Reseberättelse/Bildgalleri: Sarek 2005

')
Åter igen gick jag ensam i SAREK, i slutet av augusti.
Eftersom jag börjat utforska de västra delarna av Sarek förra vandringen valde jag även denna gång en färdväg som gick in mot Sarek från Badjelánnda: Helikopter från Kvikkjokk till Darreluoppal. Därifrån rakt norr ut, upp mot västra änden av Sarvesvágge och vidare in i Sarek genom den dalen. Planerna var sedan att vada över Ráhpaädno vid Dielmmá vidare parallellt med Ráhpadalen till Mikkastugan. Därifrån gå genom Guohpervágge och sedan tillbaka på sydsidan av Gisuris, Sierggavágge, mot Niják och slutligen Badjelánnda-leden förbi Akkastugorna och med båten till Ritsem.

Planering är en sak, hur det sedan blir kan mycket väl vara något helt annurlunda, vilket ni kommer märka i min reseberättelse/dagbok... ;)

Jag är inte klar med att skriva rent min dagbok från vandringen (det kommer att ta ett bra tag) men under denna vandringen har jag testat något nytt, istället för att skriva ner dagboks-anteckningarna i en anteckningsbok har jag istället talat in dom på en mp3-spelare med diktafonfunktion. Dessa filer har jag redigerat ihop till dags-avsitt och lagt ut på hemsidan. Där kan ni få höra mina dagboks"anteckningar" inspelade på plats! Bildgalleriet är också klart att titta på.

default.asp')
Välkomna att ta del av mina äventyr ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Jag får inte länken "sarek -05" att funka, den skickar mig vidare till länkarna istället. Men jag kanske fattat fel? Hittar inga bilder från i år heller.
 
http://fjallen.nygardh.net/sarek05/index.html hittade jag till men bildgalleriet var borta. Upp å jobba Nygård! Själv har jag gett upp med min sajt. Har så mycket att göra med den jag har för undervisningen. Dessuotm är min dator döende igen så den orkar inte med något. Ny dator och sedan skall jag fixa allt
[Ändrat av Rungá 2005-10-16 kl 07:52]
 
Rungá; sa:
http://fjallen.nygardh.net/sarek05/index.html hittade jag till men bildgalleriet var borta. Upp å jobba Nygård!
Ja.. ja.... jag är uppe!
När jag laddade upp det sista i natt var det driftavbrott då och då på servern, det kanke var det tidigare i morse också. Har kollat igenom allt och hos mig funkar galleriet utmärkt (hade den som en betaversion uppe tidigare också och då funkade den från jobbdatorn och även från min dotters dator på gotland) även länken från huvudsidan funkar. Prova igen! Vad gäller länken från huvudsidan kanske den gamla menyn ligger i din internetcach, Johan, prova "uppdatera" det kan hjälpa.

Funkar det så funkar det, för nu kan jag inte göra mer för nu drar jag till Öland (Ottenby) för att titta på fågel ett par dar.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

[Ändrat av cnygardh 2005-10-16 kl 10:16]
 
Det fungerar inte på menysidan. Och jag har inte varit inne på din sida senaste året. Så är det något cacheat är det nog den nya versionen på din dator. Ladda upp filerna igen så vi kan se både länk och galleri (som för övrigt ger "sidan kan inte visas").

mvh Christian
 
chralm; sa:
Det fungerar inte på menysidan. Och jag har inte varit inne på din sida senaste året. Så är det något cacheat är det nog den nya versionen på din dator. Ladda upp filerna igen så vi kan se både länk och galleri (som för övrigt ger "sidan kan inte visas").
mvh Christian
Ja det där med minne! Jag hade glömt uppdatera menynfilen som fångar upp dom som har script avstängt. Nu är det fixat!

Trevlig tittning och lyssning ///Claes
 
Så det kan gå!

Gällviare lassarett, ambulanshelikopter är och fula bakterier i vattnet. Fick du veta vad det var för bakterier?
 
Re: Så det kan gå!

Rungá; sa:
Gällviare lassarett, ambulanshelikopter är och fula bakterier i vattnet. Fick du veta vad det var för bakterier?
Nej tyvärr. Det enda jag fick veta var att det inte var Sorkfeber. Några avföringsprov tog man inte. Men småkrypen lyckades i alla fall sätta rejäl fart på magen min, maken till diare får man leta efter. (Hade det hänt inne i Sarek hade jag blivit tvungen att använda mina Travello för att sätta stopp för det så att jag inte torkat ut) Som tur var så kom den inte ut utan min tillåtelse, som annars ganska ofta är fallet, utan man hann klä sig och vandra (vackla) bort till dasset.

Nog men skitsnack för i kväll....

Lyckades du hitta bildgalleriet till sist?

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: Re: Så det kan gå!

cnygardh; sa:
Nog men skitsnack för i kväll....
Lyckades du hitta bildgalleriet till sist?
Jag har haft en liknande upplevelse 1999 på väg från Darraluopal till Sommarlappa tog orken slut. Som en bil med soppatorsk. Men jag åt allt jag kunde men det bara gick igenom och dagen därpå tog jag vanlig koptern till Kvikkjokk. (1200:- )Jag tror det var utmattinig.
Hittade bildgalleriet //
 
Re: Re: Re: Så det kan gå!

Rungá; sa:
cnygardh; sa:
Nog men skitsnack för i kväll....
Lyckades du hitta bildgalleriet till sist?
Jag har haft en liknande upplevelse 1999 på väg från Darraluopal till Sommarlappa tog orken slut. Som en bil med soppatorsk. Men jag åt allt jag kunde men det bara gick igenom. Jag tror det var utmattinig.
Det kanske var den unika aggresiva Darreluoppal-bakterien vi råkade ut för båda två... akta er för vattnet där ;)

default.asp')
///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lampsia om reseberättelse Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
Joakim Ambrosson Reseberättelse Fjällvandring 10
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Joakim Ambrosson Reseberättelse Lofoten, Jotunheimen och Geiranger Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Sarek 2007 Fjällvandring 27
pal2 Reseberättelse Nikkaluokta-Abisko 2005 Fjällvandring 0
fredric_verklig.se Galdhøpiggen reseberättelse (inkl dykning) Fjällvandring 0
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.