(...)
Ja, kan man bara "tälta och ta hand om sig sjålv i sämre och kallare väder" så fixar man det. Problemet är bara att en nybörjare (förlåt TS, jag har ingen aning om din bakgrund och erfarenheter) knappast har tältat i regn tre dagar i rad. Särskilt inte med utrustning som är rimlig att bära med sig på en solovandring.
Det är klart att det (oftast) går ändå, men ärligt talat är det inte så himla kul. Jag tror helt enkelt att TS får ut mer av att känna på ensamvandring i fjällen någonstans där det lättare att bryta och SEN kommer till Sarek med några fler mil under kängorna.
"Inte livsfarligt" är inte samma sak som "kul".
Detta. Jag går själv också oftast ensam och ledlöst, men får alltid svårt att formulera mig i den sortens trådar. Det är mycket s.k. tyst kunskap som ska till, för att man ska slippa lida och kunna njuta av turen. Och den sortens kunskap är definitionsmässigt nästan omöjlig att förmedla i en skriven text, som en "oerfaren" mottagare kan relatera till.
GustavOh och
vadior listar en del av vad det kan handla om. Men att ge mer konkreta "gör så här"- råd är svårare. De rutiner man så småningom utbildar är dessutom personliga och absolut inte samma för alla.
Jämfört med att bryta benet eller falla från ett stup kan det låta lite banalt med blöta kläder (eller värre: sovsäck) eller onjutbart tung ryggsäck, för att man (ännu) inte kommit på hur man får upp/ner tältet i regn, kryper ut/in (medan man kränger på/av regnstället...) utan att dra in väta, och ser till att mat för 7-14 dagar inte väger så mycket att ryggsäcken blir onjutbart (och i värsta fall farligt) tung.
Men har man inte effektiva rutiner som håller en torr (och därmed varm) och någorlunda smidig, så blir det inte så njutbart, och på en ensam ledlös tur kan konsekvenserna i värsta fall bli lika förödande som av de olycksrisker man lättare kan läsa sig till.
Som nybörjare i nordiska fjäll torskade jag direkt på första dygnet på detta med mygg (jodå, jag hade såklart läst på och skaffar myggstift... men missat smörja öronen). Men det var ju en snabbt om än plågsamt inhämtad kunskap.
Lite längre tid tog det att hitta rutiner för att hantera heldygnsregn, särskilt som jag är extremt frusen av mig. Jag insåg att slarv med sådant kunde utvecklas till något nt livsfarligt, och packar och beter mig numera därefter.
Ändå hade jag rätt lång erfarenhet av högre, brantare och "farligare" berg i bagaget.
Med detta sagt: lägg absolut inte ner projektet. Att bara sätta igång gör att du snabbt kommer att lära dig massor - den mer eller mindre hårda vägen, men avgjort snabbare än att försöka läsa sig till allt först.
Gå lika ensam och i lika vackra och dramatiska fjäll, snart också allt längre bort från lederna. Lägg bara dina första rutter så att där finns någorlunda snabba reträttvägar till ett tak över huvudet, om det nu skulle behövas. Det finns lika folktomma och häftiga fjäll som Sarek, med enda skillnaden att de inte är så långt bort från "civilisationen".