Dricksvatten i Rogen

Hej !

Jag ska upp till Rogen om 3 veckor och vill bara fråga hur det är med dricksvatten. Tar man det i vilken sjö som helst, och då finns det ju en del att välja på, eller bör man välja bäckar med rinnande vatten (vatten som kanske kommer från en sjö :) )? Erfarenheten är väl inte så jättestor, så därför vill jag kolla.
 
Du kan dricka allt vatten, inkl vatten i sjöarna direkt. Och det finns mycket gott om vatten där.
 
Allt vatten

Jag har varit där och jag drack allt vatten utom sånt som låg i små gölar i myrområden. Sjövatten är helt OK. I extremfall kan även rinnande vatten vara dåligt om det är en liten bäck där någor djur dött upströms, men det är inte så troligt.

Det räcker om du bär med dig nån halvliter vatten under vandringen, kanske mer när du ska passera ett högt område ("berg") eftersom det kan vara ont om vatten på höjderna. Jag hade en halvliters PETflaska att sörpla från när jag gick och en tom tvåliters att användas vid lägerplatsen.
 
Det är väldigt sällan jag dricker vatten ur en sjö om sommaren, förutom när jag är i bredåsjön. Det finns så många källor med riktigt gott vatten att du antagligen inte behöver ta vatten ur sjöarna. Jag brukar ha på mig 1 litersflaska och den innehåller alltid gott vatten från diverse källor, ej direkt från sjö men ibland från nån bäck. Om sommaren brukar det vara en massa döda insekter och sånt i sjöarna! I många små sjöar smakar vattnet också lite myr.

Visst går "allt" vatten att dricka men som regel är det bara att paddla eller vandra på, förr eller senare stöter du på eller ser en källa med godare och kallare vatten! :)

Gör bara inte som många tyskar m.m, de brukar släpa med sig 10-25 liters dunkar med vatten... uff!
 
Toffs; sa:
Det är väldigt sällan jag dricker vatten ur en sjö om sommaren, förutom när jag är i bredåsjön.
.....
Rycker tag i den här halvgamla tråden och ser om jag kan få lite info om just Bredåsjön.

Jag har ju vandrat i Rogenområdet och vet att går man vissa vägar blir det 3 km i timmen, går man andra vägar blir det max 1 km i timmen. Nu är kartorna framme och jag ska snart dit igen.

Några få km väster om Bredåsjön ligger farten på 1 km i timmen, max. Men hur ser det ut längs västra Bredåsjön, och norra; drivor med personbilsstora block man får krypa över eller bara stenigt så man kan gå någorlunda normalt?

Så, brukar du gå eller krypa ner till sjön för att dricka;-)?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Rycker tag i den här halvgamla tråden och ser om jag kan få lite info om just Bredåsjön.

Jag har ju vandrat i Rogenområdet och vet att går man vissa vägar blir det 3 km i timmen, går man andra vägar blir det max 1 km i timmen. Nu är kartorna framme och jag ska snart dit igen.

Några få km väster om Bredåsjön ligger farten på 1 km i timmen, max. Men hur ser det ut längs västra Bredåsjön, och norra; drivor med personbilsstora block man får krypa över eller bara stenigt så man kan gå någorlunda normalt?

Så, brukar du gå eller krypa ner till sjön för att dricka;-)?

Raskesven
Det är en stor å lättvandrad, stenfri led med tydliga markeringar efter hela västra å norra sidan, en ren njutning att gå där även med extrem tung packning!
.. hehe .. jag skämtar! :)

Någonstans mellan gå någorlunda normalt å krypa blir det nog skulle jag tro.. :)

För det ni kan räkna med är inte ett totalt stenkaos överallt, men fläckvis, större å mindre bitar. Går man 100m där så är det relativt fint men 200m där så är det antagligen ungefär som på Mars. Sten får ni garantert se många av, å det gäller runt hela bredåsjön!

Jag har tyvärr (tack å lov?) inte gått ungefär i linje från våndsjögusten å ned mot läsjön, c:a dit där skoterleden går. Det är outforskad björnterräng. Däremot har jag färdats förbi på sjön x-antal gånger, å det är sten däroxå, å jag misstänker många!

