Grövelsjön v27

Jag och hunden planerar en 4-5 dagars vandring i Grövelsjöområdet v27.
Sitter med fjällkartan och har sökt på forumet, turen Grövelsjön - Sylen - Hävlingsstugorna - Storvätteshågna - Grövelsjön verkar vara en "lagom tur".
Ni med erfarenhet från området, några höjdpunkter jag inte får missa?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ingen aning, jag har bara varit där på vintern.

Men om man får be om en tjänst vore jag väldigt glad för en bild över sjön från toppen på Storvätteshågna. Jag har bara varit där uppe på vintern med 30 m sikt och kan verkligen inte föreställa mig att det ligger en sjö där. Det vore kul att faktiskt se att det gör det. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Ingen aning, jag har bara varit där på vintern.

Men om man får be om en tjänst vore jag väldigt glad för en bild över sjön från toppen på Storvätteshågna. Jag har bara varit där uppe på vintern med 30 m sikt och kan verkligen inte föreställa mig att det ligger en sjö där. Det vore kul att faktiskt se att det gör det. :)

Jag lovar att ta en bild (hoppas på bra väder) :)

Töfsingdalens blockområden är häftiga.

Rundturen du beskriver är rätt fin. Finns många varianter på den t ex att gå lite längre norrut t ex via "treriksröset" Svealand, Norrland och Norge.

Thure

Liten avstickare norrut kanske?

Hej,

En trevlig omväg är att ta sig upp mot Grötån (t.ex genom passet mellan Gröthogna och Rönsjöruten). Slingrar sig vackert fram nere i dalgången och det finns gott om bäver där :)

/ Stefan

En vända in i Töfsingdalen, fast det kanske kan bli svårt med hunden då det är väldigt många stenblock att hoppa runt på (åtminstone delen som vi var i).
Vi hyrde en eka vid Hävlingsstugorna och rodde ner med lite fiske på vägen.

Se men inte röra (eller äta) varglaven. :)

En vända in i Töfsingdalen, fast det kanske kan bli svårt med hunden då det är väldigt många stenblock att hoppa runt på (åtminstone delen som vi var i).
Vi hyrde en eka vid Hävlingsstugorna och rodde ner med lite fiske på vägen.

Se men inte röra (eller äta) varglaven. :)

Kom ihåg att det inte är tillåtet att ha hunden okopplad i nationalparken om det blir ett besök.

Var där för ganska precis ett år sen nu, gick inte upp på, men runt Storvätteshågna.

Kan rekommendera Hågnkläpparna, Giedtietjahke 973 - riktigt sjysst utsikt mot Töfsingdalen där. Även ån som rinner söderut från Yttre Fosksjön ner mot bron, var trevlig att knata vid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips