Primus EtaPower MF och bensin problem

Jag har testat mitt lite mer nu, har smält snö och det fungerade fint och har kokat kaffe med det utan problem. Men detta gjordes i fint väder, det var nog närmare 5 plusgrader då.
Jag har inte böjt röret men mina tidigare observationer står fast., det skulle nog må bra av att vara mer inne i lågan, men det är ju ett problem som är lätt att fixa tycker jag.

Har även funderat på en sak till.
Låt oss säga att röret är vamt och fint, lågan är blå och förgasningen är i full gång. Efter det att det blivit till gas går ju röret i en stor böj ner förbi förvärmningen och sedan tillbaka upp i själva brännaren. Om köket står lite dåligt till på snö eller i stark kyla/vind. Är det då inte risk att det blir lite för kallt där ute så att gasen börjar återgång mot vätska igen?

Eller är förgasningsproceduren så genomgående att bindningar bryts/nya föreningar skapats så nedkylning inte kan ge detta problem?
 
Men hallå?

Om jag läst denna tråd rätt så:
1 Köket fungerar inte pga felkonstruktion eller tillverkningsfel
2 Tillverkaren håller med om det
3 Ni reparerar och byter och grejar och det blir bättre, men inte bra.

Varför byter ni inte till ett nytt som är rätt tillverkat, eller tar pengarna och köper ett annat märke som fungerar??
Hålla på och böja rören så det funkar, eller vänta på begagnade rör från Estland, eller nya fast det kommer att ta tid????
En produkt som inte funkar ska väl tillverkaren fixa till eller så häver ni köpet!

Förvirrad

Mikael
 
Test med nytt rör

Hej allesammans,

Jag fick mitt nya rör från Primus under förra veckan och gjorde lite tester i helgen. Det nya röret gör mycket riktigt att böjen sitter mer inne i lågan dock tyckte jag det bara funkade "lagom bra med det nya röret och det fungerarde sämre än orginalröret efter jag hade böjt till det.

Jag har precis kommit hem från Abisko där jag använde köket dagligen i snön för att smälta och värma vatten och för detta ändamål funkar köket bra.

+ Väskan som följer med är otroligt bra som värmehållare. Man ställer ner hela kastrullen och vattnet håller sig hett 10-30 minuter.
+ Snabbt att koka upp. När det det väl fungerar alltså.
+ Praktiskt system för bensinhantering.

- Problem att få det att fungera som det skall.
- Bensinflaskan får inte riktigt plats om man har pumpen fastskruvad.
- Instruktionsboken är felaktig och direkt vådlig då de bytt värmeskyddet som skulel finnas med från början mot en duk i tjockt material för att skydda brännaren.
- Hela kökspaketet är stort.
- Efter 2 veckors användning har jag redan fått bucklor i locket = stekpannan.
- Det går inte att steka med vindskyddet på plats och man måste då steka utan vilket är i princip omöjligt i blåst.

Bortser man från alla dessa minus så är det ett bra kök ;/
För 1500:- förväntar jag mig mer!

@Mikael_B Det är precis vad jag tänker göra. behövde dock ett kök i förra veckan och ville gem dem en chans att fixa det.
 
Jag känner till viss del igen mig i ett par av problemen jag läser om här. Då jag för första gången använde köket med bensin (heptan) så hade jag också problem med läckande bränsle som resulterade i en låga på kanten av köket. Det stod rätt snart klart för mig att det inte skulle vara så och att bränslet antingen läkte ut innan det fick en chans att antändas eller att det inte förvärmdes ordentligt.

Väl hemma så skruvade jag isär och drog åt ventilen hårdare. Därefter testade jag igen och denna gång försvann läckandet helt, åtminstone i flytande form. Det enda felet jag då såg var en liten liten gaslåga som brann sidledes ut från röret istället för där den ordinarie gaslågan var. Detta ser jag dock inte som något problem då det varken sotar ner kastrullen eller inte mer än försumbart ökar bränsleåtgången.

Mitt tips är därför att dra åt ventilen extra.

Mitt nuvarande omdöme om köket är att det är rätt effektivt och har främst två saker som är en fördel gentemot Omnifuel (som är min favorit) och det är: 1) ett riktigt vindskydd och 2) bra kastruller med värmeledarna. Kastrullerna kan man i och försig köpa löst också.

Nackdelarna är att det lite fippligare att använda (än Omnifuel), lite lite ömtåligare och helt allmänt inte lika ninja.
 
Hej,

Jag har ett sådant kök och även jag hade en del problem med att få en bra, blå låga som var stadig utan att flamma upp i en gul, sotande låga när jag körde med miljöbensin. Jag upptäckte att mitt problem orsakades av för högt tryck i flaskan, vilket gjorde att bränslet passerade förvärmingen för fort. Kan vara värt att testa lägre tryck i flaskan om man har problem med gul låga. 10-12 pump fungerar bra för mig med liten, halvfull flaska. Hoppas detta hjälper någon.
 
