Jag planerar en kort tur på 3 dagar i Lunndörrsfjällen, under sensommaren nästa år. Upplägget jag tänkt mig:
Dag 1: Gå från Tossåsen till Lunndörrsstugan.
Dag 2: Gå mot Vålådalen och se bla pyramiderna. Detta blir dock bara en dagsutflykt då jag sedan planerar att gå tillbaka till Lunndörrsstugan för ännu en övernattning.
Dag 3: Gå från Lunndörrsstugan till Tossåsen.

Jag skulle gärna vilja planera in en topptur under dessa dagar. Kan någon rekommendera en fin topp i närheten som är värd att bestiga?
Ett alternativ är att gå upp för Gruvfjället eller Dörrpiken vid Lunndörrspasset. Har ni några tips isånafall på vart man enklast tar sig upp samt hur lång tid detta kan tänkas ta?
Tänker att eventuell topptur kan bero lite på vädret så det är flexibelt.

Jag undrar även hur lång tid det tar att gå från Tossåsen till Lunndörrsstugan? Trots att jag vet avstånd är det svårt att räkna då man inte vet terrängen. Räknar med att gå i hyfsat högt tempo men vi är å andrasidan inga superidrottare heller. Försökt läsa runt men hittar inget.

En dröm vore att påväg upp till eller ner från Lunndörren vika av vid Gruvfjällets fot och gå mot Storåpasset för att gå upp för Nörder-Storåfjället och sedan tillbaka till leden vid Lunndörren. Jag vet dock inte om det är rimligt att räkna in detta under en dag. Dvs från Lunndörrsstugan, ner genom passet och sedan vika av mot Storåpasset, topptur, gå tillbaka till leden vid Lunndörren och sedan ner till Tossåsen.
Vet inte heller hur Lunndörrsån är upp mot Lill-Lunndörren. Räknar med att hålla lite höjd när man går parallellt mot Storåpasset för att undvika vad jag anar är eventuell blötmark längre ner.

Alla tankar och tips mottages tacksamt!
Är det någon som rört sig utanför led vid Storåpasset får ni gärna ge tips.
 
Santa är ett lätt fjäll att bestiga från lunndörrstugan. Görs på nån timme.

Hur lång tid det tar att gå från tossåsen för dig är svårt att veta. Men räkna med 3km per timme ungefär. Då det är 22 km så får du nog räkna med 7-8 timmar + ev raster.

Så göra en topptur på nörder storåfjället samma dag som du går tillbaka till tossåsen blir nog väldigt långt.

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
 
Inför den gångna sommarens tur i Lunndörrsområdet upptäckte jag Kalle Brislands fina sajt med många utförliga turbeskrivningar. Han har skrivit en Lunndörrstur här, som kanske har efterfrågad info. (Vår tur fick förkortas pga värmeböljan så vi kom aldrig in i vare sig Storå- eller Lillunndörren.)
https://www.fjeldsofsweden.com/tour/lf
 
Santa är ett lätt fjäll att bestiga från lunndörrstugan. Görs på nån timme.

Hur lång tid det tar att gå från tossåsen för dig är svårt att veta. Men räkna med 3km per timme ungefär. Då det är 22 km så får du nog räkna med 7-8 timmar + ev raster.

Så göra en topptur på nörder storåfjället samma dag som du går tillbaka till tossåsen blir nog väldigt långt.

Skickat från min AC2003 via Tapatalk

Misstänkte det, tack för bra input! Får nog bli Santa. Kollat på det tidigare men tyckte det kändes lite tråkigt av någon anledning 😅 Inser ännu tydligare nu att hinna med tex Storåpasset är lite väl optimistiskt.
 
Om du går dag 1:
Tossåsen till vindskyddet SO Dörrsjön
V till sjön 1131
NV till Saantandurrie
V till leden
N till Lundörrsstugan
Så får du en fin tur på 22k första dagen
Jokkarna du passerar innan Saantandurrie är fina.

//Bjarne

1608026741603.png

1608027222294.png
 
Jag planerar en kort tur på 3 dagar i Lunndörrsfjällen, under sensommaren nästa år. Upplägget jag tänkt mig:
Dag 1: Gå från Tossåsen till Lunndörrsstugan.
Dag 2: Gå mot Vålådalen och se bla pyramiderna. Detta blir dock bara en dagsutflykt då jag sedan planerar att gå tillbaka till Lunndörrsstugan för ännu en övernattning.
Dag 3: Gå från Lunndörrsstugan till Tossåsen.

Jag skulle gärna vilja planera in en topptur under dessa dagar. Kan någon rekommendera en fin topp i närheten som är värd att bestiga?
Ett alternativ är att gå upp för Gruvfjället eller Dörrpiken vid Lunndörrspasset. Har ni några tips isånafall på vart man enklast tar sig upp samt hur lång tid detta kan tänkas ta?
Tänker att eventuell topptur kan bero lite på vädret så det är flexibelt.

Jag undrar även hur lång tid det tar att gå från Tossåsen till Lunndörrsstugan? Trots att jag vet avstånd är det svårt att räkna då man inte vet terrängen. Räknar med att gå i hyfsat högt tempo men vi är å andrasidan inga superidrottare heller. Försökt läsa runt men hittar inget.

En dröm vore att påväg upp till eller ner från Lunndörren vika av vid Gruvfjällets fot och gå mot Storåpasset för att gå upp för Nörder-Storåfjället och sedan tillbaka till leden vid Lunndörren. Jag vet dock inte om det är rimligt att räkna in detta under en dag. Dvs från Lunndörrsstugan, ner genom passet och sedan vika av mot Storåpasset, topptur, gå tillbaka till leden vid Lunndörren och sedan ner till Tossåsen.
Vet inte heller hur Lunndörrsån är upp mot Lill-Lunndörren. Räknar med att hålla lite höjd när man går parallellt mot Storåpasset för att undvika vad jag anar är eventuell blötmark längre ner.

Alla tankar och tips mottages tacksamt!
Är det någon som rört sig utanför led vid Storåpasset får ni gärna ge tips.
Jag gick Tossasen, Lunndorrsstugan, Pyramiderna och tillbaka i augusti forra aret. Leden ar ganska lattgangen men du har 2 pa vagen. Ett straxt efter Tossasen och det andra en 3-4 km fore Lunndorrsstugan. Bada var knadjupa pa sina stallen sa kangor av ar att rekommendera. Vid sodra borjan av Lunndorrspasset var det ett parti med stora stenblock att ta sig igenom. Vi valde att ta det lugnt, borjade sent en eftermiddag och hade 2 natter i talt pa vagen dit, en natt vid Lunndorrsstugan samt en natt vid mittenstugan pa vagen tillbaka. Andra gick leden latt pa en dag i varje riktning. Mycket fin natur. Kan rekommenderas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.