Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Repsolo med 9.7 mm rep?
- Trådstartare rockmater
- Start datum
Jag har inte så stor koll, så ta mig inte på orden. Men generellt, om du är osäker, använd dubbelt halvslag. Eller köp ett fetare rep. Eller en kompis 
Sen handlar det väl lite om hur fett repet "egentligen" är. Är det sproilans nytt kan det kanske vara lite... spännande, lite halkigt. Är repet däremot en aning tuffsigt, kanske det låser fint.
Men å andra sidan borde det finnas någon självlåsande mackapär för lite tunnare rep. Grigri är ju bara en av många självlåsande bromsar. Visserligen kanske den flitigast använda för solo, och på så vis den mest testade och säkra?
Men som sagt, är du osäker: dubbelt halvslag, eller låt bli. Eller åtminstone rigorösa backup-knutar.
Sen handlar det väl lite om hur fett repet "egentligen" är. Är det sproilans nytt kan det kanske vara lite... spännande, lite halkigt. Är repet däremot en aning tuffsigt, kanske det låser fint.
Men å andra sidan borde det finnas någon självlåsande mackapär för lite tunnare rep. Grigri är ju bara en av många självlåsande bromsar. Visserligen kanske den flitigast använda för solo, och på så vis den mest testade och säkra?
Men som sagt, är du osäker: dubbelt halvslag, eller låt bli. Eller åtminstone rigorösa backup-knutar.
Jag har kört förstemanssäkring med grigri på mitt 9.7 mm rep och visst, det låter rätt fint (trotts att det är nytt). Jag frågar helt enkelt för att få lite mer kött på benen. Min tanke gick till den relativt nya autolåsande repbromsen Sum som skall klara tunnare rep än grigrin. Någon som har erfarenhet av den bromsen?
Jodå Fader SUM funkar på lite tunnare rep även Trango cinch och Edelrid Eddy gör jobbet ner mot 9-9,5 mm.
Eddyn har panikbroms är skitsnygg men är tyvärr lite tung och priset sticker upp mot 1000:-.
Grigrin funkar oxå på 9.7mm(dock utan garantier från Petzl) men med helt nytt rep kan det bli lite åka av.
Eddyn har panikbroms är skitsnygg men är tyvärr lite tung och priset sticker upp mot 1000:-.
Grigrin funkar oxå på 9.7mm(dock utan garantier från Petzl) men med helt nytt rep kan det bli lite åka av.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
dom verkar inte fungera så bra, verkar som om det saknas lite av länken i mitten..yaniro; sa:
Sökte runt lite på nätet och efter mycket sökande hittade jag denna utförliga sida om repsolo
http://www.thebikezone.org.uk/therockzone/selfbelay.html
http://www.thebikezone.org.uk/therockzone/selfbelay.html
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg