Pyramid/Tipi?

Om det är pyramidform du är ute efter så finns det flera intressanta och lätta alternativ från mindre tillverkare i utlandet. Om du inte kan komma förbi tull och moms på något sätt så lär det dock tyvärr bli dyrt med nuvarande valutakurser.
Åtminstone om du vill gå på det lättaste materialet som är cuben/dyneema composite.

Här är några tillverkare som jag känner till:
Mountain Laurel Designs
Zpacks
Locus Gear
Hyperlight Mountain Gear
 
Har kollat på just de där märkena och cuben verkar inte prisvärt direkt.

De verkar även vara dåliga på att ge alternativ när man inte använder vandringsstav.
 
Vill man ha lättare så kostar det...så är det bara. Tror inte att du kommer undan detta hur du än gör.

Vill du undvika vandringsstav så får du kånka runt på en mittstång istället som du inte kan använda till något annat...vilket du kan göra med vandringsstavar.

Eller hugga ner en lämplig pinne på plats.
 
Cuben...

...måste det inte vara. Ett tält i silnylon blir också väldigt lätt i förhållande till utrymmet. Ex vis locus gear gör bra grejor liksom mountain laurel design. Silnylon har vissa fördelar också, lättare att spänna fint och eftersom väven är lite elastisk krävs inga andra "stötdämpare" (vi har monterat kraftiga elastiska bandi-snoddar på några linor så att det blir mindre stumt).

...vi bär på vår mittstång, ingen av oss använder stavar som bara är i vägen för det mesta. En bra stång väger några hekto om tältet är litet. Till vårt Ultamid 4 valde vi en överstark stång för användning i lite tuffare väder. Trots detta bär vi fortfarande 2kg mindre än med vårt stiliga
Tarratält.

//J
 
Cuben/Dyneema har fördelar som mkt liten töjning och suverän brottstyrka men vilka är nackdelarna förrutom pris?

Thure
 
Tack för tipset om Locus Gear. Jag måste erkänna att jag blev sugen på ett Hapi med innertält för 1-2 pers. Jag tycker den hade fördelar både i design och vikt (och pris) jämfört med HMG och MLD motsvarigheter.
 
Jag menade lättare än Luxoutdoor....priset går upp rejält när man går på andra märken. Kör både ihopkopplade stavar och mittstång beroende vilket tält jag har med mig...allt från 1man till 6man, inga problem att bära.
 
Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till "vanligt " tält, då jag tycker tipitält fördelar överväger de nackdelar som finns.

Låg vikt och mycket utrymme
Modulärt...kan köra med 1man inner på alla mina tält med massor av plats om så önskas.

Exempel:
SLA5 med 1 man inner + mittstång = 1.4kg
Kan knö in cykel om jag vill, så utrymme finns i massor;)
DSC06557.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
Andra gången smäller man in 4 pers i samma tält för 2.6 kg
DSC08017.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
 
Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till "vanligt " tält, då jag tycker tipitält fördelar överväger de nackdelar som finns.

Låg vikt och mycket utrymme
Modulärt...kan köra med 1man inner på alla mina tält med massor av plats om så önskas.

Exempel:
SLA5 med 1 man inner + mittstång = 1.4kg
Kan knö in cykel om jag vill, så utrymme finns i massor;)
DSC06557.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
Andra gången smäller man in 4 pers i samma tält för 2.6 kg
DSC08017.jpg by Rickard Andersson, on Flickr

+1

Precis så, ska skaffa en 2-pers inner till vår fyra, då kan jag gå solo med 1,8 kg ca och ett slott men nära ståhöjd.

Våra hårdväderstält kommer nu till sin rätt på vinterturer och turer där pyramiden är svår att få stabil, klippa t ex.

//J
 
Cuben/Dyneema har fördelar som mkt liten töjning och suverän brottstyrka men vilka är nackdelarna förrutom pris?

Thure

Sämre nöttålighet. På yttertält har det knappast betydelse, men golv är kinkigare.

Det är också svårt att sy. Sömmarna kan töjas med läckor som följd. HMG t ex använder andra metoder med limning i kombination med vissa sömmar av det skälet.

Att materialet är stumt gör att förankringar utsätts för stora krafter ibland, det kan vara bra enligt vissa att mjuka upp genom att stötdämpa linorna med resår.

En ytterligare fördel är annars att materialet inte drar åt sig någon fukt.

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.