Rådjur läte

Jag väcktes av ett nästan otäckt brölande utanför tältet i våras. Gissar att det kan vara rådjursbröl det handlar om, man jag vet inte hur det låter. Är det någon som känner till en ljudfil på nätet så att man kan höra hur det låter?

Brölande är väl inte deras grej...mer skällande som en hes hund.

Hittade en länk...lagom trovärdig i det mesta men scrollar man ner till Deer och lyssnar på den första så är den inte så illa för ett rådjur.
http://sasquatchsearch.tripod.com/sounds.htm

Rådjursljuden där lät inte alls som de ljuden jag hörde... Kanske var det inte rådjur jag hörde trotts allt.

Jag lyckas inte spela den filen.... varken med VLC player eller senaste versionen av Media Player...

Ljudet jag hörde var lite monstruöst och nästan otäckt. Som ett mörkt grymtande skrik (vet inte hur jag ska förklara det...). Hur låter vildsvin?

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hjortar har ju ett ännu mer utdraget brölande (oftast)...lite som en entusiastisk supporter på en fotbollsmatch i en av de lägre serierna inom Korpen.

Ett vildsvin...ja dom låter ju som svin...gruffande o pipande ljud lite beroende på vad dom pysslar med.

En hare kanske...dom skäller också...fast väldigt konstigt.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.