Regnkläder för vandring

Det finns gtx regnbyxor med dragkedja i sidan för ventilation.
Likaså finns det gtx jackor med dragkedjor i armhålorna.
Är det mycket regn så får man dra ned på ansträngningen rejält för att slippa svettas,
är det lättare regn så fungerar det att ha ventilationsdragkedjorna helt öppna eller delvis
beroende på hur mycket det regnar och blåser.
Haglöfs har armhålsventilation på sin astral jacka, likaså har deras Roc gtx byxor ventilationsdragkedjor i sidorna.
Det finns många tillverkare som gör membrankläder med ventilationsdragkedjor, inte bara haglöfs.
Själv så tycker jag att det fungerar bra för mig och jag skulle inte köpa membranregnställ utan ventilationsdragkedjor.
Jag hade ju ett sådant ställ från en av Norges ledande tillverkare, men när det suger åt sig vatten i ytan fast helt nytt är ju det i stort sett Omöjligt att vara ute på långtur,du fryser som en "hund"efter ett tag fast du går så fort du orkar med mkt korta raster.
Kanske att det var ok första dagen men det har jag i så fall glömt men du tvingas att bo i hytta och tvätta varje kväll i maskin och åter impregnera eller stryka för vissa Gore-Tex om de nu har strykjärn på tex DNT eller STF för utlåning då de skickar iväg tvätt med bil vid väg och troligen skotersläp på vintern.

Inför "sommarens" tur i Rondane/Dovre får jag testa vilket ställ/kombination jag ska välja efter testat.

För 2 år sedan hade jag en för kort jacka så regnet gick ner i byxorna från regnskyddet på ryggsäcken och kombinerat med byxholkarna så blev man våt om baken när det regnade mkt men ok vid lätt regn men du kan inte ta en kort rast på en sten utan att bli regjält blöt i baken.

Följande valmöjliheter:
-ett 40 år gammalt Terenit Gore-Tex
-ett år gammalt "modernt"Gore-Tex
-ca 10 år gammalt ställ från Gekås aldrig tvättat vad jag minns troligen med Kvarvarande pfas
-en regnjacka 2L från HH dock kort fungerade ok i regn när ny
-1 år gamla otvättade byxor från Gekås.
-gamla byxholkar från HH utan Gore-Tex
-regnskydd för cykling som går neran för knän fram män inget skydd bak med ventilation i midjan
-1 cykel regnjacka i regn avvisande tyg med bra ventilation bak
-galonställ helt nytt
-byggstället som tvättas och impregneras

Våg får fram och impregneringsflaskan och ev strykjärnet,återkommer under våren efter val kan bli 2 olika varianter som de övriga valen av kläder jag gör sent före en tur med gissningar om vädret från våra gratis prognoser på web på YR och SMHI
Jag har 2 stora kartonger framme när det är dags för packning.
Någon gång är det volymen på packade prylen som är med som variabel inför ett val,nu har jag köpt ett antal sk "vattentäta"påsar som kan fästan ovan och på sidorna av min ryggsäck som är en stor säck med 2 små nätfickor på sidan och 2 små fickor på avbärarbältet och en vattenskyddad ficka bakom rolltopp stängningen.
Inne i säcken får det bli otvättade "kines"påsen ev med pfas och sedan en påse till sovsäck och nattkläder och dunjacka,plastpåsar till maten och godis och ett ny impregnerat STS regnskydd ovanpå ryggsäck som även den impregneras.
Slutsats ett Otroligt merjobb och tyngre packning pga PFAS förbud för kläder men ok med PFAS Besprutning av tex potatisblast som då får förklaras av någon kemist här ev medicinskt kunnig om potatisknölen upptar PFAS och du får PFAS i kroppen genom maten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips