen är vinterstängda, jag funderar på att ha allt på ryggen men en pulka kan bli aktuell.

några turtips eller extra fina ställen att besöka?

Som alternativtur kan jag tänka mig Rendalssølen runt, vet någon något om en sådan tur?
 
Pulka är definitivt att föredra, speciellt eftersom terrängen dessutom inte är så kuperad. På vårvintern brukar det vara många skoteråkande fiskare i området. Det var skoteråkare som skrämde mysoxarna i våras där, de åkte utanför tillåtet område.
 
Hej! Har du varit där någon annan årstid, eller är det första gången du ska dit? Juletider där kan vara ganska extremt, på ungefär alla sätt och vis.. bara så det är sagt.. :)

Nåt om sølen vet jag inte.
 
Jag har varit på många platser i området somamrtid men inte just vid Rogen. Jag har vana av ensamvandring sommartid och enstaka turskideturer vintertid. Alla tips är välkomna.

Hur planerar man sin dag bäst när det är mörkt största delen av dygnet?
Hur är det med rovdjur, etc.?

Som sagt, jag är öppen för alla tips.





Mepps; sa:
Hej! Har du varit där någon annan årstid, eller är det första gången du ska dit? Juletider där kan vara ganska extremt, på ungefär alla sätt och vis.. bara så det är sagt.. :)

Nåt om sølen vet jag inte.
 
Superfint område!

Har varit där på vintern ett par gånger. Femundsmarka är en riktig pärla! Fin natur och i regel går det att använda någon annans skid/hundsspannsspår om man inte vill åka fritt. Jag har koordinater på några öppna kojor av varierande kvalitet en del rikitgt orginella! Har dem hemma och ska inte hem på nån vecka men sen kanske jag kan dela med mig....
 
ssundin; sa:
ag har koordinater på några öppna kojor av varierande kvalitet en del rikitgt orginella! Har dem hemma och ska inte hem på nån vecka men sen kanske jag kan dela med mig....


Det vore kanon om du kunde posta namnen och koordinaterna på kojorna!
 
Förra året så började de med att slå igjen dörrarna vinterstid iallafall på roastbua, kløfthåbua och møllerbua också om jag minns rätt.. säkert fler också, så lita inte på att du hittar några sådana öppna stugor. Ringer du langen gästgård tel: +72413718 så vet nog säkert de exakt information om det. Sen om det är bättre/varmare med tält än dessa kojor (även om det finns ved och det eldas) är ju en annan femma.. :)

Lita inte på att det finns ved vid eldplatserna kring rogen heller, och några skoterspår/hundspannspår/skidspår får du möjligen se långt efter. -Eventuellt- finns det skoterspår från hundsvika upp mot rödviken och ned till reva, och startar du då i käringsjövallen har du då (kanske) skoterspår hela vägen till femundsmarka.

Och som tidigare sagt så kan juletider där vara ganska extremt, vilket ställer ju lite krav på både det ena och det andra. Det finns extra goda möjligheter både till att blåsa fast, frysa rumpan av sig eller ta ett oplanerat kort/långt isbad. Det är inte bästa platsen att komma oförberedd till.

Lite såna generella tips...

Eftersom man inte kan ta fram yxa och börja hugga så är det extra viktigt med en bra brännare och mycket bränsle.. du bör ju också kolla över om liggunderlaget, tältet, sovsäcken och övrig utrustning är bra både en och tre gånger. Och är det en plats där det är väldigt lätt att knäcka en skida, så är det här. Har du snöskor så ta med dem också, och ta pulka! Har du renskinn så ta med det i pulkan, gott att sova på. En liten spade kan vara bra att ha. Ta med extra batterier till allt men lita inte på nåt som GPS' och telefon fungerar, det är dålig mottagning (som regel 0) och du har ju en av norges kallaste platser nån mil därifrån.. det var under -30 i mer än en vecka i sträck förra eller förrförra (gammal och senil) julen.. nu i år var det under -40 (i januari om jag minns rätt) och rekordet är visst över en månad i sträck med under -30. Runtikring røa bör du vara lite extra försiktig med isarna då det är många in- och utlopp där, och terränget i övrigt gör ju det ganska svårt att veta var man är.. och speciellt om inte GPS'n fungerar och snön yrar omkring. På rogen bör du vara försiktig också, säkrast gör du om du följer de spåren som jag tidigare nämnde.. om de inte finns, var skeptisk.

Det är inte varje dag någon drar iväg på skidtur dit i juletider, ensam... kul att du gör det, men det har ju sina orsaker att inte många andra gör det.. så var försiktig! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kollebolle Sitojaure på skidor Fjällvandring 6
Kristoffer9 Jojoleden på vintern med skidor? Fjällvandring 2
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.