Reseberättelse Sarek 2007

Medryckande berättelse och härliga bilder Jocke. Själv hade jag nog något bättre väder på årets tur, men nog föll det en hel del regn på mig också :(

Vad hände med kameran efter Nasasvagge? Tog batteriet eller minnet slut? Det tog ett tag innan jag insåg varför bilderna på slutet inte var lika skarpa som i början...

/Pär

Ja, kameran fick hjärnsläpp och ville inte vara med längre. Blev kameramobilen sen. Men som man brukar säga, minnena finns ju kvar i kropp och själ ;)

Nästa gång blir det dock egen kamera (lånade denna) med "massor" av minne och batterier.

// Jocke

Samma här, t.o.m. feströkandet har försvunnit. Men fjällrökningen hänger fortfarande med, bara jag kunde lära mig att stoppa en pipa ordentligt........ :)

Min stav är nog inte ens tonåring, och har inget annat namn än "kompisen". Men i vinter ska det brännas in fjällturer och årtal och kanske lite mer "utsmyckning".

Fina foton. Jag hade mer tur med vädret tror jag. En natt med regn (vid Alkajaure) och kanske 3-4 timmars regn på 10 dagars vandring. Vallevagge, övre Njoatsosvagge, älg i Tjuoldavagge, Låptåvagge samt en underbar solnedgång vid Niak är minnen att leva på tills nästa sommar. Ska nog snart få klart foton till min dagbok.

Mvh
Peter P.

Solnedgången vid Nijak var riktigt nice! Har ju ett par bilder av den brinnande horisonten :)

// Jocke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Läste din dagbok från årets Sarektur Peter med senaste inlägg).verkar ju inte så besvärligt att gå i Tjuolta,funderar på det några helger framåt om vädret är lämpligt.

Jag korsade dalen, så jag vet framförallt inte så mycket om den nedre delen. Ovanför renvaktarstugan stiger det uppåt lite grand och vad jag kunde se av den delen när jag kom upp på höjd mot Låptåvagge gjorde mig nyfiken på att ta mig dit någon gång. Det blir ju mindre björkslyr/vide osv med höjden så ditåt är det säkert "vandringsvänligt". Nedanför renvaktarstugan kan jag tänka mig att det kan vara lite småtrassligt om man inte hittar någon bra stig, eller håller höjd ovanför dalbotten, eller om det är blött. Tja, som det brukar med andra ord i sådan terräng. Jag kan kolla lite på foton jag tog däromkring när jag kommer hem.

Mvh
Peter P.

ps. nästan klar med foton till dagboken, men jag verkar behöva mer diskutrymme av comhem för att få plats med dem. På G. ds.

Tjuolta igen

Tanken var att från Vallebergets slätt gå lite snett ner och om möjligt en bit i dalen.En helgtur.
Att om det blir dåligt är det bara att dra sej högre upp på bergssluttningen igen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips