Regnkläder för långcykling

Vi ska cykla Treriksröset till Smygehuk nästa sommar och håller på med utrustningen för att testa den denna sommar.
Vad rekommenderar ni för regnkläder som funkar med flera dagars ihållande regn?
Gärna förslag på specifikt märke och modell för dam resp herr.
Prismässigt prioriterar vi funktion framför lågt pris.
 
Jag har cyklat i GT och galon, det enda som håller tätt är galon, vattenfilmen på GT har luftmoståndet som trycker in baklänges, jag blev våt vid ärmslut och på bröstet. Mc galonvantat Rukka utmärkta.

go tur
 
Lite blöt utifrån eller via svett blir man oavsett klädsel. Svår avvägning. Cyklar man på så håller man värmen på sommaren men blir kall när energidepåerna börjar sina.

Bra jacka och jag gillar goretex eller Hyvent + icke täta tights blir rätt funkis. Hjälmöverdrag gör mkt för att hålla värmen. Huva / kapuschong kan ofta inte täcka hjälmen lika bra.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag gillar poncho anpassad för cykling. Det blir som ett sorts microklimat under den. En Poncho med armar blir mer som en vanlig regnjacka, dvs svettigt från insidan. Är det inte väldigt varmt är det klokt att ha någon sorts regnbyxa också.

Det är INTE aerodynamiskt men det är praktiskt och skönt. Blåser det hårt kommer den fladdra en del.

Decathlon har en för 200 kr.

Tror jag har en Vaude Valdipino som jag blev lite besviken på. Impregneringen släppte mycket snabbare än jag tycker var acceptabelt. Materialet i sig var alltså inte vattentätt! Målade den med en blandning av silikon och tinner. Blev bättre men ser skabbig ut!

Jag är inget fan av tex-material, jag tycker dom är för täta men jag svettas rätt mycket.
 
Jag har ett Haglöfs LIM jacka och byxa (med hellångt blixlås i sidan), diskhandskar och vattentätt hjälmskydd och skärm på hjälmen/alternativt keps (bär glasögon). Under har jag ett tunnt ullunderställ. Blir svett, men inte blöt utifrån. Understället gör att det känns bekvämt. Diskhandskar gör att händerna inte blir kalla.
 
Jag gillar poncho anpassad för cykling. Det blir som ett sorts microklimat under den. En Poncho med armar blir mer som en vanlig regnjacka, dvs svettigt från insidan. Är det inte väldigt varmt är det klokt att ha någon sorts regnbyxa också.

Det är INTE aerodynamiskt men det är praktiskt och skönt. Blåser det hårt kommer den fladdra en del.

Decathlon har en för 200 kr.

Tror jag har en Vaude Valdipino som jag blev lite besviken på. Impregneringen släppte mycket snabbare än jag tycker var acceptabelt. Materialet i sig var alltså inte vattentätt! Målade den med en blandning av silikon och tinner. Blev bättre men ser skabbig ut!

Jag är inget fan av tex-material, jag tycker dom är för täta men jag svettas rätt mycket.

jag gillar poncho + sandaler
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik.nu regnkläder för riktig långfärd Långcykling 12
JA64 regnkläder Långcykling 25
Hultan Regnkläder Långcykling 4
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.