Problem starta Colman 533

Hej, har lätt panik!

Har ett Colman 533 men kan inte få det att starta trots sett instruktionsfilm. Problemet är att jag inte får upp trycket, det blir inget tryck alls vilket innebär att det inte blir det väsande ljudet. Vad är felet? Någon som vet?

Sedan går det inte att låsa öppnare till stången man pumpar upp trycket med. Ratten har inget stopp som låser den. Vad är felet? Någon som vet?

Mvh Stefan

Har du stängt alla bränsleventiler mellan tanken & brännaren FÖRE du försöker bygga upp tryck?

Nu har jag just inget Coleman, men 2 MSR, 1 Optimus & 1 Primus, och alla fungerar principiellt likadant.

Vilka bränslen är godkända till köket? Jag tror White Gas/Kemiskt ren bensin är godkänt (?), OBSERVERA tror, isf hade jag kört på Alkylatbensin för det är billigt & finns överallt. Men se nu för Guds skull till att ta reda på avsedda bränslen, för jag har dålig mottagning, så jag har svårt att googla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Inte alla pumpar går att låsa i bottenläge, ingen av mina pumpar är låsbara. Är din låsbar, låser den säkerligen med bajonettfattning d.v.s. du trycker ner, behåller trycket & vrider 90 grader.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Skyddsåtgärder

För att pumphandtaget skall stanna i nedersta läget då pumpen inte används. Och inte sticka ut och riskera att brytas av vid transport.

Dessutom är det en indikation på läckande backventil i pumpen om det kommer bränsle ur hålet.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips