Pyramid/Tipi?

+1

Precis så, ska skaffa en 2-pers inner till vår fyra, då kan jag gå solo med 1,8 kg ca och ett slott men nära ståhöjd.

Våra hårdväderstält kommer nu till sin rätt på vinterturer och turer där pyramiden är svår att få stabil, klippa t ex.

//J

Har du hittat nått vettigt 2-pers inner?
 
Har du hittat nått vettigt 2-pers inner?

Jag har kollat mest på Locus gear eftersom jag gillar deras golv. Ett "problem" är att vårt 4-innertält väger rätt lite, exvis ca 3 hg mindre än LuxeOutddors mindre innertält. Locus är lättare i 2-pers modell men bara marginellt. Så troligen väntar vi tills HMG släpper sin 2-a till Ultamid 4 (tester pågår vad jag förstår). Troligen ger den en större skillnad viktmässigt men till högre pris.

Eller så försöker jag sy ngt själv. Eller struntar i det helt, 4-an är ju ändå rätt lätt som den är.

//J
 
För att sova/sitta i funkar det...men jag håller med, det blir inte samma höjd som i ett golite.

Vet att golite har körts igång igen under annat namn....så du kanske kan få tag på ett för SL3 som du får knö ihop lite innanför mitt stången.

Det som jag gillar dock med luxeoutdoor är att inte slutar ut hela vägen till utgången som golite innertälten gör, man får en stor absid;)
 
Ultamid 4 istället för Nallo 4?

Ultamid 4 ser ju riktigt häftigt ut!

Jag har tröttnat på att bära omkring på Keron 4 GT när jag är ute med mina tre barn och hade tänkt skaffa ett Nallo 4 men kanske borde satsa på ett Ultamid 4 istället?

Stark mittstång (Hilleberg tarpstång?) och inte de mest exponerade tältplatserna så fixar det svenskt sommarfjäll?

Har ni bra erfarenhet att köpa från HMG? Jag ska på konf i USA i juni och kan få det levererat till hotellet om jag vågar.
 
För att sova/sitta i funkar det...men jag håller med, det blir inte samma höjd som i ett golite.

Vet att golite har körts igång igen under annat namn....så du kanske kan få tag på ett för SL3 som du får knö ihop lite innanför mitt stången.

Det som jag gillar dock med luxeoutdoor är att inte slutar ut hela vägen till utgången som golite innertälten gör, man får en stor absid;)


Nigor
har tält som motsvarar Golite Shangri-La. Annars så söker grundarna till Golite finansiering för att starta upp igen under namnet My Trail
 
Ultamid 4 ser ju riktigt häftigt ut!

Jag har tröttnat på att bära omkring på Keron 4 GT när jag är ute med mina tre barn och hade tänkt skaffa ett Nallo 4 men kanske borde satsa på ett Ultamid 4 istället?

Stark mittstång (Hilleberg tarpstång?) och inte de mest exponerade tältplatserna så fixar det svenskt sommarfjäll?

Har ni bra erfarenhet att köpa från HMG? Jag ska på konf i USA i juni och kan få det levererat till hotellet om jag vågar.

Vi köpte från HMG till Sverige, inga problem alls, de var lätta att ha att göra med och svarade snabbt på alla mejl. Produkten är högsta kvalitet på alla detaljer, det är dyrt men vi blev inte besvikna.

...vi började med HB:s tarpstång men har nu bytt upp oss till Tentipis stång för 5-personerskåtan. Du kan få tarpstången att böja sig genom att belasta den med handkraft medan Tentipis håller formen. Tror mittstången ska vara så stum som möjligt.

...Tentipis stång finns på tindeberg.se för 350 kr ca (behöver kortas av lite).

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.