Problem med prasslande byxor

Kollar lite efter några sköna byxor som har en bra passform, inte tights men tighta kanske åt softshell hållet och med fickor, syntet.
Jag ska vandra i dom under sommaren i fjällen.
Jag tycker att vanliga byxor typ Fjällräven, gröna millitär byxor osv. är så stora med mycket prasslande från allt tyg. Har någon tips?

Ola A.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Mithril är OK.

Frågan har varit uppe tidigare. Se t ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26689

I en annan tråd som egentligen gällde korta klätterbyxor nämndes långbrallorna prAna Stretch Zion Pants

Norröna hade för ett par år sedan ett par mjuka sommarbyxor i microfiber som jag har för mig hette Kolsås. De är sköna och prasslar inte. Nu finns de inte på deras hemsida men där finns OffTrack bukse mikrofiber som verkar snarlika. http://www.norrona.com/web/homepage.nsf/web/index.html

Norröna har också softshellbyxor Svellnos bukse.

Tights tycker jag inte du skall utesluta om du inte får utslag av bara tanken. Se t ex Norrönas OffTrack vindtett tights men det finns mycket annat att välja på i vanliga sportbutiker.

Thure

GLEIPNER

Angående Klättermusen byxor, någon som har någon erfarenhet av GLEIPNER byxorna?
Kanske inte är så "Tajta" o lite "tyngre" byxor än vad som eftrefrågas eller?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips