Skit i tältet, gå direkt på kåtan. Som åttaåring hade jag gjort extremt omoraliska handlingar för att få pappa att byta fjällräventältet mot ett indiantält, fatta vilken grej! Sova i indiantält liksom, sååå cleant! Dessutom mkt mysigare än alla tält på marknaden. Jag har använt min i fjällen och liknande på svalbard och tyckt att det funkat utan större problem. Fast mest har det använts i skogarna hemmavid.
Köpte mitt från bison i yttre enebakk en bit utanför Oslo, tror nån stackare som heter pointer daniel säljer dem i sverige. Mitt kostade ca 2100 sekiner, men då är det fyra goddamned meter i diameter och 2.7 meter högt. I grundutförande från tillverkaren väger det 6 kilo, men byter man ut pinnarna man får med samt gör en bättre och lättare packpåse kommer man ner betydligt i vikt. Och du har ett indiantält, bara en sån sak! Tänk dig själv när grabben kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet och berättar att han sovit i indiantält med farsan/morsan nån vecka i fjällen, hur cool kommer inte han vara då?
Kåta är ljuset.. Fast jag leker mest att det är ett indiantält, designen är i stort sett identiska, och indianer är lite mer exotiska, går ju inte navajoradio på p2 liksom..
EDIT: finns någon tråd om att vandra med barn och kåta, eller om det bara handlade om kåta och barn, hursomhaver fanns det lite tips där