Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska

Hej,

För kanotäventyr och andra blöta aktiviteter är en säck som inte bara har ett regnskydd utan är helt vattentät att föredra. Därför funderar jag på att tillverka helt nya och säckar till en Alaska som redan har ett förträffligt bärsystem till relativt låg vikt/kostnad.

Jag har tidigare tillverkat en packraft (https://www.diypackraft.com/) och tänkte använda samma metod eftersom jag redan har verktyg/kunskap.

För att hålla det enkelt och maximera tänker jag en stor säck på runt ~70l med rullstängning i toppen, TPU-sidan kommer vara utåt men förstärkas dubbelt på utsatta ställen och då blir de med väven utåt. Meshficka på utsidan och ett gäng fästpunkter för spötub, håv, Thermos, sittunderlag, etc.

Är det någon som provat något liknande? Eller ännu bättre, hittat befintliga sjösäckar som enkelt kan modifiera för att passa en Alaska, eller har förslag på något jag borde inkludera i designen?

Har själv knappt använt en Alaska, så jag har inte så mycket erfarenhet av ryggsäcken i sig, projektet är för min brors räkning då jag redan har en Arcteryx Naos.

Tänker mig denna väv men skulle helst ha vit/ljus insida (ej TPU sidan), någon som har tips?

.
 
Stadgan och stabiliteten på en ramryggsäck sitter ju i ramen varför du kan vara ganska flexibel med säcken. Varför inte välja en tillräckligt stor drybag med rullstängning i slitstarkt material från Ortlieb, Sea-to-Summit eller dylikt och anpassa den för montering på ramen? Det är ju bara några få fästpunkter du behöver addera. Spötuber mm fäster du på ramen med spännband, inte på själva säcken.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag har packat ramryggsäck med svart sopsäck inuti med knut på säcken överst och är man försiktig när man packar upp och ner saker så håller det tämligen tätt.

/Patrik
 
Stadgan och stabiliteten på en ramryggsäck sitter ju i ramen varför du kan vara ganska flexibel med säcken. Varför inte välja en tillräckligt stor drybag med rullstängning i slitstarkt material från Ortlieb, Sea-to-Summit eller dylikt och anpassa den för montering på ramen? Det är ju bara några få fästpunkter du behöver addera. Spötuber mm fäster du på ramen med spännband, inte på själva säcken.
Finns en del att välja på men svårt att veta hur de kommer matcha säcken då mått sällan är så detaljerade. Att modifera befintliga säckar är ibland knepigt då de kan ha helt andra svetsegenskaper än TPU, har tillverkat cykelväskor av kanotsäckar tidigare och det var en utmaning.

Att tillverka från scratch lockar mest pga anpassning/pris om ingen har erfarenhet från en hur en viss säck matchar. Sen kanske man ska gå upp från 170g/m2 till runt 250g/m2 som sitter i min packraft, det är ordentligt slitstarkt och lätt att laga om man sätter en krok i det.

Jag har packat ramryggsäck med svart sopsäck inuti med knut på säcken överst och är man försiktig när man packar upp och ner saker så håller det tämligen tätt.

/Patrik

Jo det är ett beprövat knep, men för en säck som ska ligga i durken och skvalpa runt eller tåla en kapsejsning så vill jag gärna köra lite säkrare (men extra skydd för sovsäck ändå). Dessutom tycker jag det blir så trist när ryggsäcken är genomsur och ska upp på ryggen vid ett lyft. För vanlig vandring skulle jag köra sopsäck, men för packraft/kanot etc vill jag gärna ha lite säkrare lösning. Tidigare tur med raftbåt innebar en väldigt kall sista natt för den kamrat som körde på sopsäck då det sprang läck in till alla kläder och sovsäck :)
 
Ett alternativ är ju att köpa flera färdiga påsar och fixa fästanordningar på dem (eller bara dra fast dem med spännremmaR). Dels blir det modulärt, dels minskar sannolikheten att allt ska bli blött. Ska mycket till för att punktera alla samtidigt. Smidigt att kunna dela upp packningen också.

Om en av påsarna i sig är en vattentät ryggsäck har du dessutom en dagrygga för små exkursioner om andan faller på.

Nackdelen är uppenbar: Du får inte pyssla lika mycket.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips