Powerpot nån som testat?

Men om man har det för att toppa upp sakerna 2*15 min varje dag så kanske man slutar på noll efter 10 dagar istället för 2-3 dagar.

Problemet är att ladda batterier inte funkar som att fylla på en vattenflaska. Det är en kemisk process som (oftast) har en viss "uppstarttid", så att "smådutta" ger inte lika effektiv laddning som att ladda batteriet fullt i ett svep.
 
Nicad(läs 80 tal) hade förut en minnesffekt av stora mått - det var ett problem

Nmhi,och Lithium kemierna har väldigt begränsat minne - det är väldigt litet.Blyaccar har t.ex inget
Det saknar i praktiken betydelse.

Känner ingen som numera bär blyackar. Duttar man i ström i dem så har man snart inga ackar, det gillar marknaden. Du betalar.
 
Va? Nu blir jag förvirrad. Alla mobilbatterier osv som jag kan tänkas ladda är NiMH, och på länken du skickar läser jag under NiMH "Minneseffekten utgör inte heller något problem. Det gör batteriet enkelt att hantera då användaren inte behöver tänka på korrekt urladdning före varje laddning".

Sen att det kanske inte är lika effektivt att dutta som nermander skriver, men förstör man NiMH genom att småladda?
 
Man får skilja på den så kallade minnes-effekten och andra fenomen man kan råka ut för.

Laddning av ett batteri är som sagt var en kemisk process, batteriet består i princip av två poler och en elektrolyt. Vid laddning så omvandlas elektrolyten närmast polerna (oftast ena polen), för att laddningen ska sprida sig i hela batteriet så krävs det en viss kontinuerlig laddning. Duttar man fram och tillbaka kan det hända att delar av elektrolyten som har "omvandlats" hamnar för långt bort från polerna och inte kan "laddas ur" ordentligt.

Vissa typer av batterier kan man få nån slags kristallisering i som är jobbig att få bort (brukar krävas några fullständigt cykler ur- och uppladdning för att få elektrolyten homogen igen).
 
Va? Nu blir jag förvirrad. Alla mobilbatterier osv som jag kan tänkas ladda är NiMH, och på länken du skickar läser jag under NiMH "Minneseffekten utgör inte heller något problem. Det gör batteriet enkelt att hantera då användaren inte behöver tänka på korrekt urladdning före varje laddning".

Sen att det kanske inte är lika effektivt att dutta som nermander skriver, men förstör man NiMH genom att småladda?

Det finns inga mobiler idag som har NiMh batterier, det är litium-jon varianter som är det vanliga, samma som i en laptop

Minneseffekt i alla batterier är en myt som hänger kvar. Jag höll på med modellflygplan på 80talet och där var det en realitet. Idag bryr jag mig inte om laddningen till min laptop på jobbet, den dockas i och ur, drar aldrig ur fullt nästan. Ändå håller batteriet för nästan dagligt bruk i flera år.

Däremot är det inte så säkert att dutta i mycket lite ström genom att eldladda gör någon större skillnad. Jag skulle gissa att tillgänglig ström är mindre än man tror i verkligheten oavsett ev kemiska batterikonstigheter. Har någon mätt upp hur mycket ström man verkligen får ut i fält mha en ampere-mätare?


/Andreas
 
Känner ingen som numera bär blyackar. Duttar man i ström i dem så har man snart inga ackar, det gillar marknaden. Du betalar.

Näe , blyccar är det batteriet som hela tiden skall vara så fullt som möjligt och vinner på att "dutt laddas" - dom förstörs av att stå oladdade.
Nu används ju inte blyaccar normalt för portabelt bruk utan just som startaccar i fordon där dom bara används för start och sedan "duttladdas" direkt upp igen.


Nicad är i stora drag bara en reservdelsprodukt numera
När dom användes förut så gällde det att tömma ur dom helt innan dom laddades upp.
Annars gav minneseffekten dom det typiska att dom bara kunde användas t.ex mellan 70-100%
av kapaciteten om dom laddades upp från typ lite över halvladdat till fult ofta

NiMh används inte alls längre o mobiler och kommunikationsradio utan det vi ser av dom är
laddningsbara R003,R6 mestadels.
Dessa har inte minneseffekt alls i dagens läge.
Dom har nästan inga nackdelar alls sedan dom finns att få tag i LSD variant - låg självurladdning - tidigare var nästan som att ha vatten i en sil..

Div olika Lithiumkemier som används och dom är i praktiken perfekta för mobiltelefoner.
Låg vikt,låg självurladdning och så och väldigt liten minneseffekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Housekeepah Någon som testat lifesaver bottle? Utrustning allmänt 4
mikeon Leatherman E302 - någon som testat? Utrustning allmänt 1
s.landin Testat taktält? Utrustning allmänt 1
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.