Regnkläder för vandring

Följande ponchos verkar populära och gå någorlunda lätt att beställa om man bor i Sverige.

Snugpak Enhanced Patrol Poncho

3F UL Gear Rain Poncho

Altus Atmospheric J30

Jag hade ett Helly Hansen-ställ, inköpt nån gång i slutet 70-talet. Grönt var det. Lätt, välventilerat och regntätt. Levde i princip i jackan en månad på Island utan att det blev obekvämt. Bar efter dagens mått tung packning också. Vägde in på 23 kg på flyget. Tillkom systemkamera (handbagage) + senare mat. Varför gör de inte såna längre?

Har det iofs kvar, men det har på nåt mystiskt sätt krympt...

Jag hade ett Helly Hansen-ställ, inköpt nån gång i slutet 70-talet. Grönt var det. Lätt, välventilerat och regntätt. Levde i princip i jackan en månad på Island utan att det blev obekvämt. Bar efter dagens mått tung packning också. Vägde in på 23 kg på flyget. Tillkom systemkamera (handbagage) + senare mat. Varför gör de inte såna längre?

Har det iofs kvar, men det har på nåt mystiskt sätt krympt...
Innehöll antagligen kemikalier som är förbjudna idag. Samt dagens materialsnålhet, kontra föregångarnas. Kortfattat, eu-regler, miljö och ekonomi. (Får la se hur "nya" goretexen står sig i denna aspekten. 🤷‍♂️

Kan ju vara så förstås. Men jag tror ändå att det var fråga om bra ventilation. Och lätt så det räcker är det.

Det där med kemikalier, tror det är det som gjort vaxdukar så undermåliga idag. Jag har ingen köksbänk men ett jättestort köksbord som dubblerar som arbetsyta, varför jag vill ha en vaxduk på det. Förr fick man aldrig fläckar på en vaxduk. De senaste jag haft får fläckar av ingenting. Hamnar en bit tomat på duken och man inte plockar bort den på sekunden blir det en orange fläck som gått in i plasten och sitter för evigt.

Missförstå inte, jag tycker det är bra att det rensas bland kemikalier och processer. Det hindrar ju inte att det är irriterande när saker inte längre funkar som man är van. Och dyrt.

OT, men om nån har tips om nåt material som funkar bättre än vaxduk och inte är superfult... 😉

Kan ju vara så förstås. Men jag tror ändå att det var fråga om bra ventilation. Och lätt så det räcker är det.

Det där med kemikalier, tror det är det som gjort vaxdukar så undermåliga idag. Jag har ingen köksbänk men ett jättestort köksbord som dubblerar som arbetsyta, varför jag vill ha en vaxduk på det. Förr fick man aldrig fläckar på en vaxduk. De senaste jag haft får fläckar av ingenting. Hamnar en bit tomat på duken och man inte plockar bort den på sekunden blir det en orange fläck som gått in i plasten och sitter för evigt.

Missförstå inte, jag tycker det är bra att det rensas bland kemikalier och processer. Det hindrar ju inte att det är irriterande när saker inte längre funkar som man är van. Och dyrt.

OT, men om nån har tips om nåt material som funkar bättre än vaxduk och inte är superfult... 😉
Håller med. Drar mig för att införskaffa en ny skaljacka just pga detta, o funderar på att leta upp någon som säljer den "gamla modellen" fortfarande.

Men ja det är ju bra på så sätt men om det gör att produkterna inte fungerar längre så vet jag inte riktigt om det är av det bättre slaget.

Är inte förvånad över att andra textilindustrier gjort liknande grejer (som din vaxduk).
Skaffade själv ett bord med panelyta istället just för att inte bry mig om spill och fläckar, då byter man bara ut den "plankan" när den inte är acceptabelt längre. (Kanske då ska nämnas att det är ett rent hobbybord och inget som "dukas" med mer än karta o utrustning.

Du kanske ska se om du kan få tag på galon på lösmeter? 😉

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Att försöka hitta nya kläder i webhandeln med PFAS kan du nog lägga ner däremot beg kanske kan gå eller någon handlare på en mindre ort som kan ha något på lagret.
När jag tvättat mina nya Gore-Tex och inpr.ev strykning ber på typ så ska jag jfr med mina äldre jackor kanske att de gamla enklare har bättre regnskydd.(värre hade ju varit om jag saknade tält med PFAS då hade man ingenstans att ta vägen på tur när man fryser pga de nya kläderna INTE fungerar utan får avbryta tur lika om sjuk eller skadad man får då ta på ev ylleställ under Gore-Tex och gå lagom fort för att inte svettas och gå tills man hittar ett hus eller buss eller tåg eller sin bil)
Det enda som är bättre med nya Gore-Tex än de gamla helt täta ställen är att man inte blir lika blöt inv men genom att de absorberar fukten så kyler det och de blir tunga.

Membran är helt ute för mig. Har iofs inte provat dyra Goretexplagg, men bara nån viskar membran börjar jag svettas. Har iofs ett par överdragsbyxor med membran som funkar, har haft dem länge. Men man svettas inte så mycket om benen. Men jackor, fy för en gris!

Att försöka hitta nya kläder i webhandeln med PFAS kan du nog lägga ner däremot beg kanske kan gå eller någon handlare på en mindre ort som kan ha något på lagret.
När jag tvättat mina nya Gore-Tex och inpr.ev strykning ber på typ så ska jag jfr med mina äldre jackor kanske att de gamla enklare har bättre regnskydd.(värre hade ju varit om jag saknade tält med PFAS då hade man ingenstans att ta vägen på tur när man fryser pga de nya kläderna INTE fungerar utan får avbryta tur lika om sjuk eller skadad man får då ta på ev ylleställ under Gore-Tex och gå lagom fort för att inte svettas och gå tills man hittar ett hus eller buss eller tåg eller sin bil)
Det enda som är bättre med nya Gore-Tex än de gamla helt täta ställen är att man inte blir lika blöt inv men genom att de absorberar fukten så kyler det och de blir tunga.
PFAS-fria tält fungerar alldeles utmärkt som väderskydd och är inte nödvändigt för att hålla vatten ute. Har erfarenhet av flertalet tältmodeller och tillverkare.

PFAS-fria tält fungerar alldeles utmärkt som väderskydd och är inte nödvändigt för att hålla vatten ute. Har erfarenhet av flertalet tältmodeller och tillverkare.
Den erfarenheten har inte tillverkarna av PFAS fria produkter och användarna de skriver att med nuvarande miljölagar kan de INTE leverera lika bra produkter som tidigare.
Lobba istället mot att det är ok att anv PFAS för besprutning av livsmedel istf att vi ej längre ska kunna vistas utomhus när det är nederbörd.

Efterlysning av PFAS-tråd:

Jag har letat men inte hittat någon sådan på Utsidan. Känner någon till en tråd får ni gärna posta. Om det inte finns vore det trevligt om någon engagerad startade en för att vi ska öka våra kunskaper.

Exempel på saker att diskutera/lära:

* Hur skiljer sig olika PFAS-kemikalier i skadlighet och livslängd i naturen.

* Vilka PFAS-kemikalier används till vad och hur mycket.

* Hur och var sker utsläppen med angivande av kemikalietyper och mängd.

* Vilka är det som står för utsläppen?

* Hur lång tid tar det att bryta ner de olika kemikalierna i olika miljöer.

* Vad kan man göra för att minska/stoppa utsläppen. Hur skulle det gå till och hur svårt är det.

* Detaljerad information om kemikaliernas farlighet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips