Rösås

  • Trådstartare uffe@ansi-consult.se (Ulf Eliasson)
  • Start datum

uffe@ansi-consult.se (Ulf Eliasson)

Gäst
Hej
Jag tänkte mig upp till skogarna utanför Örnsköldsvik och klättra lite. Klippan jag tänker på är Rösås. Problemet är bara att jag inte hittar dit riktigt eftersom jag åkt och inte kört själv förut när jag varit där (det är väldigt länge sedan oxo). Så jag skulle vilja ha en vägbeskrivning dit och gärna en förare eller info om hur jag hittar en förare.


Om det är någon som har något att förtälja om Rösås i övrigt, vilka turer som är fina osv så får ni gärna skriva det oxo.


Tack för mig.


/Ulf
 
Tänkte se om man...

...kunde få fart i den har tråden.

Jag har aldrig varit i Rösås men funderar stark på att åka dit i sommar. Så jag tänkte kasta ut samma fråga som inlägget ovan. Var kan man få tag på förare? Hur kommer man dit (borde lösa sig om man har förare ioförsig)? Och sist men inte minst: ungefär vilka grader finns det mest av på berget?

Nu är det bara att hoppas på att någon svarar den här gången ;-)

//David
 
Tjaa... som du vet är ju iallafall jag ganska ledig i sommar så det får väll bli när du kan som vanligt.... ;-) (fast du brukar ju kunna påta ihopp ganska bra semestertider)

//David
 
skulle gärna vilja svara bra på den här tråden, men jag har bara varit på Rösås en gång och har inte super koll på berget ;-) Så det blir ingen vidare kavlité på dessa svar.

De flesta lederna tror jag är i graderna 5-6 (obs jag "tror")

Vägbeskrivning så... Kör till Moliden (kolla i en bilatlas) kör förbi kyrkan fortsätt längs järnvägen någon km, vid järnvägen finns en parkering. Den som hittar till Rösås med denna beskrivning får diplom!

LGJ har tidigare haft förare
http://www.klatterochhogfjall.com/webbshop/

Är det någon som ska till Rösås så hänger jag gärna på som andre man!
 
Roligt att det finns lite intresse för Rösåsberget. En klippa som jag själv tycker är väldigt fin om man gillar 3-4 replängders klättring i 5-6 registret. Det finns dessutom fina möjligheter för övernattning i tält vid en fikaplats på en rymlig avsats till vänster om väggen. Jag var själv där i Lördags och gjorde en lätt tur med en kompis. L-G kan nog svara alla frågor. Han har trots allt gjort förstabestigningen av mer än hälften av lederna...
 
Får tacka så hemskt mycket för svaren. Ska höra med LGJ och se om jag kan få tag på en förare.

//David
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.