lätta tunna myggsäkra byxor / tights

Det mesta med tättvävt tyg, vindbyxor eller vandrings byxor, UTAN alltför mycket stretch i tyget funkar. Stretch blir väldigt glest då det tänjs ut.
Blir det inte väldigt varmt att vandra med ullångkalsonger?
Dom ska självklart med som förstärknings-/mysplagg men försök gå så svalt klädd som möjligt och dra på något varmare vid raster/övernattning.
 
Jag kör med Houdini Liquid Rock Pants för allt friluftsliv i plusgrader. Tunna, väger strax över 200g i L, vindresistenta men andas och myggtäta. De verkar outslitliga, jag har tre par jag varierar mellan och det äldsta paret är över 10 år. På ett av paren sprack en söm, men det lagade Houdini på livstidsgarantin.
Till i år har de uppgraderat och bytt namn på modellen, men kolla på deras hemsida så hittar du den.

Hur lång är du? Tänkte själv köpa L, jag är 190 lång. Kanske behövr XL men enligt houdinis storlekstabell verkar XL va överdrivet stora i midjan
 
Hur lång är du? Tänkte själv köpa L, jag är 190 lång. Kanske behövr XL men enligt houdinis storlekstabell verkar XL va överdrivet stora i midjan
Jag har tidigare provat dessa och är som du 190 cm lång. Tyvärr måste jag gå ner i M för att de inte skulle ramla ner i knävecken. Då M var för kort för mig blev det inget köp, vilket är synd då jag tycker det verkar vara bra byxor.
 
Tulipanaros frågar du efter och det finns inte i sinnevärlden, nätylle är de svalaste och tätvävda jobbarbyxor utan byxkrok och med nätfickor invändigt utan alltför mycket last i själv har jag pappersnäsdukar och kartan i dem. Fungerar bäst för mig.

go tur
 
Jag bumpar upp den här tråden då jag ännu inte funnit den perfekta, tunna vandringsbyxan som det är smidigt att göra lager med samt som myggen inte biter sönder mig i.

Jag kan motsäga ett par påståenden i tråden, det ena att myggen inte skulle bita igenom bara det inte är stretch:

Jag har blivit fullkomligt massakerad av mygg i Dalaskogarna i Fjällräven Midsummer och då inte bara vid stretchen utan de biter även igenom den hyfsat täta G1000-light-väven REJÄLT. Och då snackar vi inte ens en lättpackarbyxa i ordets rätta bemärkelse då den ändå väger 300 g i dam.

Det andra att vindbyxor skulle stå emot mygg:

Nästa brutalt rödprickiga rumpa hade jag efter en fjälltur i Salomon Outspeed pant. Detta är en polyesterbyxa på drygt 200 g och är i något tjockare väv än Dobsombyxan som nämns här som är mer som en enkel vindbyxa. Håller alltså INTE mot mygg även om mina är löst sittande.

Det som möjligen skulle kunna funka för min del är en rejält lätt byxa men med tillräcklig förstärkning över just rumpan och framsida lår där byxor tenderar att ligga platt emot. Bakfickor kan också fylla en funktion mot myggen. Har aldrig blivit rumpbiten genom bakfickor.
 
Tänkte vandra i ull-långkalsonger men myggen biter igenom, kan någon tipsa om lätta byxor som andas bra att vandra med i fjällen. Jag vill alltså inte ha klassiska vandringsbyxor, typ fjällräven, utan tänker mer i löpartights eller något, gärna snabbtorkande. Tacksam för tips.
Jag har testkört i myggors skogen ett par

Bergans Vandre Light Softshell Pants. Har funderat hittills. Men på fjället går jag i vindbyxor från Arcterix. Tyvärr har modellen utgått men det finns flera vindbyxor i deras sortiment.​

 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.