Reparera ledpannlampa?

Ett par gånger har pannlamp02 med lysdioder slocknat för gott, sedan jag tappat dem i marken. Samma sak har inträffat för kompisar som haft stavlampor med led. Vet någon vad som brukar gå sönder i led-lysen? Något man kan laga själv? Går det att mäta sig fram till felet?
 
Jag tror att det är svårt och pilligt i LED och elektronik, det brukar nog inte heller gå sönder så ofta.

Batteripack däremot, jag har flera gånger fått löda om "dåliga Kina-lödningar" i uppladdningsbara saker (kanske också om det är hållare för utbytbara batterier). De orginal-lödningarna släpper inte sällan och då glappar det eller lägger av. Det kan jag tänka mig att det kan skaka loss om man tappar prylen, och kan vara åtgärdat på rimlig nivå av hemmafix.
 
Ofta smd-komponenter i modern elektronik. Jag tycker det är pilligt själv. Och felsökningen svår. Men om man läser in sig lite på’t och har bra ljus, verktyg o läsglasögon (pannlupp kanske) så lär det gå.
Fick berättat för mig att blixtskadade stängselaggregat bara var att kasta, kollade på ett, två trasiga effektresistorer, enkelt att byta. Ringde runt till lite bekanta med djur som alla hade ett eller några aggregat som bränt pga åska. Erbjöd mig att köpa eller laga o vips då hade jag ett par fungerande aggregat och hjälpt några för kaffepengar. Inte så mkt att göra med ursprungsfrågan men lärdomen var att mycken elektronik som döms ut som svårlagad faktiskt inte är det!
 
Det är absolut värt att kolla. Har man tur är det någon av de större lödningarna som släppt och som enkelt kan åtgärdas själv. Ett annat enkelt test är att utesluta knappen eftersom rörliga delar brukar slitas snabbare och vara känsligare. Bara leda ihop polerna på knappen för att kolla om det är den (tänk på att imitera knappen beroende på om det är en från/till eller från/(till). Inte helt ovanligt med lampor som fått korrosion på batterihållarna (speciellt om gamla batterier börjat läcka) och då börjar glappa/lysa dåligt. Det är bara skrapa/tvätta rent så funkar de igen. Ibland får även kretskort/komponenter korrosion på sig av batterier eller fukt och det funkar ibland att bara tvätta rent med någon olja och en tops. Har en bra lampa gått sönder kan det vara värt att köpa en ny av samma modell och behålla den gamla för reservdelar.

Att löda loss enstaka komponenter eller byta ytmonterad diod är nog överkurs i de flesta fall även om det såklart inte är omöjligt
 
Bör kollas innan man köper lampan.

Är batteriet ett standardbatteri?
Är batterikontakterna förgyllda?
Är ficklampan vattentät?

Om lampan levereras med alkaliska batterier kasseras dessa direkt. Dom kommer ofelbart att läcka. En ficklampa skall inte förvaras med alkaliska batterier i!

Lampor som ofta är med men lyser sällan.
Jag föredrar ficklampor som tar 1 eller möjligen 2 R6/AA batterier. Tex Ledlenser P5e eller P6.2 (ej vattentäta)
Dom matas med Energizer Ultimate Lithium eller Laddningsbara Eneloop.
Detta pga att dessa batterier tappar laddning mycket långsamt. Dom läcker inte.

Lampor som lyser flera timmar om dagen, dagligen.
Till exempel Olight S2baton. Den är vattentät. Den tar ett laddningsbart lithiumbatteri på formatet 18650. Det batteriet går inte att handla på ICA. Typisk hundpromenadslampa på landet på vintern. Om man klickar ner effekten behöver man inte ladda batteriet oftare än en gång i månaden. Detta trotts minst 3 timmars promenad om dagen.

Laddningsbara batterier kräver att användaren lär sig om laddning...

På en kvalitetslampa är batteriterminalerna förgyllda enligt min mening. Och batterihållare av plast behöver jag väl inte nämna...

Köper man ficklampor eller batterier av lägre kvalitet får man bara problem.

/John
 
Jag tror att det är svårt och pilligt i LED och elektronik, det brukar nog inte heller gå sönder så ofta.

Batteripack däremot, jag har flera gånger fått löda om "dåliga Kina-lödningar" i uppladdningsbara saker (kanske också om det är hållare för utbytbara batterier). De orginal-lödningarna släpper inte sällan och då glappar det eller lägger av. Det kan jag tänka mig att det kan skaka loss om man tappar prylen, och kan vara åtgärdat på rimlig nivå av hemmafix.

Batteripackar i bättre kvalité är inte lödda dom är svetsade. Brukar vara 4 punkter per pol. Jag har slaktat några laptopbatterier :)
När man tittar i databladen till battericellerna talas det oftast bara om svetsning. Lödning bara om batteriet har lödöron (för lödning till kretskort).

/John
 
Vita LED och Li-ionackar är en revolution för portabla lampor. Men de billigaste dvs med lösa AAA och AA är inte gjorda för att hålla i längden. Jag har synnerligen blandade erfarenheter och CampDavids råd är värdefulla.

Sedan några år finns det LED-pannlampor och cykellyktor med Li-ionbatterier som laddas med USB. De har hittills funkat bra för mig.

En sån som kan användas både på cyekln och som pannlampa på t ex en cykelhjälm där batterienheten kan användas som powerbank för laddning av mobiler och paddor https://www.xxl.se/magicshine-ms-602-1000-mj900b-cykellampa-svart/p/1136720_2_style?gclid=EAIaIQobChMI7rWE88CD6wIVNgCiAx3NkAlpEAQYASABEgIzzfD_BwE&gclsrc=aw.ds kan jag rekommendera. Jag har ytterligare ett par rena cykellyktor där batteriet sitter inne i cykelframlyktan och laddningen sker med en usbkontakt.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.