rejäl symaskin

Här har vi väl ändå ett bevis på att ett Tjejforum inte riktigt behövs :) Idel män som diskuterar symaskiner som värsta syjuntan. Fördomar eller ej, visst är det "manligt" att sy!

:cool:
 
Så vilken nål och tråd ska jag välja? Ska försöka sy ett tillbehör till en ryggsäck och komponenterna är ryggsäcksväv oh plattband.
Jag hade tänkt att använda en grizzlytråd och kanske en jeansnål, låter det vettigt....?

Är det förresten någon som har ett bra tips på hur man hindrar ryggsäcksväv (haglöfs pertex) från att fransa sig? På ryggan är det ju sytt med band runt men haglöfs hade inga sådana band. Är det zick zack och vika in som gäller?

MVH
Andreas
 
tips!

Ett av mins STÖRSTA intessen är att knepa, knåpa och sy.
Lite tips!
Jag använder det som kallas grisley tråd och jeansnål, glöm inte att öka övre trådspänning till max och testa genom olika lager. En del belgda material som kapellväv och corduraväv har en "sugande" effekt vilket kan vara knepigt. Om det verkar omöjligt brukar jag ta till smörpappersremsor över och under, bara att riva bort sen.
När du skall kanta som du sa, jag använder en svart resår ngn cm bred och viker om och vips! en perpekt kant, som köpes. För att slippa "uppremsning"av tyger, ha en tändare till hands och smält snabbt. Användes med fördel på alla snoddändar, nylonband mm.
Kan också tipsa om att vill man ha vattentätt så köper jag sådan tejp så Seem i örebro, bara att ta fram strykjärnet och stryka fast tejpen, det blir superbra.
Bara ett tipt till :))
Innan ni slänger gamla kläder, sprätta bort ALLT som går att använda för senare tillfällen, (dragkedjor är dyra)!
 
Re: tips!

moa; sa:
Jag använder det som kallas grisley tråd och jeansnål, glöm inte att öka övre trådspänning till max och testa genom olika lager. En del belgda material som kapellväv och corduraväv har en "sugande" effekt vilket kan vara knepigt. Om det verkar omöjligt brukar jag ta till smörpappersremsor över och under, bara att riva bort sen.
Jag tycker Gütermann 3-slagig polyestertråd är bättre än Grizzly, starkare och tunnare, mindre problem med trådspänning och framför allt mindre problem med undertråden.

Till Husqvarna symaskiner finns det en pressarfot i teflon att köpa. Teflon pressarfoten har lägre friktion och gör att belagda tyger glider bättre. Det finns också tunna teflonskivor att köpa som man klistrar fast under en normal pressarfot.
Ibland brukar jag sätta på en vanlig tejp där jag ska sy för att minska friktion mot pressarfoten och sedan riva bort tejpen.

moa; sa:
Innan ni slänger gamla kläder, sprätta bort ALLT som går att använda för senare tillfällen, (dragkedjor är dyra)!
Jag sprättade upp det par utslitna Fjällräven grönlansjeans, gjorde ett mönster och sydde ett par byxor, tog lång tid, men var lärorikt. Så smart att jag återanvände blixtlåset var jag inte.

PS
Jag har införskaffat en digitalkamera :)och men måste byta operativsystem :(, så jag kanske "blir borta" några dagar om jag inte får allt att funka, men sedan kan jag förhoppningsvis bifoga bilder :) på det jag sytt. DS

Per Brune
 
Skrev grissleytråd men menade den du sa, vad den nu hette? Glömde skriva att långa stygn är en stor fördel. Teflonfot finns till min Bernina också men har inte köpt någon än.
Har föresten suttit halva dagen och försökt åstadkomma en "vindstrut" på den skaljacka i cordura som jag sytt. Problemet är att jag snart kräks åt eländet och kommer väl aldrig att använa jackan efter allt elände. Men som du sa, man lär sig sååååå mycket. Tänk egentligen så himla mycket erfarenheter folk har som man skulle vilja ta del av.
En landsomfattande "sydinaegnafritidsklädercirkel", skulle väl vara något, låna mönster och så.
Föresten, när du är klar med digitalkameran så kan jag ta hand om den ett tag ;-)
Ett tips!
När man syr en jacka, var extra noga med halsen så ni inte drabbas av samma problem som jag; strypningskänslor! Det blir till att sprätta i så fall.
Ha det allihop :) moa.
 
Tips för sömnad

När vi talar om sömnad i tjocka eller belagda material som kapellväv, fick jag tips från en garvad sömmerska att köpa en begagnad Husqvaran 2000, gammal modell. Helt suverän i tjocka tyger. Pris < 1000:-. När det blir besvärligt smörjer jag tyg och tråd med inpregneringsmedel, teflon eller liknande. Har ännu inte gått bet på något material.
Trevlig syjunta!
 
Re: Tips för sömnad

kennet_arvidsson; sa:
en begagnad Husqvaran 2000, gammal modell. Helt suverän i tjocka tyger. Pris < 1000:-.
Husqvarna 2000 var en riktig storsäljare, och förde Husqvarna till toppen bland symaskintillverkare. Många av 30-35 år gamla Husqvarna 2000 funkar fortfarande oklanderligt. Nålar är det inget problem med, samma storlekar som i dagens nya maskiner.

Hur många apparater eller grejer finns det som håller i 30 -40 år, kanske 50 år, och som man fortfarande kan köpa de nödvändigaste förbrukningsvarorna till ?

Per Brune
 
Husqvarna 2000

kennet_arvidsson; sa:
När vi talar om sömnad i tjocka eller belagda material som kapellväv, fick jag tips från en garvad sömmerska att köpa en begagnad Husqvaran 2000, gammal modell. Helt suverän i tjocka tyger. Pris < 1000:-. När det blir besvärligt smörjer jag tyg och tråd med inpregneringsmedel, teflon eller liknande. Har ännu inte gått bet på något material.

Är också ägare till en Husqvarna 2000, plus att min fru har en likadan. Båda dessa två maskiner syr hyfsat i tjocka material, men ligger HÄSTLÄNGDER efter en stark maskin av nyare modell (se mitt inlägg ovan). Förutom den Pfaff som jag lånade en gång har jag även använt svärmors maskin (kommer ej ihåg märket) som också är nyare. Även denna syr betydligt bättre sömmar genom tjocka material än någon av våra två Husqvarna 2000.

Peter
 
Gammal husqvarna

Det finns en gammal husqvarna på myrorna här i vås för tillfället om någon är intresserad,går på 220V Kostar 225:- och syr 4 olika stygnlängder på raksöm (tror jag, det finnas fyra lägen iaf, sedan vet jag inte riktigt vad de innebär)
Nyman
[Ändrat av Nyman 2002-02-28 kl 00:35]
 
Kul att ni killar också gillar symaskiner!
Men är det inte lite festligt att killar vääääldigt ofta diskuterar märken, årsmodeller med eller utan bokstavskombinationer etc..... skämt åsido.

Här kommer några tips!
En äldre maskin består ofta av metall medan en ny till stora delar är tillverkad av plast (även de inre delarna) vilket kan påverka styrkan och hur mycket de tål. Äldre maskiner har dessutom färre funktioner vilket gör dem mindre känsliga. Begagnade symaskiner är nästan som gamla bilar, en del är fynd andra är sönderkörda av oförsiktiga förare. Har du en symaskin av äldre modell eller en industrimaskin så sköt om den, rengöring och olja är a och o för att den skall fortsätta fungera bra. Nya maskiner skall ibland oljas, ibland inte, kolla med symaskinsreparatören (eller läs i bruksanvisningen om den finns kvar). Alla symaskiner skall brukar med omsorg, är det tjocka tyglager driv på den med måtta, använd balanshjulet där det är riktigt tjockt. Nålen skall givetvis vara stark och vass!!! nålar som flera gånger stött i metall blir slöa och frestar på i onödan.
Lycka till!
Inkan
 
Killar kan

inkanstar; sa:
Kul att ni killar också gillar symaskiner!
Men är det inte lite festligt att killar vääääldigt ofta diskuterar märken, årsmodeller med eller utan bokstavskombinationer etc..... skämt åsido.
Kom precis att tänka på att, om jag inte missminner mig så är personerna bakom Fjällräven, Peak Performande, Hillebergs, Klättermusen samtliga killar/män som förmodligen börjat sy vid köksbordet eller i källaren.

Per Brune / kille som gillar tjejer och grejer
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.