prylmarknadens alla point 65

Hej, jag funderar på att köpa en havskajak och vill väl ha en ganska billig, men som ändå har "bra prestanda". Så då jag lär köpa en begagnad brukar jag titta in på prylmarknaden som man väl ändå får säga har störst omsättning av kajaker på nätet!

Vad som har slagit mig är att de vanligaste kajakerna som säljs där är från point 65, varav de flesta är praktiskt taget oanvända!

Vad jag har förstått har dessa kajaker fått bra recentioner så jag undrar varför det är en sådan omsättning på just dessa!? Är det helt enkelt så att det säljs så många av dem eller passar de bara vissa paddlare?
 
Parallellimport

är svaret, skulle jag tro? Någon köper billigt i Estland och säljer som om de vore obetydligt begagnade sverigesålda. Vad kan marginalen vara? Kanske 3500-4000 kr i inköp i Estland, en slant för transport och kanske (förhoppningsvis) tull och moms och allt som skall till och sedan säljs den för 8000 kr? 9000 kr? som begagnad i Sverige. Det blir nog bortåt 3000 kr per kajak det.

Fråga om den är köpt i Sverige och be att få se kvitto. Det har ju betydelse eftersom du kan få del av garanti isåfall, medan det är tji om den är köpt i Estland (om du inte åker dit och reklamerar förstås). Är den inte köpt här skulle jag pruta.

Obs att detta är mina gissningar och inte ägnat att reta upp eventuella missnöjda svensk-pointköpare som bara vill byta och är beredda att ta en förlust.

Kalle E
 
De är ju relativt billiga så:

1. Det säljs många sådana

2. Många köper en sådan som sin första kajak, och investerar sedan i en dyrare

3. Många som köper kajak upptäcker att paddling inte var något för dem, eller så har de inte plats att förvara den.

Sedan förstår jag inte vad "bra prestanda" är för något? Det kan ju handla om hastighet eller förmåga att lasta eller något helt annat.
 
Re: Parallellimport

Kalle E; sa:
...en slant för transport och kanske (förhoppningsvis) tull och moms.

Estland är sedan den 1 maj medlem i EU. Mellan EU-länder handlar man tullfritt - det är en av grundidéerna med den inre marknaden.

Beträffande momsen är jag osäker, men den torde väl betalas i inköpslandet. Alla ni som importerar från Globetrotter mm. kan kanske redogöra för om ni betalar moms i Tyskland eller Sverige?

/Joakim
 
Import från just Globetrotter är missvisande, dom har så stor export till Sverige så där läggs mellanskillnaden till svensk momssats till priset.
 
gundj; sa:
Import från just Globetrotter är missvisande, dom har så stor export till Sverige så där läggs mellanskillnaden till svensk momssats till priset.

Det finns alltså en gräns för hur mycket ett företag får exportera till Sverige innan momsplikten flyttas hit. Hur högt kan den gränsen vara satt och når den estniska kajakfirmas export till Sverige över gränsen?

Någon som vet?

/Joakim
 
Banankontakt; sa:
Det finns alltså en gräns för hur mycket ett företag får exportera till Sverige innan momsplikten flyttas hit. Hur högt kan den gränsen vara satt och når den estniska kajakfirmas export till Sverige över gränsen?

Någon som vet?

/Joakim

Vi har ju diskutterat det här tidigare, gränsen gick väl vid 200 000. Men det handlar om hur man säljer. Säljer man via postorder till Sverige (som tex Globetrotter) så kan det bli svensk moms för svenskar om den totala exporten till Sverige överstiger 200 000. Men säljer man till Sverige genom att svenskar själva åker och handlar så betalar man ursprungslandets moms (i detta fall 16%? i Estland). Är det svenska företag som importerar och säljer i Sverige så gäller naturligtvis svensk moms.

Tillägg:

320 000 verkar tröskelvärdet vara:

http://www2.riksdagen.se/Internet\EUsvar.nsf/0/ED081AC7642ABA11C12566C2004A9C59?OpenDocument
[Ändrat av KLAGER 2004-06-22 kl 16:10]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Disco-Kaj Point 65 slutar med glasfiberkajaker Paddling allmänt 52
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
Siven SKM och point 65 Paddling allmänt 37
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2
Kalle E Point 65 eller Hasle Explorer Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.