rejäl symaskin

avslutad210712

Gäst
DEt är skillnad på olika Pfaff-modeller. Funderade på att köpa en maskin och lånade hem en sån där standard utan finesser. Priset på den maskinen var ändå ca 7000 kr. Vi skulle fundera på saken och då han vi få en maskin i julklapp. Det var också en pfaff men en betydligt billigare variant, ca 4000 kr. Den funkar väl bra men det är stor skillnad mot den vi lånade hem. Den hade MYCKET starkare motor som orkade sy igenom 8 lager jeanstyg i LÅNGSAM fart. Jag tror att det främst är där skillnaden är. Motorstyrkan är betydligt bättre i en dyrare maskin. Dessutom är pedalstyrningen bättre så det är lättare att köra presic så snabbt som man vill, inget plötsligt-rusande fram-över-tyget fasoner.

Urban.

En annan skillnad mellan de billigare och lite dyrare modellerna från Pfaff är att de senare har övermatning dvs man matar inte bara det undre tyglagret utan även det övre vilket är riktigt trevlig finess.
 
Hej! Jag har en singer symskin från ca 60tal, en 722G, har heller ingen användarmanual och kan heller inte hitta hur man fixar undertråden.. va inne hon en syaffär och de sa att det eventuellt sitter på sidan men kan inget hitta.. HJÄLP =)



Jag har en Singer 720, troligen 60- eller 70-tal. Jag plockade upp den i en container, skvätte på lite olja och vips snurrade den som... en symaskin igen. Problemet är bara att han/hon som slängde den hade fräckheten att behålla bruksanvisningen och det finns en faslig massa rattar och grejer på maskinen så jag skulle verkligen behöva en bruksanvisning. Jag har heller inte listat ut hur fn man spolar upp undertråd på spolen, är uppfostrad med Husqvarna-maskiner men här ser det helt annorlunda ut. Är det någon som har en bruksanvisning till en Singer 720 och kan tänka sig att - mot skälig ersättning förstås - kopiera den och skicka till mig? Hör av er i så fall.

MVH,

Axel.
 
Äntligen är jag med symaskin! Bernina 830 Record från 70-talet!

Min snälla moster som gärna fyndar i grovsoprum och som vet att jag gillar att tillverka egna grejer, än vad det är, ringde häromveckan och berättade att hon hittat en äldre maskin som nån kastat bort - kunde jag vara intresserad av den kanske? Jajamen tyckte jag och hämtade den - gratis är aldrig fel.

Väl hemma packar jag upp den och upptäcker att det är en Bernina 830 Record med nästan alla tillbehör kvar! Och i väldigt bra skick dessutom...
Helt mekanisk, 21 olika sömmar varav 15 broderi, hög-/lågfart mm...

Sen när man hittar såna här trevliga siter på nätet blir man ännu gladare
http://bernina830.com/
http://www.free-guitar-tablature.com/Bernina830.html
"If you were to start a sewing machine Hall of Fame, the first few inductees might include the Singer 221 Featherweight and perhaps a Singer 201, but would definately include a Bernina 830."
:)

Den gick dock väldigt tungt så en tur till närmsta Berninareparatör och 695SEK fattigare för en uppsmörjning så går den nu som en dröm! Reparatören tyckte att om jag bara smörjer den vid behov så kommer jag att kunna testamentera den till mina barn=D

Så nu ska här sys i vinter!
 
Hej! Jag har en singer symskin från ca 60tal, en 722G, har heller ingen användarmanual och kan heller inte hitta hur man fixar undertråden.. va inne hon en syaffär och de sa att det eventuellt sitter på sidan men kan inget hitta.. HJÄLP =)


Vad menar du med "fixa undertråden". Behöver du spola upp mer tråd?

Jag kanske kan hjälpa dig, om jag får en bättre beskrivning av din maskin. Skicka mig några bilder så kan jag försöka förklara.

Lösningen på min Singer maskin (också den från ca 70-tal) är minst sagt annorlunda än de Husqvarna som jag är van vid sen tidigare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.