Rogen och Käringsjön i november

Hallå.

Nästa vecka har jag ledigt ett par dagar och tänkte göra en sista tur för året. Tanken är att gå cirka två nätter i vid norra Rogen, Rogenstugan och Käringsjön. Jag är fullt medveten om att det kan bli (och i princip redan är) vinterförhållanden där, så min egentliga fråga är om någon har kännedom om vägen från Tännäs till Käringsjön och specifikt Käringsjövallen.

Är vägen öppen så här års?
Är vägen tillgänglig för en "vanlig" personbil?
Ifall det är kraftigt snöfall, plogas vägen men någon regelbundenhet?

Tacksam för alla svar.
 
Vägen är tillgänglig även om den är försedd med bom på kartan se nedan. De som äger vägen (boende vid Käringsjövallen) vill gärna ha typ 50 kr som bidrag till underhållet. Sista 100 metrarna ned till gården är det rätt brant backe som skulle kunna vara besvärlig uppför vid vinterväglag vet jag efter att ha åkt skridskor här en höst för några år sedan. Vägen funkar med vänlig personbil men är lite smalare och ojämnare än vägen till stugbyn Fjällvattnet till höger på kartan nedan.

Fint område. Risk att friden störs lite av klirrande skridskor på nyisar. God tur.

Thure

Screenshot_20231025-065644.png
 
Vägen är tillgänglig även om den är försedd med bom på kartan se nedan. De som äger vägen (boende vid Käringsjövallen) vill gärna ha typ 50 kr som bidrag till underhållet. Sista 100 metrarna ned till gården är det rätt brant backe som skulle kunna vara besvärlig uppför vid vinterväglag vet jag efter att ha åkt skridskor här en höst för några år sedan. Vägen funkar med vänlig personbil men är lite smalare och ojämnare än vägen till stugbyn Fjällvattnet till höger på kartan nedan.

Fint område. Risk att friden störs lite av klirrande skridskor på nyisar. God tur.

Thure

Visa bilaga 42775
Stort tack!
 
Det går att hyra stuga av Per Roger i Käringsjön, det har jag/vi gjort när vi skrinnat på alla fina sjöar i Rogen-området.
Det har skrinnats lite de senaste dagarna i området på hyfsade isar. Fastän det kommit lite snö! Vandra går nog säker och Skedbrostugan finns också i området. Men nu har alla fjällstugor stängt förutom om det är en verklig nödsituation så det är tält som gäller tills det går att bygga snöka!
Hos Per Roger kan man hyra större delen av året.
https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/boendetyper/fjallstuga/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
Jonity Urberg rogen 75 Fjällvandring 3
Kraftverket Blåhammaren - Storerikvollen vs Rogen – Kärringsjön – Skedbro Fjällvandring 5
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
mariaa Tältmöjligheter i Rogen Fjällvandring 5
Gregorius Oledat i Rogen Fjällvandring 10
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
niklas-73- Rogen området Fjällvandring 5
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
beowulf Rätt rutt i Rogen Fjällvandring 45
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Jennsa Erfarenhet av vandring förbi Rogen? Fjällvandring 12
mindful Sonfjället - Rogen - Grövelsjön Fjällvandring 0
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
supergeten Rogen/Femundmarka med hund. Fjällvandring 2
Hedman Rogen runt Fjällvandring 9
pal2 Grövelsjön/Rogen början Juni Fjällvandring 0
k_b på skidor runt Femundsmarka och Rogen. Fjällvandring 6
jlofg Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen..... Fjällvandring 2
fhnfhn Dricksvatten i Rogen Fjällvandring 22
dr_ljungberg Rogen Runt - Rockar fett eller suger stort? Fjällvandring 8
Ulf.N Rogen området Fjällvandring 4
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25
HikeAndFly Vandra/Skida i november Fjällvandring 7
Lorenthz Vandring i November, 4-5 dgr Fjällvandring 28
JollyRoger Fjällvandring i November Fjällvandring 19
chicagobulls Kebnekaise Oktober/November Fjällvandring 2
jakobg Longyearbyen i slutet av november Fjällvandring 3
nikcar75 Helags i november Fjällvandring 2
Jämtlandsfjäll i november? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.