Men, om ni lyckas ta er till västra å/eller norra sidan så är det inga problem att vandra omkring där heller! Det värsta måste ju vara att ta sig dit!? till fots med lavvo på ryggen!? Jag får ont i ryggen bara å tänka på det.. :) Men alltså, sån helt omöjligt j^vligt är det inte när ni kommer dit.

Södra sidan är ju i princip helt oproblematisk.

Mellan "gusten" å bredåvålarna är det såna småkullar, blandat med småmyrar å stenblock å lite sån rogenaktiga "vildmarksträd". Vackert område, tunggått men inte så farligt. Värre är det då runtikring norra sidan, för där är det ju i tillägg brant, och svårt att gå "runt". Samma problem möter ni garanterat mellan gusten å bredåsjön också, jobbiga platser ni bara måste passera.

På norra sidan av bredåvålarna är det en liten stig till sandnäset från våndåhån, jag har bara observert den inte gått efter den. Från rogen till bredåsjön är det ju en fin stig, kanske låna/hyra en båt över? Jaja, bara ett latmannstips.. :)
 
Toffs; sa:
Raskesven; sa:
Rycker tag i den här halvgamla tråden och ser om jag kan få lite info om just Bredåsjön.

Jag har ju vandrat i Rogenområdet och vet att går man vissa vägar blir det 3 km i timmen, går man andra vägar blir det max 1 km i timmen. Nu är kartorna framme och jag ska snart dit igen.

Några få km väster om Bredåsjön ligger farten på 1 km i timmen, max. Men hur ser det ut längs västra Bredåsjön, och norra; drivor med personbilsstora block man får krypa över eller bara stenigt så man kan gå någorlunda normalt?

Så, brukar du gå eller krypa ner till sjön för att dricka;-)?

Raskesven
Det är en stor å lättvandrad, stenfri led med tydliga markeringar efter hela västra å norra sidan, en ren njutning att gå där även med extrem tung packning!
.. hehe .. jag skämtar! :)

Någonstans mellan gå någorlunda normalt å krypa blir det nog skulle jag tro.. :)

För det ni kan räkna med är inte ett totalt stenkaos överallt, men fläckvis, större å mindre bitar. Går man 100m där så är det relativt fint men 200m där så är det antagligen ungefär som på Mars. Sten får ni garantert se många av, å det gäller runt hela bredåsjön!

Jag har tyvärr (tack å lov?) inte gått ungefär i linje från våndsjögusten å ned mot läsjön, c:a dit där skoterleden går. Det är outforskad björnterräng. Däremot har jag färdats förbi på sjön x-antal gånger, å det är sten däroxå, å jag misstänker många!

Men, om ni lyckas ta er till västra å/eller norra sidan så är det inga problem att vandra omkring där heller! Det värsta måste ju vara att ta sig dit!? till fots med lavvo på ryggen!? Jag får ont i ryggen bara å tänka på det.. :) Men alltså, sån helt omöjligt j^vligt är det inte när ni kommer dit.

Södra sidan är ju i princip helt oproblematisk.

Mellan "gusten" å bredåvålarna är det såna småkullar, blandat med småmyrar å stenblock å lite sån rogenaktiga "vildmarksträd". Vackert område, tunggått men inte så farligt. Värre är det då runtikring norra sidan, för där är det ju i tillägg brant, och svårt att gå "runt". Samma problem möter ni garanterat mellan gusten å bredåsjön också, jobbiga platser ni bara måste passera.

På norra sidan av bredåvålarna är det en liten stig till sandnäset från våndåhån, jag har bara observert den inte gått efter den. Från rogen till bredåsjön är det ju en fin stig, kanske låna/hyra en båt över? Jaja, bara ett latmannstips.. :)
Tack för infon Toffs. Det var ungefär vad jag tänkt mig. Inte sämre, men heller inte bättre vad gäller framkomlighet. Men gillar man kåtan på otillgängliga platser så är det inte mycket at göra utom att knalla/krypa dit:)

"Passagen", "passet" från norra änden av Bredåsjön över Bredåvålarna mot Rogen är väl det jag undrar mest över. Är det en vettig väg, dvs. är branten en flod av stora stenblock eller kan det löna sig att istället gå runt Bredåvålarna? Då närmar man sig å andra sidan Lilla Vonsjöen, och där vet jag hur det ser ut.

Sticker på måndag för en kombinerad vandring och fiskefärd under tre veckor. Kanske nosar oss in lite i Femundsmarka också.

Trevlig sommar i Femundsmarka/Rogen!

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Tack för infon Toffs. Det var ungefär vad jag tänkt mig. Inte sämre, men heller inte bättre vad gäller framkomlighet. Men gillar man kåtan på otillgängliga platser så är det inte mycket at göra utom att knalla/krypa dit:)

"Passagen", "passet" från norra änden av Bredåsjön över Bredåvålarna mot Rogen är väl det jag undrar mest över. Är det en vettig väg, dvs. är branten en flod av stora stenblock eller kan det löna sig att istället gå runt Bredåvålarna? Då närmar man sig å andra sidan Lilla Vonsjöen, och där vet jag hur det ser ut.

Sticker på måndag för en kombinerad vandring och fiskefärd under tre veckor. Kanske nosar oss in lite i Femundsmarka också.

Trevlig sommar i Femundsmarka/Rogen!

Raskesven
Det är ju både bättre å sämre än många andra platser. :)

Mina senaste års bilder ligger tyvärr på en trasig hårddisk (kom ihåg backup! :) ) men jag har lite "färska" vinterbilder som visar c:a hur det ser ut.

Detta är sörsidan av bredåvålarna, högsta toppen. Brant å stenigt.
cpic44a5337de63bd.jpg


Detta är mellan litl vonsjøen å bredåsjön.
cpic44a5335230b72.jpg


Detta är hela området ("passagen") sett från kläppnäset.
cpic44a533413841e.jpg


Detta är några av de första kullarna av rutfjället, å detta är sådan terräng det är i princip hela vägen. Fint å helt öde. :)
cpic44a5332f55611.jpg


Inte så jättefarligt, värst blir det borta vid bredåvålarna men där är det å andra sidan vackrast å vildast!

Kanske vi ses då, fast jag drar om ~2 veckor.. :)
 
öringen; sa:
Det ser ut som ett väldigt fint område att göra skidturer i!
Nej, det är det inte! Håll dig borta! hehe.. :)

Jodå, det är det, men på bredåsjön's is är det tillåtet att köra skoter.. så det är tyvärr mycket folk där om vintrarna, undvik påsken! Men väster om bredåsjön (lika vackert där) och långt in på norska sidan är det som regel helt totalt öde, tvärtom om sommaren! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carl.Gustafson Sälenfjällen - dricksvatten på fjället Fjällvandring 4
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
totte68 Dricksvatten? Fjällvandring 15
JohnRJ Rogen och Käringsjön i november Fjällvandring 5
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
Jonity Urberg rogen 75 Fjällvandring 3
Kraftverket Blåhammaren - Storerikvollen vs Rogen – Kärringsjön – Skedbro Fjällvandring 5
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
mariaa Tältmöjligheter i Rogen Fjällvandring 5
Gregorius Oledat i Rogen Fjällvandring 10
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
niklas-73- Rogen området Fjällvandring 5
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
beowulf Rätt rutt i Rogen Fjällvandring 45
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Jennsa Erfarenhet av vandring förbi Rogen? Fjällvandring 12
mindful Sonfjället - Rogen - Grövelsjön Fjällvandring 0
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
supergeten Rogen/Femundmarka med hund. Fjällvandring 2
Hedman Rogen runt Fjällvandring 9
pal2 Grövelsjön/Rogen början Juni Fjällvandring 0
k_b på skidor runt Femundsmarka och Rogen. Fjällvandring 6
jlofg Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen..... Fjällvandring 2
dr_ljungberg Rogen Runt - Rockar fett eller suger stort? Fjällvandring 8
Ulf.N Rogen området Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.