Osprey Aether 70 eller lättare säck?

Jag letar efter en ersättare till min lätta Crux AK70 som inte längre levereras. Denna Osprey kan vara ett alternativ. Hur är det med väven, är den tålig (de har väl sparat in på material eftersom den är lätt)? Crux:en är gjord av Kevlar/Cordura och extremt slitstark. Gissar att man får vara mer försiktig med en Osprey.
Jag upplever den som ganska rejäl i förhållande till vikten. Har dock inte hunnit testa den riktigt i fält. Har denna och en Sierra Designs Flex Capacitor 40-60L finns i Röstånga om du vi testa och känna.
 
Har köpt en Hyperlite Mountain Gear Windrider 55L väger 902 g maxlast 18-20 kg ska bli spännande att testa i sommar. På minus sidan är att man blir svettig om ryggen då säcken ligger an mot ryggen och säckväven är vattentät. Men den är inget för de som gillar fickor.;)
Den på 70 L väger 987 g med maxlast på 27 kg.
 
Osprey Aether Pro 70 kanske kan vara något?
 
Osprey Aether Pro 70 kanske kan vara något?

Ja den har kommit upp som förslag tidigare i tråden. Verkar helt klart trevlig! För min del är den över budget dock.
 
Jag letar efter en ersättare till min lätta Crux AK70 som inte längre levereras. Denna Osprey kan vara ett alternativ. Hur är det med väven, är den tålig (de har väl sparat in på material eftersom den är lätt)? Crux:en är gjord av Kevlar/Cordura och extremt slitstark. Gissar att man får vara mer försiktig med en Osprey.

Aether pro 70 är en slitvarg och min upplevelse är inte att tyget som använts är vekt. jag uppskattar att den är så lätt men ändå tål att bära en del. Läs denna https://andrewskurka.com/long-term-review-osprey-aether-pro-70-ariel-65-backpack/
 
Jag letar efter en ersättare till min lätta Crux AK70 som inte längre levereras. Denna Osprey kan vara ett alternativ. Hur är det med väven, är den tålig (de har väl sparat in på material eftersom den är lätt)? Crux:en är gjord av Kevlar/Cordura och extremt slitstark. Gissar att man får vara mer försiktig med en Osprey.

Vad har hänt med din Crux AK70?
 
Vad har hänt med din Crux AK70?
Ha ha, den har bara varit med om mycket. ;-)
Köpte den 2009 och har haft den både hemma och på årliga, långa fjällvandringar (ofta 2 per år). Några detaljer har dock fallerat som jag inte väntade mig.
1. Stålbygeln inuti säcken har vassa ändkanter och en av dessa åt sig ur sin ficka längst ner. Jag fick vända säcken ut och in och lämna in den till en sadelmakare som åtgärdade.
2. Materialet i remmen längst upp (den över snölåset) smulades plötsligt sönder och remmen gick av, en bit i sänder. Samma problem har en god vän haft med sina remmar på en Ospreysäck. Fel kvalité på materialet helt enkelt. (Jag jämför gärna med mina remmar från Fjällräven från 1970-talet som inte har åldrats och verkar lika fräscha idag.) Remmen åtgärdades av samme sadelmakare som sydde på en ny rem på stumpen som blev kvar (hur länge den stumpen kommer hålla är en öppen fråga).
3. Handtaget man lyfter säcken med börjar ge upp (jag bär väl för tungt).
4. Den vattentäta dragkedjan i topplocket blir allt mindre tät (frågan är om den någonsin varit det).
5. Några småsaker till som några småhål i tyget, slitet avbärarbälte pga tung kameraväska, brustna snäpplås (mitt fel) osv.
Slutsats: säcken kan nog hålla ett tag till men det känns som jag inte riktigt litar på den längre.
 
Jag upplever den som ganska rejäl i förhållande till vikten. Har dock inte hunnit testa den riktigt i fält. Har denna och en Sierra Designs Flex Capacitor 40-60L finns i Röstånga om du vi testa och känna.
Tack för inbjudan! Nu dök jag in på NK i Lund idag, det ligger nära till så jag behöver inte åka så långt ut på landsbygden. Helt klart kändes säcken trevlig och är en stark kandidat till ett nyförvärv. Alternativet var tidigare en Crux AK57 (rymmer 62 liter och väger ca 3 hg mindre). Men jag misstänker att den skulle vara för liten för mig under 2 veckor i Laponia.
Något jag personligen tycker Osprey och andra tillverkare kunde skala ner på är tjockleken på avbärarbältet. Tror de skulle kunna spara in 2-3 hg bara där på Aether Pro 70. Vad ska så tjocka avbärarbälten vara bra för? Crux har mycket smalare vaddering och det fungerar utmärkt.

Annakaris förslag med Windrider 70L är också intressant. Lätt är den (fast olika webbsidor ger något olika vikter ser jag). Fast det är lite för många som höjer den till skyarna och påstår (närapå) att det inte finns något bättre val. Sådant gör mig alltid misstänksam. Alla säckar har svagheter... 😉
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.