Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning)

Hej!

Jag har fått så mycket goda tips gällande tält och sovsäckar på detta forum för vår friluftande familj på två vuxna och två barn, att nu har vi hittat, testat, och är nöjda med nästan allt som behövs för längre utflykter och tältning hela familjen.

Sista inköpet är att jag själv behöver en ny ryggsäck. Maken har en 75-liter från Lundhags som är 20 år gammal och hållt genom ur och skur och backpacking, men jag tycker att den är för tung för mig (typ 3.4 enligt våg hemma). 5-åringen bär sitt eget liggunderlag, och 8-åringen liggunderlag+sovsäck, men resten som ska med (inkl två lättare tält, tre sovsäckar, små nattlampor, varma tröjor, extra underställ, all mat etc) för oss fyra behöver vi två vuxna kunna bära. Den 45-liter ryggsäck jag har sedan gammalt räcker helt enkelt inte. Dessutom, om vi vill gå längre, så behöver vi nog kunna bära barnens saker helt och hållet vid energibrist.

Jag har provat mig igenom en drös olika ryggsäckar, och den ryggsäck och det bärsystem som var överlägset skönast på min rygg var en Ospray Aether 70-liter. Nu börjar jag dock vackla om jag ska ha 70 eller 85 liter? Jag skulle hellre kunna ha allt i ryggsäcken istället för att börja hänga saker utanpå. Viktmässigt skiljer det typ 130 gram mellan storlekarna, och det verkade hyfsat lätt att komprimera säcken om den inte blev full.

Ni andra som vandrat med barn - hur stora ryggsäckar har ni? Jag förstår att detta är att fråga om hur långt ett snöre är, men erfarenheter och tips mottages tacksamt!

respektive
 
Om dom sitter lika bra skall du givetvis ta den större. Det finns ju kompressionsremmar på sidorna så att du kan dra ihop den om den inte är riktigt full.
 
Hej!

Jag och barnen har precis kommit hem från en sexdagarsvandring på fjället. Dottern (7år) bar sin sovsäck, gosedjur, pysselbok, godis, extraskor och vårt bröd. Sonen (10år) bar våra två sovsäckar, extraskor, två 0,5liters vattenflaskor, godis, bok, sovunderställ och örngott till alla tre plus lite annat smått och gott. Jag bar resten. Jag har en 65liters ryggsäck och fick plats med allt inne i säcken, förutom liggunderlaget för raster. Nja, i början hade jag mina extraskor utanpå men vartefter vi åt upp maten så fick de plats inne i ryggsäcken. Vi hade från +26 grader till nollgradigt, regn och tillräckligt hård vind för att dottern skulle börja fundera på tornados...

För vår del verkar det räcka med 65 liter i den enda vuxenryggsäcken. Grabben har en på 29 liter och dottern en på typ 16-18 liter. Se bilder (ja, det var motljus...)
28788B92-7EB9-44F1-921A-E572BD8947E0.jpeg
A94CE5FE-8094-4C22-9ED7-E259668A052C.jpeg
 
Om dom sitter lika bra skall du givetvis ta den större. Det finns ju kompressionsremmar på sidorna så att du kan dra ihop den om den inte är riktigt full.

Det är så jag tänker, men jag är lite rädd för att det ska bli otympligt. Jag har inte kunnat testa båda samtidigt ännu, utan det blir till veckan.
 
Hej!

Jag och barnen har precis kommit hem från en sexdagarsvandring på fjället. Dottern (7år) bar sin sovsäck, gosedjur, pysselbok, godis, extraskor och vårt bröd. Sonen (10år) bar våra två sovsäckar, extraskor, två 0,5liters vattenflaskor, godis, bok, sovunderställ och örngott till alla tre plus lite annat smått och gott. Jag bar resten. Jag har en 65liters ryggsäck och fick plats med allt inne i säcken, förutom liggunderlaget för raster. Nja, i början hade jag mina extraskor utanpå men vartefter vi åt upp maten så fick de plats inne i ryggsäcken. Vi hade från +26 grader till nollgradigt, regn och tillräckligt hård vind för att dottern skulle börja fundera på tornados...

För vår del verkar det räcka med 65 liter i den enda vuxenryggsäcken. Grabben har en på 29 liter och dottern en på typ 16-18 liter. Se bilder (ja, det var motljus...)Visa bilaga 32435Visa bilaga 32436

Inspirerande! Vad har ni för liggunderlag att sova på? Cellplast är ju lätt men det tar ju oändligt med plats med fyra cellplast (jag har ett Symnat UL LW som jag lägger ovanpå cellplast eftersom min höft inte är vad den varit). Och hur gjorde ni med mat och vatten i den packningen?
 
Vi hade ett Exped SynMat HL duo och ett dito LW (som vi bara blåste upp ena sidan på). Vatten bar vi 0,5+0,5+0,33liter men hade vattentillgång med jämna mellanrum. Vid toppbestigning bar jag även en vattenpåse med 2liter - det var +24grader... Maten vägde nog mest eftersom sonen är lite kinkig vad gäller mat - han vägrar grytor vilket gör att ”hälla vatten i matpåse” går bort. Cellplastunderlaget var för raster och mys...
3990C405-10AA-4C18-B83C-E48E156EF464.jpeg
 
För vår del verkar det räcka med 65 liter i den enda vuxenryggsäcken. Grabben har en på 29 liter och dottern en på typ 16-18 liter. Se bilder (ja, det var motljus...)

Jag börjar få problem med barnens (5 och 9 år) packning så att få lite referensvärden från någon annan i snarlik situation var väldigt intressant. Vi kör 60+22+12 liter och liggunderlag i cellplast till barnen (dessa sitter utvändligt på ryggsäckarna). Det är helt klart i underkant volymmässigt, vi får med mat för 3 dagar, men mycket begränsat med t.ex. extra kläder så denna lösning funkar bara när vi är nära hemmet eller bilen, fjällvandring är uteslutet med så dålig "backup" på klädfronten. Då skall sägas att vi verkligen bara har det nödvändigaste med oss samt att min del av utrustningen får anses vara hyfsat lätt och liten i packvolymen.

Barnen har sovsäckar från Urberg, det är mycket säck för pengarna men tyvärr tar de relativt stor plats i packningen. Min 3-säsongs dunsäck tar uppskattningsvis halva volymen mot deras. Dottern behöver inom överskådlig framtid byta till större säck och då tänker jag skaffa en vuxenvariant med lägre volym/vikt.

Jag tittar just nu på att köpa en större säck till mig, förmodligen c:a 75L, samt byta den minsta ryggsäcken så att barnen har 22 + c:a 30 liter. Då har jag en stor om det skulle behövas, men även möjlighet till den mindre när det räcker. Samtidigt har båda barnen bra förutsättningar att bära nästan allt sitt eget även om inte jag är med, t.ex. övernattning med kompisars familjer eller liknande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.