prylmarknadens alla point 65

Hej, jag funderar på att köpa en havskajak och vill väl ha en ganska billig, men som ändå har "bra prestanda". Så då jag lär köpa en begagnad brukar jag titta in på prylmarknaden som man väl ändå får säga har störst omsättning av kajaker på nätet!

Vad som har slagit mig är att de vanligaste kajakerna som säljs där är från point 65, varav de flesta är praktiskt taget oanvända!

Vad jag har förstått har dessa kajaker fått bra recentioner så jag undrar varför det är en sådan omsättning på just dessa!? Är det helt enkelt så att det säljs så många av dem eller passar de bara vissa paddlare?

Parallellimport

är svaret, skulle jag tro? Någon köper billigt i Estland och säljer som om de vore obetydligt begagnade sverigesålda. Vad kan marginalen vara? Kanske 3500-4000 kr i inköp i Estland, en slant för transport och kanske (förhoppningsvis) tull och moms och allt som skall till och sedan säljs den för 8000 kr? 9000 kr? som begagnad i Sverige. Det blir nog bortåt 3000 kr per kajak det.

Fråga om den är köpt i Sverige och be att få se kvitto. Det har ju betydelse eftersom du kan få del av garanti isåfall, medan det är tji om den är köpt i Estland (om du inte åker dit och reklamerar förstås). Är den inte köpt här skulle jag pruta.

Obs att detta är mina gissningar och inte ägnat att reta upp eventuella missnöjda svensk-pointköpare som bara vill byta och är beredda att ta en förlust.

Kalle E

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
De är ju relativt billiga så:

1. Det säljs många sådana

2. Många köper en sådan som sin första kajak, och investerar sedan i en dyrare

3. Många som köper kajak upptäcker att paddling inte var något för dem, eller så har de inte plats att förvara den.

Sedan förstår jag inte vad "bra prestanda" är för något? Det kan ju handla om hastighet eller förmåga att lasta eller något helt annat.

Re: Parallellimport

Kalle E; sa:
...en slant för transport och kanske (förhoppningsvis) tull och moms.

Estland är sedan den 1 maj medlem i EU. Mellan EU-länder handlar man tullfritt - det är en av grundidéerna med den inre marknaden.

Beträffande momsen är jag osäker, men den torde väl betalas i inköpslandet. Alla ni som importerar från Globetrotter mm. kan kanske redogöra för om ni betalar moms i Tyskland eller Sverige?

/Joakim

Import från just Globetrotter är missvisande, dom har så stor export till Sverige så där läggs mellanskillnaden till svensk momssats till priset.

gundj; sa:
Import från just Globetrotter är missvisande, dom har så stor export till Sverige så där läggs mellanskillnaden till svensk momssats till priset.

Det finns alltså en gräns för hur mycket ett företag får exportera till Sverige innan momsplikten flyttas hit. Hur högt kan den gränsen vara satt och når den estniska kajakfirmas export till Sverige över gränsen?

Någon som vet?

/Joakim

Banankontakt; sa:
Det finns alltså en gräns för hur mycket ett företag får exportera till Sverige innan momsplikten flyttas hit. Hur högt kan den gränsen vara satt och når den estniska kajakfirmas export till Sverige över gränsen?

Någon som vet?

/Joakim

Vi har ju diskutterat det här tidigare, gränsen gick väl vid 200 000. Men det handlar om hur man säljer. Säljer man via postorder till Sverige (som tex Globetrotter) så kan det bli svensk moms för svenskar om den totala exporten till Sverige överstiger 200 000. Men säljer man till Sverige genom att svenskar själva åker och handlar så betalar man ursprungslandets moms (i detta fall 16%? i Estland). Är det svenska företag som importerar och säljer i Sverige så gäller naturligtvis svensk moms.

Tillägg:

320 000 verkar tröskelvärdet vara:

http://www2.riksdagen.se/Internet\EUsvar.nsf/0/ED081AC7642ABA11C12566C2004A9C59?OpenDocument
[Ändrat av KLAGER 2004-06-22 kl 16:10]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén