Reseberättelse Sarek 2007

Ja,det var ett j-a äventyr!Vädret har inte varit så tillmötesgående.Men ibland i alla fall,du har fått en del fina vyer!
Vi måste ha varit timmar från varandra uppe på Luottolako (tisdag).
Tack vare mitt felgående hade vi en enklare passage över Palkat-jåkken nedan platån och trots vissa delar med vide och tålta en enklare resa mot Säkok.
Känner alltför väl igen de smärtande fötterna i blöta kängor.
 
Ja, jag reagerade över dina bilder från Luohttolahko och sen fick jag se den 14:e... vad hade ni för tält tro?

Ja, regnet förföljde oss i stort sett i alla dalar :( Hoppas att andra hade bättre väder, vi fick iaf regn i 8/10 dagar vilket inte var det allra roligaste. Kängor eller gympaskor spelade ingen roll, det blev blött ändå.

Tur att busvädret den 9-10:e försvann iaf!

// Jocke
 
Såg ju ut som om ni fick en fin tur trots alla strapatser och bitvis något forcerad vandring - för en skrivbordstränad vandrare som jag så ter sig ju inte dagsetapper på 30 km i Sarek som ett riktigt realistiskt alternativ (åtminstone inte om jag ska ha någon behållning av turen). Tur då att man kan ta det lite lugnare också om man önskar det :)

Jag var ute ungefär samma tidsperiod 3:e - 11:e augusti (vi måste nästan ha sprungit på varandra vid Bielajávrátja) och gick väl ungefär hälften så långt som ni gjorde - och hade betydligt mer tur med vädret tycks det - bara två egentliga regndagar.

En reseberättelse kan den hugade finna här:
http://haraldcederlund.blogspot.com/2007/08/en-liten-sarekpromenad_15.html
 
Jo, 30+ km var i längsta laget, speciellt som några av dessa kilometer forcerades med 1 km/h...

Hmm, ja, där var det en hel del vandrare, så skulle inte förvåna mig om vi sågs! Jag hade en liten Vapor Trail på ryggen och en orange skaljacka de tider det blåste och regnade. Min kompis hade en stor grön Bergans-rygga och man såg mig ofta hoppandes bakom på tuvor för att undvika vätan (hade gympaskor) :)

// Jocke
 
Kul berättelse mindre kul med vädret. Sarek är alltid en chansning när det gäller väder. Var själv uppe i Sarek förra året och vi hade som ni fast tvärt om. Finväder i 7 dagar och regn & rusk 1 dag, självklart var det dåligt väder just den dagen då vi skulle köra Sarektjåkkå traversen. Tog en rövare och gick iallafall. Missade Buchten men de andra tre sarektjåkkåtopparna tog vi i extrem dimma och blåst. Hur kul som helst!! :)
 
Lite avis blir man juh när andra har toppenväder, men vädret är ju inte allt och det regnade ju inte hela dagarna. Men under en 3-dagarsperiod var det riktigt otrevligt då t.o.m sovsäcken (dun) fick sig en törn av kondens i tältet pga ösregnet utanför.

Sitter och planerar en tur i Keb till hösten nu också, får se om man hinner :)

// Jocke
 
grönt nammats2gt

har vi.tältade på "udden" Nåites/lLullihavagge den 13:e och i "renskitbacken" från Säkok den 14:e.
Enda vi såg var en ensam man med grönt Akto i nedre Lullihavagge som sen gick mot Sarves.
Såg spår av en ensam vandrare kring sjöarna på Luotto..färska
 
Vi gick ju inte altid samma väg då jag gick i gympaskor och min medkamrat i kängor och kunde klampa hur han ville i stort sett. Så det kan mycket väl ha varit vi som hade lämnat färska spår vid sjöarna!

Vi hade 2 Akto, så det kan inte ha varit vi i Sarves även om vi gick där, dock åt sydöst ;)

// Jocke
 
Ang. stavar modell grövre

Vid läsning av reseberätelsen uppkom följande frågor:
Gick ni utan sådana stavar själva?
Var det många som var utan sådana stavar?


En rejäl stav är ett utomdentligt hjälpmedel vid vad!
 
Stavfel?

Jag vet inte vad artikelförfattaren hade för stavar men enligt båtföraren som tog oss mellan Svine och Sitojaure är det färre och färre som har den traditionella vandrar/vadstaven - även bland Sarekvandrarna. Detta var något han verkligen beklagade...

Nämnde båtförare passade även på att propagera för lättviktstänket - "folk bär alldeles för mycket - 15 kg är max för ett fruntimmer". Kanske en kommande slogan på fjäderlätt *ler*


Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cnygardh Reseberättelse/Bildgalleri: Sarek 2005 Fjällvandring 9
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
lampsia om reseberättelse Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
Joakim Ambrosson Reseberättelse Fjällvandring 10
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Joakim Ambrosson Reseberättelse Lofoten, Jotunheimen och Geiranger Fjällvandring 6
pal2 Reseberättelse Nikkaluokta-Abisko 2005 Fjällvandring 0
fredric_verklig.se Galdhøpiggen reseberättelse (inkl dykning) Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.