rejäl symaskin

Vad i helvete gör ni med era symaskiner som kräver ett skal av gjutjärn?

inkanstar; sa:
Här kommer några tips!
En äldre maskin består ofta av metall medan en ny till stora delar är tillverkad av plast (även de inre delarna) vilket kan påverka styrkan och hur mycket de tål. Äldre maskiner har dessutom färre funktioner vilket gör dem mindre känsliga.



Det här är en sanning med modifikation.. Att en maskin har ett gjutjärnsskal behöver inte borga för kvalitet, äldre maskiner har betydligt sämre utväxling som gör att långsamkörning över tjocka material försvåras, för oss vardagsfuskare så är elektronisk hastighetskontroll som ger full nålstyrka vid alla sömnadshastigheter en välsingnelse..

Det är tyvärr en ganska välbevarad myt att gamla tunga symaskiner skulle vara bättre än nya.. Problemet är att man måste upp över 5000:- för att få en riktig kvalitetsmaskin, över den klassen så får man till exempel en Svensk tillverkad Husqvarna..
 
Patric, nu blandar du väl ändå ihop funktion och kvalité? Moderna (bortser från industrimaskiner) symaskiner med många praktiska detaljer är inte speciellt slitstarka. Många slitdelar är i plast. Jämför t.ex. maskiner från Pfaff eller Bernina från 60-talet och de som säljs idag. Det är skillnad på slitstyrkan och funktion.
Skall man bara sy raksöm och sick-sack är en gammal stålhäst från 60-talet utmärkt och klart mer prisvärd.
Håller dock med om att moderna symaskiner är smidigare att handha. Jag har länge använt en Pfaff från 60-talet som jag betalade 950 kr för. Numera har jag en Janome som syr jättefint och Pfaff-maskinen har fått en ny ägare som gillar den skarpt.
Nya symaskiner kostar lika mycket som en PC och har lika lång livslängd(?).
 
Arneri; sa:
Patric, nu blandar du väl ändå ihop funktion och kvalité? Moderna (bortser från industrimaskiner) symaskiner med många praktiska detaljer är inte speciellt slitstarka. Många slitdelar är i plast. Jämför t.ex. maskiner från Pfaff eller Bernina från 60-talet och de som säljs idag. Det är skillnad på slitstyrkan och funktion.

Nya symaskiner kostar lika mycket som en PC och har lika lång livslängd(?).

(jag bortser helt från industrimaskiner)

Strunt! När du pratar om att slitdelarna är i plast så pratar du om budgetmaskiner från många märken som idag helt tillverkas i asien, dessa budgetmaskiner är dynga.. Går man upp någon klass så är det fortfarande så att slitdelarna tillverkas i metall, det finns till och med dom som hävdar att det e mer metall i maskinerna idag än förr.. Skillnaden var att skalet var i metall förr, till vilken nytta?!
 
-Patric-; sa:
Strunt! När du pratar om att slitdelarna är i plast så pratar du om budgetmaskiner från många märken som idag helt tillverkas i asien, dessa budgetmaskiner är dynga.. Går man upp någon klass så är det fortfarande så att slitdelarna tillverkas i metall, det finns till och med dom som hävdar att det e mer metall i maskinerna idag än förr.. Skillnaden var att skalet var i metall förr, till vilken nytta?!

??Många slitdelar är i plast för att användaren skall slippa smörja maskinen. De gamla maskinerna bör få sig en skvätt olja för att slitaget skall bli minimalt.
Jag går inte på hörsägen. Jag köpte en ny maskin för två år sedan och tittade då på de flesta maskiner som fanns på den svenska marknaden. ALLA nya maskiner har delar av plast, inklusive Pfaff, Bernina och Husqvarna.

50- 60-talsmaskinerna kommer säkert användas minst tjugo år framåt i tiden, medans dagens datorstyrda maskiner sedan länge är skrotade. Därmed inte sagt att de gamla maskinerna syr bättre än moderna.
 
Arneri; sa:
??Många slitdelar är i plast för att användaren skall slippa smörja maskinen. De gamla maskinerna bör få sig en skvätt olja för att slitaget skall bli minimalt.
Jag går inte på hörsägen. Jag köpte en ny maskin för två år sedan och tittade då på de flesta maskiner som fanns på den svenska marknaden. ALLA nya maskiner har delar av plast, inklusive Pfaff, Bernina och Husqvarna.

Jag köpte maskin förra året och jag var runt och tittade, pratade och läste det mesta jag kom över.. Det finns INGA belägg överhuvudtaget att gamla maskiner har bättre livslängd än nya.. Det har du hittat på helt själv! Det man kan vara helt säker på är att gamla syr SÄMRE än nya eftersom dom inte klarar många lager på låga hastigheter med mera!
 
Singer 720.

Jag har en Singer 720, troligen 60- eller 70-tal. Jag plockade upp den i en container, skvätte på lite olja och vips snurrade den som... en symaskin igen. Problemet är bara att han/hon som slängde den hade fräckheten att behålla bruksanvisningen och det finns en faslig massa rattar och grejer på maskinen så jag skulle verkligen behöva en bruksanvisning. Jag har heller inte listat ut hur fn man spolar upp undertråd på spolen, är uppfostrad med Husqvarna-maskiner men här ser det helt annorlunda ut. Är det någon som har en bruksanvisning till en Singer 720 och kan tänka sig att - mot skälig ersättning förstås - kopiera den och skicka till mig? Hör av er i så fall.

MVH,

Axel.
 
Huskvarna

Hej!

Min gamla gröna Huskvarna Automatic från mitten av 1900-talet, med lågväxel och olika pressarfötter är fantastisk. Den är köpt på loppis för 500 kronor.

Mina projekt är tältdetaljer, packpåsar, packremmar och lagning av persedlar.

Mvh, Erik
 

avslutad210712

Gäst
Har sytt två dragselar samt två kapell till pulkor under våren och omväxlande använt min dotters moderna Pfaff och min mammas gaaaaamla Singer. Sätter ingen av maskinerna framför den andra utan tycker att båda har fungerat lika bra. Singern känns dock spontant lite starkare medans Pfaffen har bättre "gaspedal" och enklare att byta riktning när man skall avsluta sömmarna. Förutom det verkar Singern av någon anledning klara tjockare tråd bättre utan att slita av tråden men det kan självklart vara en inställningssak för det beror inte på nålarna. Samma nålsystem vilket innebär att jag använt nålar från samma förpackning.
 
Finns det nya remmar?

Var kan jag få tag i nya remmar till min kära gamla ärvda symaskin?
Den är gissningsvis tillverkad runt 1950 och det står Husqvarna Zig Zag SM14-220 på den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.