Stänger er GPS av sig omotiverat?

Hej!

Vill här tipsa er om vad jag gjorde med min Garmin 60 CS när den ibland hade börjat stänga av sig helt utan anledning. Jag har sett att problemet verkar finnas med Garmins 60-modell och även med Vista-modellen.

Bakgrund:
För två år sen upptäckte jag efter en halvtimmes skridskotur att min display på GPS:en hade ”slocknat”, trots bra batterier. Men den gick igång igen vid återstart utan problem. När jag sedan återigen en halvtimme senare tittade på den så hade den ännu en gång stängt av sig… Provade då att byta batterier men det blev ingen skillnad, den stängde säkert av sig 10 gånger under den skridskoturen. Jag såg också att displayen liksom sakta ”tynade bort” när den stängde av sig, och ibland återkom den utan omstart när jag fingrade lite på GPS:en. När jag sedan provade GPS:en vid andra tillfällen så som i bilen, i bröstfickan vid promenader, eller i båten, på cykeln sommartid, utomlands, så har inte det här problemet uppstått.

För några veckor sedan så uppstod återigen det här problemet att den stängde av sig, säkert 20 gånger på en skridskotur! Jag såg t.o.m displayen ”tyna bort” visandes ”fullt batteri”… så borde det inte vara om det var batterierna som var problemet!? Vid en skridskotur en vecka senare var det likadant, men då gick det inte ens att återstarta den efter halva skridskoturen. Väl hemma och vid testpromenader med den i bröstfickan så fungerade den varje gång!

Jag har även provat att böja ut de metallbleck som går emot batterierna, och gjort rent dem, men den krånglade ändå när jag var ute och åkte skridskor.

Åtgärd:
Eftersom nått måste göras och den är för gammal för att en garanti ska gälla så tog jag mig an att skruva isär den för att se om det är något som jag själv kan åtgärda? Det är 6 stjärnskruvar på baksidan, utanför och innanför batterilocket, sedan är det bara att försiktigt dra isär halvorna medans man ser till att inte gummi/silikon-packningen går sönder (det var inte svårt att lossa den). Samtidigt får man försiktigt dra bort den/lossa den halvan (batterihalvan) från den övre gummerade delen, som var fastlimmad, men ändå släppte lätt.

När väl ”batterihalvan” av GPS:en var lossad så fanns det ett par sladdar från den halvan som gick till ett kretskort bl.a. Det var sladdar som anslöt till ett par av uttagen på baksidan. Dom fick sitta kvar.

MEN! Redan här såg jag en tänkbar ”felkälla”! Strömmen från batterierna överförs inte via sladdar till kretskortet utan via två vinklade ”släpskor” av metall som i sin tur trycks mekaniskt mot två metallytor på kretskortet. Likadant är överföringen från några av de externa ”sladdanslutningarna” på baksidan av GPS:en, det sker genom mekaniskt tryck från fjädrande metallstift till små fasta metallplattor på kretskortet. För mig är det inte otänkbart att de här två metallstiften som överför strömmen från batterierna tappat sin mekaniska spänst genom åren, alternativt fått en tunn liten beläggning på sig/mellan sig, och metallytan på kretskortet. Jag böjde försiktigt ut metallstiften lite och gjorde rent metallytorna med sprit. Gjorde sedan rent silikongummipackningen och smörjde in den med lite silikonfett och monterade ihop den tillsammans med lite limning av den övre gummidelen med LiqueSole (testade också att GPS:en gick igång innan jag skruvade ihop halvorna). Eftersom den svarta övre gummidelen på min gamla 60 CS har börjat torka så gav jag även hela den delen ett par tunna omgångar av LiqueSole som fick torka i några dagar.

