Rådjur?

Jag var o tältade i skogen utanför stan. När det började mörkna så gick jag in i tältet o runt 22-tiden hör jag 4-5 "hundskall" under ca 5 min, väldigt nära tältet. Jag blev ganska rädd. Började tänka på varg o vildsvin, men de låter inte så. En hund kanske? Nä, ingen skulle rasta sin hund där kl 22 på kvällen.

Vågade mig ut ur tältet några minuter senare, men tog min yxa med mig, vem vet? Det kanske var självaste getmannen som står utanför o bräker...? Såg eller hörde inget mer. Senare sa folk jag känner att det troligen var ett rådjur o det verkar stämma, då jag lyssnade på läten på YouTube.

Vad ska man tänka på vid möte med rådjur? Jag vill inte skrämma dom, men väldigt gärna fotografera dom. Finns det någon mat man kan lägga ut som dom tycker om?
 
Ingen större risk att du möter dem, du kommer att skrämma dem men du kan komma ganska nära ifall de är vana vid människor, alltså inom byar och villakvarter. Se till att inte hålla dig i vindriktningen och träna på att vara stilla så kan du nog få fina foton. Detta gäller förstås inte nu när bockarna är som galna, här springer de runt överallt. Är du beredd med kameran kan du få närbilder men det går snabbt, jag höll på bli rammad av en bock som hängde efter en stackars hind igår. Hon var så slut att hon skrek och tuggade fradga. Hon är van med mig så hon kom nära, bocken är skyggare men han var så "på" att han inte ens märkte mig. Annars brukar han dra när jag visar mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.