Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni

Hej!

Jag har hittat ett antal trådar där folk frågar efter områden för tidig vandring. Olika personer föreslår Grövelsjön/Rogen men det verkar inte fånga så mångas intresse. Jag tänkte vandra där första helgen i juni med en vän och undrar nu om någon varit där vid ungefär samma tid?

Jag vet att man inte kan uttala sig om snöläget men det verkar som att snösmältningen har gått väldigt fort, något som turistbyrån i Älvdalen bekräftade. Jag har inte varit i området annat än på vintern men på kartan ser det ganska blött ut, framförallt från Rogenstugan till Skedbro och vidare upp på Rödfjället.

Tanken är att vandra utan tält och sova i Hävlingen och Käringsjön för där finns det gas. Jag har koll på det mesta vad gäller öppetider, kommunikationer och liknande. Jag är mest ute efter folks erfarenheter av området, gärna sen vår tidig sommar, samt tips om fina utsiktsplatser och vackra omvägar.
 
Per-Roger Wiberg

verkar rimligt att kontakta.

Rogenområdet har förvisso en del myrmark men också mycket moränryggar och vandringslederna borde mera gå längs med de senare. Jag har varit i områdets södra del en del under sommaren både tidigt och sent och där är det inga problem med myrmarker vad jag kan minnas men bitvis rätt häftiga blockmarker som kan vara svårframkomliga vid regn p g a halka.

Norra delen har jag bara skidat igenom.

Läser du http://www.sssk.se/skridskonet/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=27617 får du telefonnumret till Per-Roger.

Thure
 
Just biten Skedbro-innan Rödfjället är frisk rished blandat med sten, en del vresiga sunkiga partier. Svårt att finna ens tältplats på ruttten, men finns nära, innan prismahyddan innan Rödfjället. Bättre dock fortsätta förbi och ta lite höjd så blir det både bättre med platser och mindre sunkvresigt. Slutet av juni har jag gått där, och då var det blött efter regnvecka. Början av juni, räkna med blöt sträcka. Det är dock bara den etappen som är sådan i området.

Raskesven
 
Tror inte det är särskilt blött i år. Det har smält undan snabbare än kvickt efter en vinter med fluffig kallsnö, och området är generellt åt det torrare hållet, även om vissa myrpassager finns.

Men...kanske säkrast att prata med någon lokal person. Käringsjön har väl kanotuthyrning och borde kunna tipsa..?

...fint område :).

//Johan
 
Tack för alla svar!

Pratade med mannen som har hand om stuguthyrningen vid Hävlingen och han sa att all snö var borta så när som några legor. Vattennivån var jämförbar med midsommar ett normalt år. Allt verkar ha gått väldigt fort. Har någon erfarenhet av de två alternativen mellan Rogenstugan och Skedbrostugan, den ena längs Rogen och den andra via Kärringsjöstugorna längs foten av Handskinnvålen? Är någon särskild rutt att föredra?

Hur stenigt är det? Vet inte vad jag ska jämföra med riktigt. Kom ihåg vandringen från Vålåstugorna till Gåsen som ganska stenig mot slutet. Även Tjäktja-passet var ganska stenigt. Har sett bilder där man ser folk sticka upp bland stenbumlingar. Är det långa sådana partier och ska man räkna med att man vandrar betydligt långsammare än vanligt? Finns det någon bra bok om området?
 
Tack för alla svar!

Pratade med mannen som har hand om stuguthyrningen vid Hävlingen och han sa att all snö var borta så när som några legor. Vattennivån var jämförbar med midsommar ett normalt år. Allt verkar ha gått väldigt fort. Har någon erfarenhet av de två alternativen mellan Rogenstugan och Skedbrostugan, den ena längs Rogen och den andra via Kärringsjöstugorna längs foten av Handskinnvålen? Är någon särskild rutt att föredra?

Hur stenigt är det? Vet inte vad jag ska jämföra med riktigt. Kom ihåg vandringen från Vålåstugorna till Gåsen som ganska stenig mot slutet. Även Tjäktja-passet var ganska stenigt. Har sett bilder där man ser folk sticka upp bland stenbumlingar. Är det långa sådana partier och ska man räkna med att man vandrar betydligt långsammare än vanligt? Finns det någon bra bok om området?

Jag har gått i den ordning: Tänndalen - Skedbrostugan - Rogerstugan - Storrödtjärnstugan. Då övernattade jag i dessa fjällstugor. Ja, leden är stenig så att man får räkna med att snubbla lite ibland. Men det beror också på din packning, har du tung packning då får du vara försiktig. Annars kan man använda vandrarstavar som stöd. Jag tycker det var jättefint där och tänker gå dit igen i framtiden. Det är annorlunda miljö där kring Rogen. Har även paddlat i sjön. Man kan gå upp på Skedbrofjället, det tar högst en timme att gå upp på toppen.
 
Det är stenigt, men väldigt mycket mindre stenigt på östra än västra sidan av Rogen. Så här ser det ut väster om Rogen vid Lilla Våndsjön:

063fc57e4027320e177ed2ca71daa822.jpg


Östra sidan med leden är en lättvandrad dröm jämförelsevis;-)

Raskesven
 
Tack för alla svar!

Pratade med mannen som har hand om stuguthyrningen vid Hävlingen och han sa att all snö var borta så när som några legor. Vattennivån var jämförbar med midsommar ett normalt år. Allt verkar ha gått väldigt fort. Har någon erfarenhet av de två alternativen mellan Rogenstugan och Skedbrostugan, den ena längs Rogen och den andra via Kärringsjöstugorna längs foten av Handskinnvålen? Är någon särskild rutt att föredra?

Hur stenigt är det? Vet inte vad jag ska jämföra med riktigt. Kom ihåg vandringen från Vålåstugorna till Gåsen som ganska stenig mot slutet. Även Tjäktja-passet var ganska stenigt. Har sett bilder där man ser folk sticka upp bland stenbumlingar. Är det långa sådana partier och ska man räkna med att man vandrar betydligt långsammare än vanligt? Finns det någon bra bok om området?

Jag har gått båda sträckorna. Om du tar rogenvägen så är det ett parti på några km strax innan skedbrostugan som är väldigt stenigt. Annars är det stenar men inte så att det påverkar farten nämnvärt. Den övre vägen är också stenig, med några små partier här och där med extra mycket sten. Men inte heller här tycker jag att farten påverkas nämnvärt.

...båda är vackra. Från den övre ser du rogenområdet i panorama, från den lägre så ser du landskapet på nära håll :).

Jag lät vädret styra...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
mindful Sonfjället - Rogen - Grövelsjön Fjällvandring 0
pal2 Grövelsjön/Rogen början Juni Fjällvandring 0
jlofg Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen..... Fjällvandring 2
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
omaisgrande Grövelsjön 3 nätter Fjällvandring 6
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
Putte80 Hammock i Grövelsjön Fjällvandring 3
gurney Grövelsjön i pingst Fjällvandring 5
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
Walters Grövelsjön - vandring Fjällvandring 10
tomhylsan Rundvandring Grövelsjön? Fjällvandring 0
freddoc Grövelsjön Fjällvandring 6
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
Trötter Grövelsjön vs Åre vs ?? Fjällvandring 4
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
kod Grövelsjön-Svukuriset Fjällvandring 2
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Kogoyo grövelsjön-storlien Fjällvandring 3
Pwe Grövelsjön - Femundsmarka Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
Caminista Vandrat Grövelsjön till Sälen? Fjällvandring 17
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
vandrafjäll Myggläget i Grövelsjön Fjällvandring 3
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
michaelahogberg Grövelsjön Fjällvandring 1
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
joakim.kallstrom En liten sammanfattning - Grövelsjön 2015 Fjällvandring 0
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
vandringssägen Grövelsjön-Tänndalen Fjällvandring 2
joakim.kallstrom Grövelsjön v27 Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.