Slutsats:
Efter den här åtgärden fungerar nu GPS:en helt perfekt igen, den har hittills inte stängt av sig en enda gång trots hela dagar ute i minusgrader, på skridskor! När min 60 CS tidigare utsattes för minusgrader i en halvtimme/timme efter starten vid skridskoåkning (sitter på ena axelremmen till ryggsäcken) så påverkade tydligen kylan så småningom metallen (släpskorna) inuti GPS:en som överför strömmen via ”självtryck/spänst” till kretskortet så mycket så att den helt enkelt fick ett ”strömavbrott”. Minusgrader får ju metall att krympa, vilket var tillräckligt för att strömmen från batterierna sakta kopplades bort! Det var därför som jag inte i andra sammanhang kunde provocera fram det här felet. På sommaren är det tillräckligt varmt för att det ska fungera ändå, liksom det är att ha den i jackfickan eller i bilen. Om detta fel skulle uppstå igen så skulle jag löda dit ett par sladdar som får överföra strömmen till kretskortet istället för att låta metallstiften göra det!

Mvh!
 
En klassiker

En klassiker när det gäller omotiverade avstängningar av GPS-mottagare vid bl.a. terrängcykling är att kontrollera om batterierna kan glappa i batterifacket. Detta görs enklast genom att skaka mottagaren och lyssna efter missljud. Glappande batterier leder ju till att mottagaren stänger av sig.

På min gamla Silva Multinavigator botades detta genom att stoppa i lite papper i batterifacket för att inte batterierna skulle kunna skaka. På vissa gamla Garmin så finns det speciella batterikuddar att införskaffa, som har ungefär samma funktion.
/Niklas
 
Min 60CSx stängde av sig en gång i somras, precis som du beskriver med att skärmen bleknar bort. Jag hittade inget egentligt fel annat än att batterilocket var lite sprucket. Jag köpte ett nytt lock för säkerhets skull och felet har inte upprepats. Jag tror att det nya hela locket ger lite mer tryck "inåt apparaten" på batterierna så att metallblecken du beskriver ger bättre kontakt mot kretskortet.

Om den stänger av sig igen så vet jag hur jag ska gå tillväga. Tack för beskrivningen.
 

avslutad210712

Gäst
Ett ganska vanligt fel på de första 60-modellerna. Efter kontakt med Garmin England fick jag små gummikuddar att fästa bakom batterikontakterna (i batterifacket) och efter det har min (och min kompis) fungerat utan problem. Går säkert att tillverka gummikuddarna själv av tätningslist eller liknande.
 
Ett ganska vanligt fel på de första 60-modellerna. Efter kontakt med Garmin England fick jag små gummikuddar att fästa bakom batterikontakterna (i batterifacket) och efter det har min (och min kompis) fungerat utan problem. Går säkert att tillverka gummikuddarna själv av tätningslist eller liknande.

Hej!

Vill bara förtydliga att min åtgärd för att återigen få min GPS att fungera perfekt igen, INTE bottnade i problem med batteriernas kontakt med sina metallbleck i batterifacket, utan problemet låg alltså "djupare" än så.

Mvh!
 

avslutad210712

Gäst
Hej!

Vill bara förtydliga att min åtgärd för att återigen få min GPS att fungera perfekt igen, INTE bottnade i problem med batteriernas kontakt med sina metallbleck i batterifacket, utan problemet låg alltså "djupare" än så.

Mvh!

Förstod det men alltid lättare att börja lite grundare och slippa plocka isär manicken :)

Dessutom var det bra att få veta att det kan finnas ytterligare en felkälla ifall den skulle börja strula igen.
 
Ett klassiskt problem.
Min gamla GPSMAP176 som jag har på MC:n (som ju som de flesta MC vibrerar dessutom) skulle inte ha en chans att funka utan strömmatning från MC:n om man inte gör ett litet enkelt trick. Det är dessutom 4 st R6 som skall ha kontakt med lätt tveksamma bleck. Att böja på dem kommer nog så småningom att leda till att blecken går av.
Tilläggas skall att jag för det mesta använder laddningsbara NiMH-batterier.

