Tältmöjligheter i Rogen

Jag och 7-åringen tänkte lägga årets fjällvandring i Rogen. Planen är att ta bilen till Käringsjön och utgå därifrån. Vi vill gärna ha med tält då vi gillar att vara lite mer oberoende, och för att det är mysigt. Vi har sex dagar tillgodo. Men blir lite osäker på tillgången till tältplatser, då det tycks vara ganska stenrik terräng. Någon som har erfarenhet av tältturer i Rogen?
 
Det är inga större problem att hitta bra tältplatser i området. Visst, på vissa ställen kan det vara som förgjort pga den blockiga terrängen, men sök och du ska finna. Terrängen runt sjösystemet norr om Rogen (Uthussjön, Rödsjöarna etc) är riktigt mysig och erbjuder många fina ställen att tälta på.
Bra val med Rogen. Trevlig tur.
 
Jag kommer just hem från en tur runt sjön Rogen med start och mål i Grövelsjön, så jag kan bara uttala mig om Rogens norra strand, och jag kan inte påminnna mig om att vi såg särskilt många bra tältplatser. Vid Rogenstugan och vid Reva finns det tom anslag som påminner om att det är klokt att söka tältplats i god tid, de finns men är inte så många. Det är dessutom ganska tung terräng att vandra i.
 
Tack för svar!

Tack alla för svar. Det finns ju möjlighet att gå både till Rogenstugan och till Skedbrostugan också, men det är ju lite trist att bara bo i stugor. Det verkar ju som om det i alla fall inte är omöjligt att hitta tältplatser så då får tältet följa med (ingen idé att kånka på det om man inte ska använda det).

Med besvärlig terräng, i jämförelse med vad? Jag har gått både i Sarek, på Kungsleden och på låglandsleder. Är det mest att det blir lite lägre marschtakt pga mycket sten att hålla ögonen på? Vi kommer ju ändå inte ha nån högre hastighet, utan det får ta den tid det tar. Max 10 km per dag.

Det är inga större problem att hitta bra tältplatser i området. Visst, på vissa ställen kan det vara som förgjort pga den blockiga terrängen, men sök och du ska finna. Terrängen runt sjösystemet norr om Rogen (Uthussjön, Rödsjöarna etc) är riktigt mysig och erbjuder många fina ställen att tälta på.
Bra val med Rogen. Trevlig tur.
 
Med besvärlig terräng, i jämförelse med vad? Jag har gått både i Sarek, på Kungsleden och på låglandsleder. Är det mest att det blir lite lägre marschtakt pga mycket sten att hålla ögonen på? Vi kommer ju ändå inte ha nån högre hastighet, utan det får ta den tid det tar. Max 10 km per dag.

Rogenmoränen är välkänt ur geologiskt synpunkt, och det ligger en hel del bakom detta. Området är blockrikt med stora block, men däremot kommer jag inte ihåg området som speciellt svårt att hitta tältplatser om man bara har tid att söka lite. Det var många år sedan jag vandrade där så minnet sviker, men östra/norra änden av Rogen samt upp mot Skedbrostugan som ligger vackert invid mindre sjöar är trevligt. Enda området som var riktigt besvärligt med en längre sträcka med bara stora block som man tvingas hoppa mellan är på norska sidan mellan Skedbro och Rövollen.
Runt Skedbrostugan finns även en stam myskoxar som kanske visar sig om ni har tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnRJ Rogen och Käringsjön i november Fjällvandring 5
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
Jonity Urberg rogen 75 Fjällvandring 3
Kraftverket Blåhammaren - Storerikvollen vs Rogen – Kärringsjön – Skedbro Fjällvandring 5
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Gregorius Oledat i Rogen Fjällvandring 10
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
niklas-73- Rogen området Fjällvandring 5
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
beowulf Rätt rutt i Rogen Fjällvandring 45
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Jennsa Erfarenhet av vandring förbi Rogen? Fjällvandring 12
mindful Sonfjället - Rogen - Grövelsjön Fjällvandring 0
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
supergeten Rogen/Femundmarka med hund. Fjällvandring 2
Hedman Rogen runt Fjällvandring 9
pal2 Grövelsjön/Rogen början Juni Fjällvandring 0
k_b på skidor runt Femundsmarka och Rogen. Fjällvandring 6
jlofg Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen..... Fjällvandring 2
fhnfhn Dricksvatten i Rogen Fjällvandring 22
dr_ljungberg Rogen Runt - Rockar fett eller suger stort? Fjällvandring 8
Ulf.N Rogen området Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.