Prisvärt 2-mannatält efterlyses

I sommar tänkte jag ta med min 8-åriga son på en första fjällvandring. Jag gissar att jag kommer att få bära en hel del av den tyngre packningen själv och jag behöver därför tänka till vid valet av utrustning.

Vi kommer att behöva ett tält för två personer, men kassan är skral och "blocket" har inte ännu erbjudit någonting intressant. Har någon tips på ett lätt och smidigt tvåmannatält som inte kostar skjortan?

Tacksam för tips om tält, men även annat som kan vara bra att tänka på vid första vandringen med barn.

Glad påsk!

/ Kajsa
 
Mitt förslag är att kolla på Intersport och Stadium. Deras egna märke, McKinley och Everest är bra grejer i förhållande till priset.
 
Ett tält från vaude tex. taurus.
Inte speciellt dyra och allt för tunga.

Tyvärr vet jag inget om kvaliten så det får nån annan svara för.
 
Vaude

Tält från Vaude blir även mitt tips. Har ett Mark II som jag, förutom ett fel som tillverkaren löste utan dröjsmål, har varit nöjd med. De har en del modeller som kan vara värda att kika på.

MVH
/Mikael
 
Tält från Vaude blir även mitt tips. Har ett Mark II som jag, förutom ett fel som tillverkaren löste utan dröjsmål, har varit nöjd med. De har en del modeller som kan vara värda att kika på.

MVH
/Mikael

Jag har ett Vaude Taurus I (använt i 4 år och ca 15 veckors tältande i sörmland, skärgården, norra jämtland och gotland) som sägs vara för två pers, det är sant att det går in två pers men ingen packning och absiden är förliten för att få platts med ryggan och samtidigt kunna komma in och ut ur tältet. Har aldrig råkat ut för att regn har lyckats tränga in. Jag rekommenderar Taurus II avsett för tre pers, här kan du hitta några recensioner av tältet: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1420

God Tur!
Anders
 
McKinley Duolite

är ett enkelvävstält som är enkelt att använda. 1.5 kg och 1500kr. Det har ingen absid dock, så ni får lämna packningen utanför eller ha den under fötterna. För en person är det ett bra tält, för två kan det nog vara lite trångt, iaf om man vill ha med packningen också. Men en 8-åring är ju inte så stor, så då tror jag att ni ryms bra!
Men jag vet inte om tältet finns kvar? Intersport hade det förr iaf.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Guldhönan Prisvärt 4-mannatält till familjen? Bo och sova 1
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Eli Sabeth Prisvärt tält för tre Bo och sova 4
RedBreather Prisvärt tält för 2 personer Bo och sova 5
4nders Prisvärt kompakt tält? Bo och sova 1
filto338 Prisvärt tält Bo och sova 27
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
Vimes 2 3-mannatält för långa vuxna och glada barn (pandemianpassning av sommaren) Bo och sova 15
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
Michael Jönsson Tips - Amerikanskt 2-mannatält i NYC. Bo och sova 2
humbug 2-mannatält Bo och sova 3
Nettchen Sovsäck -5 och kallare efterlyses Bo och sova 42
Lull Efterlyses: Tältstänger till Vaudetält! Bo och sova 6
katjak Tips om sovsäckar efterlyses! Bo och sova 21
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
lagher Knäppetält efterlyses Bo och sova 14
vindskyddsbyggarproffs efterlyses Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.