Skaffa lite gummivulktejp, finns t.ex. hos Clas Ohlson art.nr 34-321-1
Tejpen är sådan som häftar mot sig själv och bildar en homogen gummimassa efter en kort stund.
Klipp till en ca 1-2 mm bred remsa, 2-3 cm lång.
Sträck ganska väl och linda den runt batteriet på två ställen, på lite olika avstånd från batteriets ändar (t.ex ca 1/2 cm och ca 1 cm).
Tryck med tummen en stund så att tejpen vulkar ihop.
Man får då ett par gummibandsliknade ringar runt batteriet.
Ringarna får inte komma emot ringen på det närliggande batteriet, därav de olika avstånden från ändarna då batterierna ligger skavfötters.
Gummiringarna är lite lätt klibbiga på ytan så batterierna ligger i ett järngrepp i gps:en batterifack.
Har funkat helt invändningsfritt för mig i många år.
 
Tack Ehrsa

för din redogörelse. Min Vista HCx fungerade perfekt första året men den har nu stängt av sig några gånger under skridskoåkning. Har börjat med att böja batteriblecken.

Nästa steg om inte felet minskat i frekvens blir att gå djupare som du gjorde.

Någon som tagit isär Vista HCx ad modum Ehrsa?

Thure
 
för din redogörelse. Min Vista HCx fungerade perfekt första året men den har nu stängt av sig några gånger under skridskoåkning. Har börjat med att böja batteriblecken.

Nästa steg om inte felet minskat i frekvens blir att gå djupare som du gjorde.

Någon som tagit isär Vista HCx ad modum Ehrsa?

Thure

Hej! Thure

Ja, se upp med blecken som går emot batterierna, dom är rätt så ömtåliga! Det är lite förvånande att överföringen av strömmen från batterierna inuti GPS:en överförs via simpla "släpskor/metallbleck" som tappar sin spänst med tiden, eller riskerar få en tunn hinna av beläggning på sig, så att strömmen hindras. Det borde givetvis vara lödda sladdar till kretskortet istället.. Jag kan tro att det kan finnas samma problematik på Vistan också!?

Ser att några här ovan kommenterar det som om det var problem mellan själva batterierna och dess kontaktytor, men så var som sagt inte fallet.

Inte förrän efter jag hade monterat ihop GPS:en kom jag givetvis på att jag borde ha fotograferat det hela... så typiskt!

Mvh!
 
Vill här tipsa er om vad jag gjorde med min Garmin 60 CS när den ibland hade börjat stänga av sig helt utan anledning.

Ja - det där tror jag obetingat på! Otaliga är de apparater jag tagit isär, sprayat med CRC oxidlösare och därefter sprayat med lithiumfett. Alltifrån dragkrokens elkontakt på bilen till mobiltelefonen.

Min Garmin 278 har, tack och lov, inte bråkat. Men jag sprayade antennkontakt, elkontakt och USB-anslutning med vattenfast lithiumfett direkt när den var ny. Den har suttit i mer än 50 timmar slagregn på min MC och funkar ännu.
 
Mera tips med reparationer

Tack Ehrsa,

Det som brukar finnas monterat i medicinsk apparatur är silikonslangar bakom batteriblecken, för metallen är ganska spröd och kan spricka/gå av om man böjer batteriblecket för mycket. En fjäder hade suttit bättre som batteribleck.

Bättre lösning är en sladd från batterifacket till krestkortet, dock en dyrare lösning. Men det ser man i mera proffsionella apparater.

För att öka trycket på batteriet från batteriluckan kan sätta något mjukt och spänstigt material som inte tar upp fukt. T.ex. en tunn silikonslang över batteriet.

För att ta bort oxidationen på krestkortet finns det flera olika kontaktsprayer på marknaden och det lämnar skyddande oljefilm. Spruta kontaktsprayen på en bomullstopsen och gnugga därefter rent kontaktytorna. Ska man ha bra bomullstops som går att använda till ömtåligare saker ska man köpa från Apoteket, skaftet är gjort i trä och är längre än de från mataffären.

Man ska vara försiktig med kemikalier på plasten, det kan hända saker som man inte trodde skulle hända. I mitt jobb har vissa plaster krackelerat sönder på några sekunder p.g.a. gänglåsning Loctite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
goranwi Garmin 60CSx - Bank/bankomat stänger av?? Navigering 8
123456 Etrex stänger av sig själv Navigering 2
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.