Sistnämda och även tidigare problem verka hänga ihop att förgasarlingan inte blir tillräckligt varm och munstycket förbrukar mer gas än som hinner produceras med den tankryck man har...

nu har jag inte kört så mycket kallt och tillsvidare så håller jag mig nog kvar vid gas för att slippa den typen av problem, dock har jag noterat om man vätskematar även med campingasol (upp och nedvänd tub när det är kallt) så kan man stöta på samma problem då att koka upp flytande bränsle själ tydligen väldigt mycket värme och det gäller att slinga ligger där det är hett i lågan...
 
Om varför inte elda med sprit, röd , ren eller giftig träsprit.

Sprit dödar packningarna. Sprit har halva energinnehållet mot bensin/fotogen.
Kök som inte fungerar perfekt kan man inte ha med för att man bär dem, är beroende av dem och har inte tid att mickla....
Nya kök som inte fungerar direkt är inte färdigutvecklade. Kommer fabrikanten och ber dig göra R&D för honom, be om ett skriftligt avtal, glöm inte din lönedel....
Att behöva byta eller justera delar på nya kök tyder på att de inte är färdigutvecklade.
Allmänt är ett gott råd när det gäller teknik, bli inte nollseriefånge, dvs köp när produkten bevisligen funnits på marknaden ett tag och att nöjda kunder rekommenderar den.... på rean börjar priset närma sig vad produkten är värd...
Lycka till!
 
Tänkte väcka liv i denna gamla tråd lite kort bara.

Är det någon som löst/fått en bra lösning på detta?

Jag hade köket med mig på två turer i somras och även om det fungerade så fungerade det inte tillräckligt bra med tanke på vad det är. Dvs jag kunde laga mat, koka soppa osv men det tåg onödigt lång tid, men det drog inte speciellt mycket bränsle. Så det är inte energi-oeffektivt i sig, snarast så att det inte kan pressa fram tillräckligt.

Endast en gång fick jag en väldigt trevlig låga, närmare 40 cm hög och blå och fin. Det var inne i en stuga som var lagomt varm och skön.

Testade igen tidigare i vintras och visst, vatten kokade i minusgrader med. Men det tog lång tid. Tog då kontakt med Primus och han som svarade undrade om det kanske är munstycket som det är fel på, bad mig testa med gasmunstycke och se om effekten minskas. Det skulle i så fall tyda på att bensinmynstycke är igentäppt/fel, men jag har inte orkat testa det än.

En till sak jag undrar över som någon som har ett fullt fungerade kök kan svara på, hur stor låga ska man kunna få ut? Alternativt, hur snabbt ska en liter vatten kunna värmas till kok? Jag kör köket på kemisk ren bensin (heptan?).
 
Man måste modifiera förvärmningsslingan. I nyskick ligger den i nivå med brännaren. Om man böjer upp den så att den är ovanför brännaren funkar det bättre.
 
Avhjälpning problem

Köpte ett Primus EtaPower MF här om veckan.
Fasligt vilka problem det var att få fin låga med bensin som bränsle. Trots att förvärmningsslingan blev ordentligt varm.
Slängde några ord med Primus och de bad mig kolla om det var en wire instucken i förvärmningsslingan.
Tog en titt och "icke sa nicke" ingen wire. Fick en wire skickad till mig och när jag monterat den så fick jag en perfekt låga.

Tack Primus
 
Aha - man har en 'koksten' i röret för att det skall gasa jämnare - med andra ord hade man problem med stötkokning och därför fick ojämn gasmatning - tror jag såg en sådan lösning i någon annan brännare med förgasarrör av något annat fabrikat och funderade på varför - och tänkte närmast att det är ytterligare sak som sakta kommer att koksa igen, speciellt om man kör med tyngre bränslen som diesel.

kan nog vara bra att ha koll på denna wire då och då så att man hinner rensa den innan den koksat fast i röret... inte för att kembensin och akylatbensin koksar så mycket, men ändå..
 
Aha - man har en 'koksten' i röret för att det skall gasa jämnare - med andra ord hade man problem med stötkokning och därför fick ojämn gasmatning - tror jag såg en sådan lösning i någon annan brännare med förgasarrör av något annat fabrikat och funderade på varför - och tänkte närmast att det är ytterligare sak som sakta kommer att koksa igen, speciellt om man kör med tyngre bränslen som diesel.

kan nog vara bra att ha koll på denna wire då och då så att man hinner rensa den innan den koksat fast i röret... inte för att kembensin och akylatbensin koksar så mycket, men ändå..

Ja du har nog rätt i att det kan behöva rensas för att inte koksa igen....hoppas det går fint att dra ut "vajern" och göra rent. Ska nog ta en sväng ut och "veva" igång köket....har märkt att man blir lite säkrare på att få igång det med lite övning.
Första gången jag tände köket med det tillhörande bränslet höll hela farstukvisten på att brinna upp xD.
Råkade visst fylla den lilla koppen med svampen mer än rågat så det tog sig i träbänken som köket stod på xD Överfyll koppen = Meterhöga lågor

Ps. Jag vet.....vem är så dum så att man ställer MF-köket på en träbänk....dessutom på farstukvisten =P Ds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.