prova ryggsäckar

är på gång att köpa ryggsäck...runt 70 liter.
Kilade till Naturkompaniet (i Stockholm) men de har ju knappt en säck att prova. fanns nästan enbart sec från Haglöfs och några Lundhags.
Själv skulle jag vilja testa arcteryx bora och haglöfs viktor. Var kan man göra det i huvudstaden?
Man vill ju inte springa runt som en råtta mellan butikerna utan finna det mesta på samma ställe.

Testa på dessa ställen, dom har bra urval och dom säckar du vill ha.

- Sportkompaniet, kungsg/vasag
- KG i Solna, Huvudstav (tror jag)
- Playground, Olof palmesg (tror jag)

Lycka till
Uffe

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Allt inom ett stenkast, inklusive lunch.

rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
Själv skulle jag vilja testa arcteryx bora och haglöfs viktor. Var kan man göra det i huvudstaden?

Förutom de förslag som uffe gav så är ju Arcteryx importören ett givet ställe. Börja med att gå till Sportkompaniet. Tag därefter en Kebab på Kebabhouse och fortsätt över (Vasa)gatan till Tierrabutiken (vilken ägs av Arcteryximportören Sasquatch). Svårare än så behöver det inte vara.....för de mer våghalsiga kan omvändordning vara ett alternativ ;-)

/mats

idag var jag hos arcteryx och Sportkompaniet kring vasagatan efter rekomendationer ovan.
enligt en på sportkampiet fanns det nästan enbart 2 ryggsäckar som passade mig (jag är bara 173 cm lång).
det var bora 80 small och en norröna. båda i den högre prisklassen. våra svenska märken fick inte gott betyg alls utan sågs som gammalmodiga.
visst var säckarna sköna men tyckte bora hade lite för mycket remmar överallt. kändes som man trasslade in sig i ett fisknät.

har ni därute någon kunskap vilken ryggsäck som passar en kortis som jag?

MAcpac

Prova Macpac Glissade, minsta storleken (1). Finns på Playground. Vet inte var det ligger men det ska du väl kunna finna uppgifter om. Sitter perfekt på mig som också är 173 cm. Skulle vilja påstå att den spelar i samma division som Bora men kostar avsevärt mindre. Inte mycklet remmar som hänger och dinglar heller.

rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
enligt en på sportkampiet fanns det nästan enbart 2 ryggsäckar som passade mig (jag är bara 173 cm lång).
det var bora 80 small och en norröna.
har ni därute någon kunskap vilken ryggsäck som passar en kortis som jag?

Nu är det ju framför allt rygglängden som är viktig, även om kroppslängden sätter vissa gränser.

Hur som helst tycker jag att du fått bra alternativ att titta på. Men dessutom finns ju givetvis "klassikern" Berghaus Vulcan/Atlas. En i storlek 2 borde nog vara perfekt, har du väldigt lång rygg kanske en 3:a. Förvånar mig att de inte nämnde dem på Sportkompaniet. Sedan finns ju en riktig "doldis" som sällan går att få tag på (IMO usel marknadsföring), nämligen Vaudes sortiment.

/mats (ännu en av dessa Vulcanister, nästan lika vanliga på Utsidan som Hillebaner)

Ram?

Jag tillhör också de kortare (173 cm och därtill långa ben), men ville ändå ha en säck på runt 100 L. Den bästa lösningen för mig blev en Norröna ramsäck, recon pack. Visst är den lite tyngre än de flesta moderna softsäckar men bärkomforten kan inte jämföras. Med ram behöver inte ryggen staga upp en lång säck.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips