Rekommendera mig en ryggsäck

Jag är ute efter en mindre ryggsäck som ligger runt 20-30l, till dagsturer och som gärna ska funka bra som vardagsryggsäck. Mina krav är att den ska ha en ficka för vätskesystem och gärna elastiska spännen på framsidan där man sätta fast kläder. Gärna med en så stor sidoficka så en nalgene 1l får plats, om det nu går på en så liten ryggsäck. Vikt spelar mindre roll.

Jag har kollat runt lite på nätet och i butiker men har haft svårt att hitta någon som jag verkligen gillar, så tips mottages tacksamt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tipset. Det står mellan Talon 33 och Kestrel 32 just nu. Jag läste lite om dom tidigare och jag har gillar båda.

Jag har haft en Osprey Aether i 6 år nu.
Under den tiden har det blivit ytterligare 5 Osprey säckar och väskor av olika storlek och slag.

Det negativa med Osprey är att inte alla grejer finns tillgängligt på den europeiska markanden, mycket irriterande.

Jag känner också att jag håller på att kära ner mej i Osprey, men jag tittar på Xenith!
De verkar oslagbara!
Finns det någon med flerårig erfarenhet av Osprey, som kan berätta om några nackdelar?

Har inget negativt att säga om mina Osprey (exos i två storlekar och talon 33).
Talon-säcken har jag till vardags, ofta med en del böcker och laptop i, den håller väldigt bra.
Exos-säckarna packar jag lätt och de används mindre än talon-säcken, så de ser helt nya ut.

Talon-säcken och den äldsta exos-säcken är ca 4 år och så har jag en 58L exos av den nya modellen.

Senast ändrad:
En av de stora nackdelarna med Osprey är, som joask202 skriver, hela sortimentet inte finns tillgängligt på den europeiska marknaden. En annan nackdel är att när man väl köpt sin första, så är risken stor att det blir en till, och en till, och en till... Om du bara vill ha EN ryggsäck - håll dig till andra märken...

Jag har haft en Osprey Aether i 6 år nu.
Under den tiden har det blivit ytterligare 5 Osprey säckar och väskor av olika storlek och slag.

Det negativa med Osprey är att inte alla grejer finns tillgängligt på den europeiska markanden, mycket irriterande.

Vad för grejer är det du menar?

Exempelvis:
Vissa specifika volymer på modeller, som gamla Atmos 65.
Storlek small Aether och Xenit saknas i Europa.

Dessa finns uppenbarligen men exporteras inte hit.

Jag känner att jag måste väga upp med några negativa ord om Osprey.

Jag har en Atmos 25 strl L men den är ändå något kort för mig som är 186 och höftbältet blir snarare ett magbälte trots att min rygglängd ligger inom deras rekomendationer. Fickorna på bältet täcks dessutom till ungefär en fjärdedel av ramen så saker däri kläms fast och mosas.

Vidare är de elastiska sidofickorna på säcken formade så de trycker upp saker, sakta men säkert kryper flaskor och termosar längre och längre upp, något jag inte vart med om på andra säckar.

Det här är min enda erfarenhet av Osprey, men baserat på det så verkar de inte helt genomtänkta i detaljerna. Utöver det jag anmärkt på ovan har jag inget emot säcken, den sitter bra (undantaget ovanst) och tycks hålla bra än så länge.

Edit:
Min poäng är alltså främst att du bör prova ordentligt innan du köper, särskilt köp från utlandet kan kanske bli onödigt dyrt och krångligt om det inte passar dig. Kolla upp det och lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips